کابل در صدر فهرست مبتلایان به کرونا؛ چرا وضیعت پایتخت وخیم شده است؟

توسطفرشته فرهنگ

خرداد ۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۹, ۱۳۹۹ ,

 چند روز مانده به عید فطر شهروندان کابل قیودات و محدودیت گشت و گذار را شکستند و در روزهای عید نیز به رفت و آمد خود ادامه دادند. همین سبب شد تا آمار مبتلایان پایتخت افزایش یابد و روزانه شاهد موارد بیشتری از ارقام کرونا باشیم.

این در حالی است که ولایت کابل بیشترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا را نسبت به هر ولایت دیگر دارد و نیز محدویت گشت و گذار و قرنطین زندگی شمار زیادی از شهروندان کابل را متاثر کرده است.

روز گذشته نیز یعقوب حیدری والی کابل و رییس کمیته مبارزه با ویروس کرونا در این شهر در نشست خبری به مردم هشدار داده، گفت: “حکومت را مجبور نسازید تا قانون را جبراً بالای‌تان تطبیق نماید. از شهروندان  تقاضا می نماییم تا قانون را رعایت نمایند و توصیه‌های صحی را جدی بگیرند. اجازه ندهید که در جاده ها مرده‌ها بافتند.”

هشدار از اوضاع وخیم کشور

این موضوع نه تنها در سطح شهر کابل بلکه در تمام کشور به دلیل ورود مردم به بازارها و جاده‌ها در دوازده روز اخیر باعث افزایش شمار واقعات مثبت ویروس کرونا شده و اوضاع رو به وخامت گراییده است.

وحید مجروح معین وزارت صحت عامه امروز پنجشنبه (۸جوزا) در نشست خبری گفت: “بار دیگر بر ماندن مردم در خانه، حفظ فاصله اجتماعی، پوشیدن ماسک و شستن مکرر دست ها تاکید می‌کنیم.”

این در حالی است که در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار ۷۲ مورد مشکوک در لابراتوار های این وزارت بررسی شده که از آن میان ۵۸۰ مورد آن مثبت بوده است.

مجروح افزود با ثبت این موارد تازه شمار بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۱۳ هزار ۳۶ تن رسیده است.

کابل در صدر فهرست مبتلایان کرونا

در حال حاضر ولایت کابل بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا را دارد و در صدر فهرست ولایات با بیشترین آمار مبتلا به کرونا قرار دارد.

تا کنون در ولایت کابل 13 هزار و 672 مورد مشکوک از آغاز شیوع این ویروس مورد آزمایش قرار گرفته که 5 هزار و 93 مورد آن مثبت بوده است. از این آمار 29 مورد آن جان باخته و 354 مورد آن بهبود یافته‌اند.

مسئولین بخش روابط عمومی وزارت صحت نیز در گفتگو با خبرنامه گفتند که “در 24 ساعت گذشته 662 مورد مشکوک مورد آزمایش قرار گرفته که 322 مورد آن مثبت است.”

همچنین در این 24 ساعت 11 فرد مبتلا به کرونا بهبود یافته‌اند. اما به طور کلی تا کنون وضعیت 3 فرد مبتلا به کرونا در کابل وخیم اعلام شده است.

عدم رعایت موارد بهداشتی و قرنطینه باعث شده تا آمار مبتلایان به ویروس کرونا سطح شهر افزوده شود.

عدم رعایت موارد بهداشتی و قرنطینه در کابل

ناصر مهری، سخنگوی والی ولایت کابل به خبرنامه گفت: “ما نگرانی های جدی در خصوص افزایش این ارقام داریم اما از سویی، شهروندان بر این باورند که این امکان وجود دارد که ویروس کرونا تا چندین ماه ادامه یابد و همین باعث آسیب بیشتر به زندگی شهروندان از لحاظ اقتصادی می‌شود. به این سبب با این که نگرانی از شیوع این ویروس شدید است ولی ما با ارائه طرح به کابینه ریاست جمهوری و تصویب تعدادی قوانین برای فعالیت اصناف و دکاندارها در تلاشیم این آمار را کاهش دهیم.”

کمیته اضطرار مبارزه با ویروس کرونا برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس یک تقسیم اوقات برای بازگشایی دوباره مارکیت‌ها و فعالیت دکان‌ها و همچنان گشت و گذار موترها در سطح شهر ایجاد نموده‌است.

بر اساس این طرح و تقسیم اوقات، دکان داران و اصناف با رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌های صحی به صورت منظم می‌توانند فعالیت خود را آغاز نمایند.

همچنین برای بخش ترانسپورت نیز قواعدی وضع شده است که بر مبنای آن موترهایی با نمبر پلت جفت در روزهای جفت و موترها با نمبر پلت طاق در روزهای طاق می‌توانند در شهر گشت و گذار نمایند.

آقای مهری همچنان خاطر نشان کرد در صورتی که اصناف و دکاندارن و هر کس دیگری این قواعد را نادیده گرفته و به تعهد خود عمل ننماید توسط تیم نظارتی که بخشی از کمیته اضطرار مبارزه با کروناست شناسایی شده و فعالیت آن متوقف می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *