کرونا، باکتری یا ویروس؟ مساله این است

توسط

خرداد ۱۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۱۲, ۱۳۹۹

اخیرا یک مطلب طولانی وایرال شده‌است بدین مضمون که کووید-۱۹ ناشی از ویروس نیست بلکه در واقع توسط یک باکتری ایجاد شده‌است.

در این مطلب که به صورت جهانی منتشر شده،‌ آمده‌است:”به لطف پزشکان ایتالیایی که سرانجام از قانون سازمان بهداشت جهانی مبنی بر عدم انجام کالبدشکافی روی مردگان کووید-۱۹ پیروی نکردند، معلوم شده که این بیماری ناشی از یک ویروس نیست. در واقع کووید-۱۹ باعث ایجاد لخته خون و در نتیجه مرگ بیمار می‌شود. خانواده‌ها در سراسر جهان باید درخواست کالبد شکافی بستگان مرده خود را داشته باشند! “

مطابق با این مطلب، پزشکان ایتالیایی، پی برده‌اند که علت مرگ بیماران کووید-۱۹ ترومبوزیس است و بنابراین ” راه درمان آن استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد التهابی و ضد انعقادهایی مانند آسپیرین ساده است!”

این ادعا نادرست است. ثابت شده است که بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس SARS-CoV-2 است نه باکتری.

انعقاد درون‌رگی منتشر (DIC) اختلالی است که باعث لخته شدن خون یا ترومبوزیس می‌شود. در حالی که مطالعات نشان داده که بیماران مبتلا به علائم شدید کووید-۱۹ می‌توانند با مشکلات انعقادی همراه باشند، اما این بدان معنا نیست که کووید-۱۹ به اشتباه تشخیص داده شده یا به طور نادرست درمان شده‌است.

مطابق با مجله پزشکی بریتانیا (BMJ)، پزشکان در بیمارانی که به طور جدی به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، میزان زیادی لخته خون مشاهده می‌کنند. این نشان می‌دهد که “خون بیماران کووید-۱۹ بسیار چسبنده است” زیرا این بیماری باعث افزایش تولید فاکتورهای لخته شدن خون در کبد می‌شود.

ادعا: کووید-۱۹ باید با آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد التهاب و ضد انعقاد درمان می‌شود!

یک مطالعه در ژورنال دانشکده قلب و عروق آمریکا نشان داد که ضد انعقادهای سیستمیک “ممکن است با بهبود بیماران کووید-۱۹ همراه بوده باشد”، اما هر گونه مزایای احتمالی آن باید در برابر خطر خونریزی بررسی شود.

ضد التهاب‌هایی مانند ایبوپروفن می‌تواند درجه حرارت بالای کووید-۱۹ را درمان کند. با این حال، NHS توصیه می‌کند که ابتدا پاراستامول امتحان شود، زیرا عوارض جانبی کمتری نسبت به ایبوپروفن دارد و ایمن‌تر است.

با این حال، آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در برابر باکتری‌ها موثر هستند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) توضیح می دهد که آنتی‌بیوتیک‌ها “نباید به عنوان ابزاری برای پیشگیری یا درمان” کووید-۱۹ استفاده شوند زیرا این بیماری ناشی از ویروس است.

کلام پایانی

کووید-۱۹ همان ترومبوزیس نیست. این بیماری توسط ویروس ایجاد می‌شود، نه باکتری. برخی علائم کووید-۱۹ با داروهای ضدانعقاد و ضد التهاب قابل درمان است، اما آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر عفونت ویروسی مؤثر نیستند.

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سبک زندگی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *