قصه پرغصه صلح؛ آغاز دور تازه سفر خلیلزاد و افزایش درگیری ها پس از آتش بس

توسطفریدون حسنی

خرداد ۱۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

همزمان با افزایش درگیری ها میان حکومت و طالبان پس از آتش بس عیدی زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان دور تازه از سفرهایش به قطر، پاکستان و افغانستان را آغاز کرده است.

وزارت خارجه آمریکا شب گذشته با نشر خبرنامه ای گفته است که این سفر آقای خلیلزاد به هدف به دست آوردن توافق میان طرف ها در افغانستان در باره قدم های عملی بعدی مورد نیاز در روند صلح است تا گفتگوهای میان افغانان آغاز شوند.

در خبرنامه وزارت خارجه امریکا آمده است که خلیلزاد در ادامه سفر پیشین اش، تطبیق تمام تعهدات توافقنامه امریکا و طالبان و نیز اعلامیه مشترک امریکا و افغانستان را به ویژه در بخش کاهش خشونت ها و رهایی زندانیان، با تمام طرف ها را بررسی خواهد کرد.

افزایش درگیری در افغانستان

پس از پایان آتش بس سه روزه عید و ادامه آن به صورت اعلام ناشده روز گذشته افغانستان شاهد حملات و درگیری های خونین بوده است که در نخستین مورد آن نیروهای حمایت قاطع نخستین حملات هوایی شان را در ولایت های فراه و قندهار پس از آتش بس علیه گروه طالبان انجام داده اند.

سانی لگت، سخنگوی نیروهای امریکایی نیروهای امریکایی روز گذشته جمعه (۱۶جوزا)گفته است که این حملات برای مختل کردن برنامه‌ی طالبان برای حمله به پاسگاه‌های نیروهای امنیتی افغانستان صورت گرفته که در نتیجه این حمله ۲۵ شورشی طالب در ولایت فراه کشته شده اند.

سانی لگت افزوده که حمله نیروهای امریکایی در قندهار پس از آن صورت گرفته است که طالبان به یک پاسگاه نیروهای افغان حمله کرده بودند.

از سوی هم در یک کمین طالبان در در روستای هزارتک ولسوالی شهرصفا در ولایت زابل ۱۵ نیروی امنیتی کشته و یک تن دیگر آنان زخمی شده اند.

ادامه رهایی زندانیان

همزمان با این روند رهایی زندانیان به منظور تسهیل گفتگوهای صلح نیز ادامه دارد. سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه در توییتر اش شب گذشته نگاشته است که ۳۸ نیروی امنیتی از بند طالبان در ولایت های فراه و نیمروز رها شده اند.

از سوی هم یک تیم پنج نفری گروه طالبان برای نظارت و شناسایی زندانیان این گروه در کابل حضور دارد.

این در حالی است که عبدالله عبدالله رییس شوری مصالحه ملی چندی قبل اظهار امیدواری کرده بود که تا دو هفته آینده گفتکوهای بین الافغانی آغاز شود.

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سیاسی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *