جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

آتش بس عیدانه؛ بالاخره جنگ یا صلح؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

به مناسبت عید فطر، گروه طالبان سه روز عید را آتش‌بس اعلام کرده‌اند. گروه طالبان در اعلامیه‌ی آتش‌بس سه روزه عید به جنگجویان شان رهنمایی کرده که به خاطر امنیت هموطنان شان تدابیر خاصی را اتخاذ نمایند و در هیچ جای علیه نیروهای امنیتی حکومت افغانستان عملیات تعرضی انجام ندهند. اما از سوی نیروهای حکومت اگر اقدامی صورت گرفت، از خود شان دفاع کنند. به جنگجویان طالبان دستور داده شده که در ساحه‌ی تحت کنترل حکومت افغانستان نروند و به طرف مقابل هم اجازه ندهند که در ساحه‌ی تحت کنترل طالبان بروند.

پاسخ سخاونمندانه رییس جمهور غنی

پاسخ رییس‌جمهور غنی به آتش‌بس سه روزه طالبان، اما خیلی سخاوت‌مندانه بوده است. رییس‌جمهور غنی در پیام عیدانه‌ی خود در ارگ ریاست جمهوری در غیبت معاونین خود و البته با حضور رهبران سیاسی دیگر از جمله عبدالله عبدالله که به تازگی با همدیگر توافقنامه سیاسی امضا نموده‌اند، گفت که ضمن استقبال از اعلام آتش‌بس در روزهای عید از سوی گروه طالبان، به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور امر کرده تا آن‌ها نیز آتش‌بس را به صورت کامل رعایت کنند و حالت دفاعی را اختیار نمایند. چنانچه چند روز قبل پس از رویدادهای خونین حمله به شفاخانه‌ی نسانی-ولادی در غرب کابل و حمله به مراسم تشیع جنازه در ولسوالی شیوه ولایت ننگرهار، ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان طالبان را عامل آن رویدادها معرفی کرد و رییس جمهور به نیروهای امنیتی دستور حملات تهاجمی به طالبان را داده بود. بااین‌حال، اکنون بر علاوه استقبال از اعلام آتش‌بس از سوی طالبان، آقای غنی در سخنرانی روز عید با صراحت گفت که؛ «اعلان می‌کنم که در رهایی زندانیان طالبان حرکت سریع خواهد آمد و اقدامات جدی صورت خواهد گرفت.»

رییس‌جمهور غنی بر علاوه این‌که پاسخ سخاوتمندانه، یعنی وعده آزادی زندانیان طالبان را داد، طالبان همچون واقعیت جامعه افغانستان به رسمیت شناخته و در این سخنرانی‌اش به رهبران این گروه یک مشوره سخاوتمندانه نیز داد، چنانچه آقای غنی گفت که؛ «بعضی حلقات به طالبان  این فهم را داده‌اند که آتش‌بس موجب تضعیف آنان می‌شود و اگر آتش‌بس را برای مدت طولانی رعایت کنند، وزن سیاسی خود را از دست خواهد داد. من می‌خواهیم واضح بسازم؛ طالبان یک واقعیت جامعه افغانستان استند. جای که این وزن تثبیت می‌شود، میز مذاکرات است نه در میدان جنگ.» آقای غنی به کشورهای منطقه که در امور جنگ و صلح افغانستان دخیل هستند، نیز پیام خودش را رساند و گفت: «یک افغانستان باثبات موجب ثبات منطقه می‌شود.»

جنگ یا صلح؟ پرسش‌های بی‌پاسخ

‏با آن‌که فرارسیدن عید همراه با آتش‌بس بوده است، با آن‌هم ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در صفحه‌ی توییتر خود از جنگ نوشته است؛ این‌که در این زمان آتش‌بس، انگار نیروهای امنیتی در ولایت لغمان عملیات داشته است. طالبان همچون گذشته حکومت افغانستان را متهم کرده که آتش‌بس را نقض کرده است. بااین‌همه، برخی بر این وضعیت پیش‌آمده در بازی جنگ و صلح افغانستان مشکوک هستند و پرسش‌های را در این زمینه مطرح کرده‌اند. چنانچه عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی در پارلمان، پرسیده است: «آیا رهایی دو هزار زندانی صرفا برای سه روز آتش‌بس زیاد نیست؟ آیا رهایی این زندانیانی که عمدتاً توسط امنیت ملی به جرم‌های سنگین و ننگین گرفتار شده و بسیاری شان به حبس‌های طویل المدت محکوم شده‌اند، زمینه‌ساز صلح واقعی خواهد شد؟ آیا این زندانیان خطرناک دوباره به جبهه‌های جنگ برنمی‌گردند و تنور جنگ‌ را گرم تر نمی‌سازند؟»

به نظر می‌رسد که پرسش‌های از این دست زیاد است، چرا که اکنون بازی جنگ و صلح افغانستان به شدت پیچیده، سردرگم و روزمره شده است. طالبان همچون گذشته به خشونت‌ها و جنایت‌های شان ادامه داده و تا همین چند روز قبل از عید اکثریت ولایت‌های افغانستان درگیر جنگ بوده و طالبان در نقاط مختلف کشور بالای نیروهای امنیتی و اجتماعات مردمی حملات نظامی و تروریستی شان را انجام دادند. باآن‌که این‌روزها از هر سو وضعیت به نفع طالبان ختم می‌شود، اما مسئله‌ی اصلی اراده‌ی متزلزل و سیاست نامعلوم حکومت در قبال طالبان است. حکومت افغانستان در یک شرایط کاملاً واکنشی قرار گرفته و در رابطه به عملکرد طالبان از خود واکنش نشان می‌دهد. طالبان اگر جنگ می‌کند، در واکنش به آن حکومت دستور حملات تهاجمی می‌دهد، اما به محض عقب‌نشینی جنگجویان طالبان، حکومت نیز عقب‌نشینی می‌کند و حالت دفاعی اختیار می‌کند؛ طوری‌که انگار استراتژی نظامی حکومت افغانستان از سوی طالبان تعیین می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان