لحظات امیدوار کننده صلح؛ نکات اصلی در گفتگوی وزیر خارجه امریکا با غنی و عبدالله چه بوده است؟

توسطفریدون حسنی

خرداد ۱۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

در ادامه تلاش های صلح افغانستان ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده که مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا و رییس جمهورغنی در مورد اقدامات بعدی در پروسه صلح گفتگو کرده اند.

ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه گفته است که این گفتگو از طریق ویدیو کنفرانس عصر روز گذشته دوشنبه (12جوزا) صورت گرفته و در آن معاونین رئیس جمهور، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور توسعه اقتصادی، تجارتی و کاهش فقر، سرپرست وزارت  خارجه، زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص وزارت امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در خصوص صلح افغانستان، فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع و شاژدافیر سفارت امریکا در افغانستان نیز حضور داشته اند.

در خبرنامه ارگ آمده است که دو جانب در مورد ادامه تلاش های مشترک هر دو کشور برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان گفتگو کرده اند.

ارگ افزوده که وزیر خارجه امریکا گفته  که هدف اساسی کشورش یک افغانستان متحد، مستقل، دموکراتیک و باثبات در چوکات تداوم روابط درازمدت و ستراتیژیک میان دو کشور است و برای رسیدن به آن یکجا با حکومت افغانستان کار می کند.

به گفته ارگ رییس جمهور غنی در این کنفرانس ضمن توضیح نقشه راه حکومت افغانستان برای دستیابی به صلح و ثبات دایمی تاکید کرده که باید برای یک افغانستان باثبات، واحد و آزاد تلاش های بیشتر صورت گرفته و برای رسیدن به اهداف تیم های کاری هر دو طرف روی فراهم آوری تسهیلات بیشتر بخاطر تطبیق این نقشه راه کار کنند.

ارگ خاطرنشان کرده که همچنان در این ویدیوکنفرانس در خصوص صلح، گام های بعدی در راستای صلح از جمله رهایی زندانیان، تحلیل و مکان مذاکرات و سایر اقدامات مربوط به صلح گفتگو شده و دو جانب بر همکاری مشترک در زمینه اطلاع رسانی در آغاز و جریان مذاکرات صلح تاکید کردند.

به گفته ارگ در این ویدیوکنفرانس موافقت شده تا در روزهای نزدیک روی جزئیات بعدی در پروسه صلح کار شود.

لحظات امیدوارکننده صلح

ساعاتی پس از این گفتگوی تیلفونی زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان به خبرنگاران گفته است که شروع مذاکرات بین‌الافغانی بخش مهمی از روند صلح افغانستان است و اکنون همه تلاش‌ها برای شروع این روند متمرکز شده است.

خلیلزاد تاکید کرده که اعلام آتش‌بس در سه روز عید، کاهش خشونت، ادامه آتش‌بس اعلام ناشده پس از عید و تسریع روند رهایی زندانیان از نشانه‌های امیدوارکننده برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی است.

او بر تسریع روند رهایی زندانیان تاکید کرده گفته است که با رهایی زندانیان، راه به سوی این مذاکرات باز می‌شود.

خلیلزاد با بیان اینکه روند صلح افغانستان در جای خوبی قرار گرفته و نشانه‌های وجود دارد که به سمت شروع مذاکرات بین‌الافغانی به پیش‌ می‌روند افزوده چندین کشور برای میزبانی از گفت‌وگوهای صلح افغانستان اعلام آماده‌گی کرده است.

نماینده خاص امریکا در امور صلح خاطرنشان کرده که امریکا از اجرای تعهد طالبان در توافق‌نامه صلح نظارت می کند و براساس این توافق‌نامه طالبان به هیچ صورت میزبان گروه‌های تروریستی نخواهند بود و رابطه‌اش را با القاعده قطع می‌کند و اگر طالبان به تعهداتش عمل نکنند، امریکا نیز تعهدی در برابر این گروه ندارد.

بروز اختلافات در رهبری طالبان

این تحولات در حالی اتفاق می افتد که اخیرآ رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته است که تیم رهبری طالبان با اختلافات روبرو شده و فرزند ملاعمر رهبر پیشن طالبان رهبری این گروه را به دست گرفته است.

نبیل افزوده به زودی تغییرات در تیم مذاکراتی طالبان در دوحه رونما می شود و اکثر رهبران طالبان به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سیاسی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *