جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

مهاجرت خونبار؛ قربانیان روز افزون افغان های مهاجر در ایران

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

از عدم تداوی بیماران کرونایی و انداختن در رود خانه گرفته تا آتش گرفتن موتر حامل پناهجویان افغان در خاک ایران در اثر تیراندازی پولیس آن کشور انتقادهای گسترده ای از برخورد این میزبان چهل ساله مهاجران افغانستان در پی داشته و نیز بر روابط دو کشور تاثیر منفی گذاشته است.

تاکنون نتیجه بررسی ها به آب انداختن شماری از شهروندان افغانستان از سوی نیروی مرزی ایران خاتمه نیافته که رویداد تازه آتش گرفتن موتر حامل پناهجوبان افغان به تاریخ (۱۵ جوزا) هفته گذشته در ولایت یزد ایران سرخط رسانه ها شده است.

وزارت خارجه افغانستان گفته است بر اساس بررسی های ابتدایی دراین آتش سوزی سه تن جان باخته و چهار تن زخمی شده اند.

وزارت خارجه تاکید کرده که در این رویداد شماری دیگری نیز مفقود است. این وزارت در مورد شمار مفقود شدگان این رویداد آمار دقیق نداده است.

وزارت خارجه افغانستان تاکید کرده که این رویداد را به صورت جدی پیگیری می کند.

رسانه های ایران به نقل از مقامات ولایت یزد این کشور گزارش داده اند که آتش گرفتن موتر حامل مهاجران افغان ارتباطی به اصابت گلوله پولیس نداشته و این موتر به دلیل سرعت زیاد و برخورد شدید با گارد ریل کنار جاده آتش گرفته است.

عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در تهران نیز در پیام ویدیویی گفته است تلاش می کند تا حقیقت موضوع را روشن سازد.

لیوال تاکید می کند با وزارت خارجه در ارتباط «هرلحظه» است و این موضوع را پیگیری می کند.

واکنش ها به این آتش سوزی

محمدعارف رحمانی عضومجلس نمایندگان افغانستان در واکنش به این رویداد در توییتر اش نگاشته: «چرا آوارگی‌ و دربدری؟ آیا وطن امن وآرامی داریم که آواره نشویم؟ آیا وطن ثروت مندی‌ و مرفه ای داریم که آواره نشویم؟ آیاوطن سرشار ازمهربانی و عدالت و برابری داریم که آواره نشویم؟آیا وطن سرشار از زیبایی و زندگی و شیرینی وخاطر خوش و آغوش بازی داریم که آواره نشویم؟ درد آوارگیت کشت مرا.»

داکتر سیما سمر وزیر دولت در امور حقوق بشری افغانستان نیز در توییتی نگاشته  هر روز مردم افغانستان مي سوزند، حادثه دردناك است و بايد پي گيرد جدي صورت بيگيرد تا براي قربانيان عدالت تامين شود.

خانم سمر تاکید کرده: «دسترسي به عدالت خواست لوكس نيست بلكه نياز انساني و حق بشري است زمان، مكان، زبان، جنس و مرز نمي شناسد.»

از سوی هم شماری از کاربران توییتر در افغانستان با را اندازی هشتگ «کمی آب بیار که سوختم» نیز خواهان پیگیری این رویداد شده اند.

شکنجه و به رود انداختن کارجویان افغانستان

این نخستین مورد نیست که شهروندان مهاجر افغانستان در ایران کشته می شوند. پیش ازاین نیز شماری از شهروندان افغانستان که می خواستند به صورت غیرقانونی وارد ایران شوند  به تاریخ 13 ثور از سوی نیروی مرزی ایران بازداشت شکنجه و سپس به رودخانه انداخته شده بودند که  شماری از آن ها کشته شماری مفقود و برخی نیز نجات یافته بودند.

به تعقیب آن حکومت افغانستان هییت حقیقت یاب برای بررسی این موضوع تعیین کرد که طبق یافته‌های این هیئت به ریاست حمید طهماسی، سرمفتش قوماندانی اعلی قوای مسلح از مجموع 46 تن از کارجویان افغان انداخته شده در رودخانه‌ی 17 تن مفقود، 12 تن جانباخته و 17 تن نیز نجات یافته اند.

 هرچند ایران بارها این اقدام نیروهایش را رد کرد اما به تاریخ ۶ جوزا یک هیئت دیپلوماتیک به ریاست محسن بهاروند، معین وزارت امور خارجه اش برای بررسی این رویداد به کابل فرستاد.

پیش از این نیز پس از شیوع ویروس کرونا در ایران گزارش های به نشر رسید که شفاخانه های ایران پناهجویان افغان مبتلا به ویروس کرونا را نمی پدیرند.

هر چند وزارت خارجه ایران بارها این ادعاها را رد کرده و آن دسیسه سازی علیه ایران دانسته اند.

آگاهان به این باور اند که رویدادهای اخیر در روابط سیاسی میان دو کشور تاثیر منفی گذاشته است.

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سیاسی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان