دور تازه سفر؛ خلیلزاد و اسکات میلر با هیئت سیاسی طالبان در دوحه دیدار کرد

توسطفریدون حسنی

خرداد ۱۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان که به تازگی به دور تازه از سفرش را آغاز کرده همراه با اسکات میلر فرمانده ماموریت حمایت قاطع در افغانستان با ملا برادر و اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر دیدار کرده است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر شب گذشته (۱۸جوزا) در توییتی نگاشته است که زلمی خلیلزاد و اسکات میلر با ملا برادر و هیئت سیاسی طالبان در دوحه دیدار و دو طرف علاوه بر «موضوعات دیگر» درمورد رهایی هرچه سریعتر زندانیان و آغاز مذاکرات بین الافغانی گفتگو کرده اند.

شاهین تاکید کرده که در این دیدار مطلق القحطانی، نماینده خاص وزیر خارجه دولت قطر و هئیت همراه اش نیز حضور داشته است.

از سوی هم رسانه های پاکستانی گزارش داده اند که زلمی خلیل‌زاد در سفرش به پاکستان با جنرال قمر باجوه، رییس ستاد ارتش این کشور دیدار و در مورد روند صلح افغانستان، مسله مهاجران افغان در پاکستان و مسایل دیگر گفت‌وگو کرده است.

سفر تازه خلیلزاد

وزارت خارجه امریکا به تاریخ ۱۶ جوزا اعلام کرده بود که خلیلزاد به هدف به دست آوردن توافق میان طرف ها در افغانستان، قدم های عملی بعدی مورد نیاز در روند صلح و برای آغاز گفتگوهای بین الافغانی دور تازه از سفرش به دوحه،‌ اسلام اباد و کابل را اغاز کرده است.

وزارت خارجه امریکا هدف از این دور سفر خلیلزاد را بررسی تطبیق تمام تعهدات توافقنامه امریکا و طالبان و نیز اعلامیه مشترک امریکا و افغانستان به ویژه در بخش کاهش خشونت ها و رهایی زندانیان خوانده بود.

هیئت گفتگو کننده حکومت در کجا قرار دارند

همزمان با این محمد ناطقی عضو هیئت گفتگو کننده بین الافغانی در توییتی نگاشته است که نشست های هیئت مذاکره به صورت منظم دایر است.

ناطقی تاکید کرده؛ «به دلیل شیوع گسترده کوید۱۹, عمدتا جلسات ما از طریق زوم کنفرانس انجام می شود. کارها را نباید بخاطر کرونایی تحمیلی تعطیل کرد اما کمال احتیاط و اصول ایمینی را باید داشته باشیم».

از سوی هم یک منبع نزدیک به عبدالله عبدالله به رسانه ها گفته است که بعضی از اعضای هیئت گفتگو کننده مبتلا به کرونا است و احتمال آن می رود که در این هیئت تغییراتی به وجود آید.

ادامه رهایی زندانیان

با وجود افزایش حملات طالبان در روزهای اخیر اما هنوز روند رهایی زندانیان طالبان بمنظور تسهیل در گفتگوهای بین الافغانی ادامه دارد و حکومت روز گذشته شماری از زندانیان طالب را از زندان های ولایت بامیان، ننگرهار و ولایت غور را آزاد کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *