کابل غرق در کرونا؛ آیا احتمال ابتلای 1 میلیون شهروند به کوید-۱۹ در پایتخت نزدیک است؟

توسطفرشته فرهنگ

خرداد ۱۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۱۹, ۱۳۹۹

 یکی از دوستانم به کرونا مبتلا شده است و وضعیت خوبی ندارد. روز گذشته در جریان صحبت تلفنی سرفه شدیدی داشت و از وضعیت نه چندان خوبش توضیح می‌داد.

او که بعد از پرستاری از پدرش به این بیماری مبتلا شده است آغاز بیماری پدرش را پس از عید سعید فطر عنوان می‌کند.

لیلا می‌گوید: “روز عید با این که به دوستان گفته بودیم قرنطینه هستیم وکسی خانه نیاید ولی یکی از فامیل‌های نزدیک به خانه آمد که اتفاقا او مبتلا به کرونا بوده است، پدرم پس از عید به شدت مریض شد و من در جریان نگهداری از او مبتلا به کرونا شده‌ام.”

مبتلا شدن 1 میلیون فرد به کرونا در کابل

این در حالی است که در اوایل شکست قرنطینه و نادیده گرفتن محدودیت گشت و گذار از سوی شهروندان کابل،  یعقوب حیدری والی کابل و رییس کمیته مبارزه با ویروس کرونا در کابل در نشست خبری به مردم هشدار داده، گفت: “حکومت را مجبور نسازید تا قانون را جبراً بالای‌تان تطبیق نماید.” او از شهروندان  تقاضا  کرده تا قانون را رعایت نمایند و توصیه‌های صحی را جدی بگیرند. اجازه ندهید که در جاده ها مرده‌ها بی افتند.

اکنون اما صفحات اجتماعی به خصوص فسبوک پر شده است از اعلام فوتی که نشان می‌دهد بسیاری‌ها در اثر بیماری کووید-19 جان خود را از دست داده‌اند.

به تازگی یعقوب حیدری، والی کابل نیز گفته که آمار بیماران و مرگ ناشی از کرونا در کشور به خصوص در کابل در حال افزایش است و این امکان وجود دارد تا میزان افراد مبتلا به این ویروس در کابل به بیش از یک میلیون نفر برسد.

وزارت صحت عامه امروز یک شنبه (۱۸جوزا) گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۴۲۷ نمونه مشکوک به ویروس کرونا از ۱۹ ولایت در لابراتوار های این وزارت بررسی شده که از این میان ۷۹۱ مورد آن مثبت تشخیص شده است.

ثبت 313 مورد جدید در کابل

از میان ۷۹۱ مورد تازه ۳۱۳ مورد در کابل به ثبت رسیده است.

اکنون با این موارد تازه شمار مجموعی مبتلایان ویروس کرونا در کشور به ۲۰ هزار و ۳۴۲ تن رسیده است.

بر اساس آمار ارایه شده از سوی وزارت صحت در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ فرد ابتلا به ویروس کرونا شامل ۲۳ تن در کابل، دو تن در هرات و دو تن خوست و نیز در ولایت های بلخ، فاریاب و هلمند هر یک یک تن جانباخته که شمار مجموعی جانباختگان این ویروس در کشور به ۳۵۷ تن  افزایش یافته است.

وزارت صحت عامه رقم جانباختگان ویروس کرونا در ۲۴ ساعت را افزایش بی سابقه جانباختگان از زمان شیوع این بیماری در افغانستان عنوان می‌کند.

با همه این‌ها اما کابل هنوز در صدر فهرست ولایاتی است که بیشترین مبتلایان به کرونا را در خود دارد.

مسئولین بخش روابط عمومی وزارت صحت به خبرنامه گفتند که”در 24 ساعت گذشته تنها 620 مورد مشکوک به کرونا در لابرتوارهای شهر کابل آزمایش شده که از آن میان 313 مورد مثبت به ثبت رسیده است. همچنان 23 فرد نیز در 24 ساعت گذشته جان باخته و 16 فرد دوباره بهبود یافته است.”

اوج بیماری کووید-19

دولت افغانستان اعلام کرده که میزان شیوع کرونا در کشور به اوج خود رسیده و برای جلوگیری از شیوع بیشتر از این بیماری طرح تنظیم کسب وکار در مرحله “فلاکت” ناشی از اوج کرونا در یک جلسه اختصاصی را نهایی و از امروز در کشور تطبیق کرده است.

دفتر معاون دوم رییس جمهوری روز گذشته شنبه (۱۷جوزا) گفته بود که این طرح به منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا و نیز تنظیم کسب و کار عمومی، از طرف کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تأیید و به تصویب رهبری حکومت رسیده در مرحله اول برای سه ماه به اجرا گذاشته می شود.

براساس این طرح پوشیدن ماسک در اماکن عمومی، رعایت دو متری فاصله از همدیگر، جلوگیری از تجمعات بیش از ده نفر، جلوگیری از خارج شدن افراد مسن از خانه، ضد عفونی کردن محیط های کاری و فراهم ساختن وسایل بهداشتی از طرف ادارات و نهادهای خدماتی و تولیدی برای کارمندان و کارگران، همچنین رعایت نمودن شیفت های کاری در ادارات دولتی، الزامی شده است

افزایش بیماران وخیم در شفاخانه علی جناح

اکنون در شهر کابل چندین مرکز تجرید بیماران کووید-19 فعال است که بیماران مبتلا به کرونا به آن مراجعه می‌کند.

یکی از آنان شفاخانه محمدعلی جناح در غرب کابل می‌باشد که مرکز نگهداری بیماران وخیم می‌باشد و به صورت مجموع بیماران با شرایط وخیم به این شفاخانه مراجعه می‌کنند. این روزها تعداد بیماران و مراجعین آن نسبت به قبل بیشتر نیز شده است.

محب‌الله بارکزی، رئیس شفاخانه محمدعلی جناح به خبرنامه گفت: “در این شفاخانه بیشتر معاینات متممه بیماران صورت می‌گیرد تا اقدامات پزشکی مورد نیاز ارائه شود.”

در حال حاضر به صورت اوسط 100 تا 120 بیمار مبتلا به کرونا روزانه به این شفاخانه مراجعه می‌کنند.

آقای بارکزی گفت که این مرکز اکنون چالش‌های جدی ندارد زیرا دارو، تجهیزات طبی به قدر کافی موجود اما تنها مشکلی که دارند عدم وجود اکسیجن است.

رئیس این شفاخانه که بیماران وخیم از سراسر کابل به آن مراجعه می‌کنند، معتقد است که ویروس کرونا در سطح کابل به صورت گسترده شیوع پیدا کرده و بهترین روش وقایوی در همین مرحله نیز حفظ فاصله اجتماعی، پوشیدن ماسک در تمام محلات و رعایت حفظ الصحه فردی است که می‌تواند این زنجیره را قطع کند.

در حال حاضر با افزایش مبتلایان وزارت معارف امروز یک شنبه (۱۸حوزا) با نشر اعلامیه گفته است که بر اساس فیصله کیمته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برای پیش‌گیری از شیوع این ویروس رخصتی‌های مکاتب، مدارس، کورس‌های خصوصی مراکز تربیه معلم دولتی و مکاتب خصوصی از امروز الی تاریخ ۱۸ سنبله برای مدت زمان سه ماه تمدید شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *