پایان ماه رحمت و عید فطر که در سایه کرونا برگزار خواهد شد

توسطتحریریه خبرنامه

خرداد ۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : خرداد ۳, ۱۳۹۹ ,

 با نزدیک شدن عید فطر، مقامات در خاورمیانه و کشورهای مسلمان، به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا محدودیت‌ها را برای تعطیلات افزایش داده‌اند.

علی‌رغمِ اینکه عید فطر جشنی برای شادی جامعه است، و روایات بر حضور در اجتماعات بزرگ، هدیه دادن و جشن گرفتن با دوستان و خانواده تأکید می‌کنند، عید فطر امسال تفاوت زیادی با سال‌های دیگر دارد.

عید فطر در کشورهای جهان اسلام

در عربستان سعودی، مقامات اعلام کرده‌اند که از 23 ماه می، که احتمالا عید آغاز می‌شود، محدودیت ۲۴ ساعته آمد و شد وضع شده‌است. قرار است این محدودیت تا 27 ماه می، یعنی آخرین روز جشن، باقی بماند.

اگرچه عربستان بیش از 59000 مورد تأیید شده را گزارش کرده‌است، اما موفق شده که تعداد تلفات را نسبتاً کم  (329) نگه دارد.

مقامات مصری نیز محدودیت آمد و شد در عید فطر را تشدید کردند، به این ترتیب که ساعات ماندن در خانه را از ساعت ۵ عصر تا ۶ صبح به وقت محلی گسترش داده‌اند. در ماه رمضان، محدودیت آمد و شد از ساعت ۹ آغاز می‌شد.

مصر بیش از 13000 مورد تأیید شده و 659 کشته را گزارش داده‌است.

در امارات متحده عربی پارک‌ها و سواحل خصوصی باز هستند اما گردهمایی‌ها به ۵ نفر محدود خواهد بود. به علاوه، کودکان زیر ۱۲ سال و بزرگسالان بالای ۶۰ سال از ورود به مراکز خرید در دوبی و ابوظبی منع شده‌اند.

علی‌رغم اینکه امارات متحده، با هدف رونق اقتصادی محدودیت‌ها را کاهش داده، اما برای روزهای عید فطر، محدودیت آمد و شد را از ساعت ۸ عصر تا ۶ صبح وضع کرده‌است.

اما جهان عرب تنها جایی نیست که محدودیت‌هایی را برای گردهمایی تعطیلات عید فطر برقرار کرده‌است.

رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان نیز محدودیت در روزهای عید فطر را اعلام کرده‌است.

مقامات اندونزی نیز اعلام کرده‌اند که محدودیت‌های آمد و شد در روزهای عید به قوه خود باقی خواهد ماند. این کشور با ۲۷۰ میلیون جمعیت، بیش از ۱۸هزار مورد مبتلا و ۱۲۰۰ مرگ را گزارش داده‌است.

در مالزی، مردم اجازه دارند با اقوامی که نزدیک‌شان زندگی می‌کنند، ملاقات داشته باشند اما تعداد کسانی که دور هم جمع می‌شوند نباید بیش از ۲۰ تن باشد. به علاوه، همه باید ماسک داشته باشند و از نزدیک شدن به هم پرهیز کنند.

در عراق، دولت به اکثر مشاغل اجازه داد که طی هفته گذشته بازگشایی شوند، اما قصد دارد یک محدودیت آمد و شد 24 ساعته را برای تعطیلات وضع کند.

در سومالی نیز مقامات خواستار لغو گردهمایی‌ها شده‌اند اما هنوز مشخص نیست که این خواسته اجرایی خواهد شد یا نه.

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سبک زندگی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *