تازه های بهداشتی؛ از پایان دوره کاری بهترین وزیر صحت کشور تا درمان از راه دور

توسطالطاف حسین امیری

خرداد ۱۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۱۲, ۱۳۹۹

فیروزالدین فیروز، رسما اعلام کرده است که ماموریت پنج ساله او در وزارت صحت پایان یافته است. او روز گذشته(یک‌شنبه، ۱۱جوزا) در برگه فیس‌بوک خود نوشته است: جای مسرت است که بعد از بیشتر از پنج سال خدمت به حیث مسوول وزارت صحت عامه و خادم مردم، ماموریت ام را رسما در این وزارت به پایان رساندم.

آقای فیروز، که از وزرای معرفی شده از سوی عبدالله عبدالله رییس اجرایی پشین بود در سال ۱۳۹۷، جایزه «بهترین وزیر جهان» را نیز بدست آورده بود. مقام‌های وزارت صحت درآن زمان، دلیل به‌دست آوردن این جایزه جهانی را توسط آَقای فیروز، اصلاحات به‌وجود آمده در عرصه صحی افغانستان و ابتکارات این وزارت و هم‌چنان نگاه واضح این وزارت به آینده، عنوان کرده بود.

وزیر صحت عامه نیز در آن‌زمان در صحبت با خبرنامه، بزرگ‌ترین دستاوردش را گسترش دسترسی مردم به خدمات صحی دانسته و تاکید کرده بود که او در دوره دو ساله‌ی وزارتش، بیش از ۴۰۰ مرکز صحی ایجاد کرده است.

از سویی هم، رییس جمهور غنی به تازه‌گی در حکمی، احمد جواد عثمانی، را به حیث سرپرست و نامزد وزیر وزارت صحت تعیین کرده است.

این عزل و نصب در حالی در وزارت صحت‌عامه کشور اجرا می‌شود که این وزارت در مبارزه با ویروس کرونا قرار دارد. اکنون این ویروس در سرتاسر کشور شیوع پیدا کرده و براساس آمار رسمی، ۱۵هزارو۲۰۵ نفر در سراسر کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند. از این میان ۲۵۷ نفر در نتیجه‌ی ابتلا به ویروس کرونا جان باخته و یک‌هزارو ۳۲۸ نفر دیگر نیز بهبود یافته‌اند.

 

کمک ایران به وزارت صحت

با این همه، اخیرا ایران ۱۱ تن تجهیزات طبی را به وزارت صحت عامه کمک کرده است. وزارت صحت افغانستان روز گذشته اعلام کرد که بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل، بسته کمک‌های طبی که از سوی ایران به دولت افغانستان برای مبارزه با ویروس کرونا کمک شده است، طی نشستی به وزارت صحت عامه تسلیم کرد.

به گفته وزارت صحت کشور این کمک‌ها شامل، کیت‌های تشخیص ویروس کرونا، دستگاه‌های ونتلاتور، لوازم ونتلاتور، ماسک و مواد ضدعفونی می‌باشند.

 

درمان از راه دور

در همین حال وزارت صحت‌عامه کشور در ابتکار جدیدی مرکز تیلی مدیسن(طبابت از راه دور) را برای اولین بار در افغانستان راه اندازی کرده است. وحید مجروح، معین عرضۀ خدمات صحی وزارت صحت‌عامه و عمرمنصور انصاری رییس ادارۀ اترا روز گذشته(یک‌شنبه،۱۱جوزا) این مرکز را در شفاخانه جمهوریت کابل افتتاح و به بهره برداری سپردند. براساس معلومات وزارت صحت، برنامه تیلی مدیسن( طبابت از راه دور) برنامه‌ای است که داکتران می‌توانند با استفاده از تکنالوژی بیماران را تشخیص، تداوی و مشوره‌های فوق تخصصی صحی را با متخصصان ملی و بین‌المللی شریک نمایند تا در قسمت تداوی بهتر بیماران از آن استفاده موثر صورت گیرد.

معین وزارت صحت عامه در این باره گفت که برعلاوه این پروژه، ظرفیت و فرصت اتصال بسیار خوب میان شفاخانه‌های افغانستان در ۳۴ ولایت کشور در قالب ۵۷ مرکز که امروز نصب خواهد شد می‌باشد. برنامه طبابت از راه دور درد همه مردم کشور را مداوا نخواهد کرد؛ بلکه یک شروع بسیار خوب برای اتصال مرکز با ولایات و اتصال مرکز با کشورهای خارج از افغانستان نیز می‌باشد.

از سوی هم، منصور انصاری رییس اداره اترا در افغانستان گفت: پروژه تیلی مدیسن یکی از پروژه‌هایی است که از طریق بودجه تی دی اف برای وزارت صحت‌عامه در نظر گرفته شده بود، که مجموع بودجه این مرکز مبلغ ۵۰ ملیون افغانی می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *