جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

بحران کرونا؛ از مدیریت مشکوک تا عدم پرداخت معاش کارمندان صحی

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

 طبق آخرین آمار رسمی، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به 6402 مورد، تعداد فوتی‌ها به 168 مورد و تعداد بهبودیافتگان به 778 مورد رسیده است. اما حکومت به طور اعلام‌نشده شرایط قرنطینه و محدودیت گشت و گذار را در برخی از ولایت‌ها از جمله شهر کابل برداشته است و رفت و آمدها در سطح شهر به صورت عادی جریان دارد. با این‌حال، بحران کرونا انگار به سوی اوج خود روان است و همسو با آن بحران حکومتداری و مدیریت مشکوک مبارزه با کرونا نیز مشهود است.

نامه سرگشاده کارمندان شفاخانه کووید 19 کندز

بحران سیاسی سایه‌اش را بر بسیاری از امور از جمله مدیریت بحران کرونا گسترانده و تحت تأثیر قرار داده است. در حالی‌که آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به این ویروس همه‌روزه رو به افزایش است، اما انتقادها و اعتراض‌ها نیز شدت گرفته است. چنانچه، کارمندان شفاخانهی کووید 19 ولایت کندز، طی یک نامه‌ی سرگشاده به رییس‌جمهور غنی، مدعی‌اند که آمارهای نشر شده رسمی از ولایت با واقعیت هم‌خوانی ندارد. در این نامه آمده است که؛ «شمار وفیات شفاخانه کووید-۱۹ قسمی که سه تن گزارش داده شده، نیست. از ۲۵ حمل بدین‌سو که ما در این شفاخانه کار می‌کنیم، شاهد درگذشت ۱۱ تن در داخل شفاخانه بوده‌ایم؛ در داخل شفاخانه و نسبت این که از برخی آن‌ها سمبل گرفته نشده بود و یا نتایج‌شان هیچ‌گاه نیامد، اجسادشان به خانواده‌های‌شان سپرده شد و این کار باعث گسترش این ویروس شده است.»

در ادامه نام‌های وفات‌شدگان نیز درج شده است. در این نامه از بحران مدیریت یادآوری شده، این‌که مؤسسه‌ی به نام «جک» مسوولیت این شفاخانه را بر عهده دارد، اکنون گرفته که تا 70 درصد کارمندان این شفاخانه را تنقیض کند. در ا دامه این نامه آمده است که؛ «در زمان اخذ امتحان تقرری، به ما وعده‌های حق‌الزحمه اضافی ساعت‌وار و دادن نمره‌های رهایش به ورثه‌مان در صورت مصابیت و مرگ‌مان در کار مبارزه با کرونا، داده شده بود؛ حالا اما که تعدادی از همکاران‌مان مصاب به کووید-۱۹ شده‌اند و ما هم احتمالاً مشکوک و دارای ارتباط با آن‌ها هستیم، با یک ماه کار، چه بلایی بود که به سر خود آوردیم؟»

به نظر می‌رسد که حکومت دست از مدیریت ویروس کرونا به آن قاطعیتی که شروع کرده بود، برداشته است. انگار مدیریت بحران کرونا در حقیقت نوعی کنش سیاسی بوده که از آن طریق فضای سیاسی بحرانی را مدیریت می‌کردند. حالا که توافق سیاسی میان دو طرف منازعه در کابل به احتمال زیاد نهایی و امضا شده، بحران کرونا دیگر آن اهمیت اولیه‌اش را از دست داده است. با این‌همه، این اپیدمی شوخی‌بردار نبوده و آن‌طوری که کشورهای دیگر تجربه کرده، بی‌توجهی به آن فاجعه‌ی انسانی را در پی خواهد داشت. البته این بی‌توجهی زمانی به فاجعه نزدیک‌تر می‌شود که سربازان خط نخست مبارزه با این ویروس دست از کار و مقاومت بردارند و کنار بشکند، چنانچه اعتراض‌های اخیر چنین پیش‌آمدی را هشدار می‌دهد.

عدم پرداخت معاش کارمندان شفاخانه کووید 19 هرات

کارمندان شفاخانه کووید 19، واقع در منطقه شیدایی ولایت هرات، به دلیل پرداخت نشدن معاشات شان از آغاز کار در این شفاخانه تاکنون، روز شنبه 17 ثور، اقدام به اعصاب کاری نمودند. به نقل از محمدرفیق شیرزی، سخن‌گوی صحت عامه هرات، بیش از ۵۰ کارمند صحی مؤظف در این شفاخانه بیش از دو ماه می‌شود که معاش دریافت نکرده‌اند.

هرات در غرب افغانستان نخستین ولایت بوده‌است که ویروس کرونا در آن شیوع پیدا کرد. این ولایت در بخش‌های مختلف آسیب‌پذیر بوده است؛ چنانچه حجم زیادی از مهاجران از کشور ایران همه‌روزه به این ولایت برمی‌گردند و بعد به مقصد ولایت‌های دیگر سفر می‌کنند، مسئله جدی نگرفتن ویروس کرونا از سوی مردم و به‌خصوص برخی از علمای مذهبی که عملاً علیه برنامه‌های مدیریتی و پیش‌گیرانه‌ی حکومت محلی هرات موضع می‌گیرند، نیز تهدید جدی است. با این‌همه، مشکل جدی عدم پرداخت معاش کارمندان شفاخانه کووید 19 هرات است.

پس از این‌که اعتراض و تحصن کارمندان شفاخانه کووید 19 شیدایی در هرات، خبرساز شد، داکتر فرهاد صارم، مسوول این شفاخانه شفاخانه امروز یک شنبه (28 ثور) به خبرنامه گفت که؛ «مسئله تحصن پرسونل به خاطر عدم پرداخت معاش بوده. تقریباً از 5 حوت 1398 که کرونا در هرات ثبت شد و پرسونل استخدام شد، تا فعلاً معاش این‌ها توزیع نشده است.»

آقای صارم در ادامه افزود که؛ «دیروز از ریاست صحت عامه و ولایت آمده بودند و صحبت شد. بالاخره وعده شدند که تا شب عید معاش پرسونل را از هر جایی که می‌شود، تهیه کنند.» داکتر صارم در ادامه گفت که فعلاً پرسونل را قناعت داده و تحصن خاتمه یافته است.

در همین‌حال، جیلانی فرهاد، سخنگوی ولایت هرات به خبرنامه گفت که؛ «روند عادی رسیدگی و اجراآت اداری در راستای حواله و توزیع معاشات جریان دارد.» آقای جیلانی در قسمت بودجه گفت که؛ «مشکل به بودجه نیست. ما بودجه و امکانات داریم، ولی تا هنوز پولی که به کرونا اختصاص داده شده به کود معاشات واریز نشده بود. حالا هم کارمندان کارت‌های شان آماده شود، معاشات به حساب شان حواله می‌شود.» با این‌حال، خواستیم دیدگاه ریاست صحت عامه هرات را نیز داشته باشیم، اما موفق به برقراری تماس نشدیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان