آغاز کار بندر گوادر تجارت افغانستان و پاکستان را تقویت می بخشد؟

توسطزکریا نوری

خرداد ۱۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

اولین محموله کشتی باری که به افغانستان فرستاده می شود ، روز جمعه در بندر گوادر پاکستان پهلو گرفت. این آغاز تجارت ترانزیت دریایی بین دو کشور به شمار می رود.

عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان برای تجارت و سرمایه گذاری، در توییتر خود از پیشرفت ها در این زمینه خبر داد و آن را پیروزی برای هر دو کشور خواند.

او گفت که “کشتی باری سیبولاک تریدیشن SIBULK TRADITION در بندر گوادر بارگیری شده است و 16000 تن کود را برای انتقال به افغانستان حمل می کند. این نخستین دوره است و نشانگر آغاز یک دوره جدید در تجارت از طریق دریا بین دو کشور است.”

سفیر افغانستان در پاکستان از اقدامات اسلام آباد قدردانی کرده و گفته است که: “این قطعاً تأثیر مثبتی بر روابط تجاری و ترانزیت افغانستان و پاکستان خواهد گذاشت. ما باید برای احیای تجارت و اتصال در آسیای میانه و جنوبی که مطمئناً برای مردم منطقه سود خواهد داشت، از یکدیگر حمایت کنیم.”

خان ولی خان بشرمل، از امقات ارشد افغان نیز این مسئله را نقطه عطف خواند. او گفت که: ما از این ابتکار پشتیبانی می کنیم و آن را گامی امیدوار کننده در جهت اتصال منطقه ای می دانیم.  افغانستان فرصت است نه میدان نبرد برای منطقه.

بندر گوادار از مناطق استراتژیک پاکستان، با مدیریت شرکت هلدینگ چین ، اکنون به بازرگانان افغان اجازه می دهد محموله های عمده گندم، قند و کود را از طریق دریا وارد کنند. از این بندر مسیر زمینی برای ارسال محموله ها به داخل کامیون های قابل حمل به افغانستان وجود دارد. این باعث تقویت روابط دو جانبه و اقتصادی بین دو کشور خواهد شد.

در مقایسه با بندر چابهار ایران که هند برای ارسال محموله های خود به افغانستان استفاده می کند، کالاها از طریق بندر گوادر باید از مسیری زمینی بسیار کوتاه تری عبور کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *