۱۰ ترفند جالب و ساده برای تقویت مغز

توسط

اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹

سلامتی و تیز بودن مغزتان به این بستگی دارد که چقدر از آن استفاده می‌کنید. هر بار که کار جدید یا متفاوتی انجام می‌دهید، مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد می‌کنید. این ترفندهای ساده برای تقویت مغز کمک‌تان می‌کنند که مغزتان را ورزش بدهید!


۱. دست مخالف‌تان را استفاده کنید

در طول روز گاهی از دست غیر غالب‌تان استفاده کنید. مثلا اگر راست‌دست هستید، در را با دست چپ باز کنید. یا اگر چپ‌دست هستید، با دست راست مسواک بزنید.

۲. از فهرست‌ها فقط برای احتیاط استفاده کنید

استفاده از فهرست خوب است اما ممکن است زیادی به آنها وابسته شویم. فهرست خرید یا کارهای‌تان را بنویسید اما بدون نگاه کردن به آن کارها را انجام دهید. پس از اتمام کارها نگاهی به فهرست بیندازید.

۳. تقویت مغز؛ شماره تلفن‌ها را حفظ کنید

موبایل‌ها سبب شده‌اند که دیگر کسی شماره‌ها را حفظ نکند، اما از بر کردن شماره‌ها شیوه خوبی برای تمرین دادن مغز است. هر روز یک شماره را حفظ کنید.

۴. مسیر متفاوتی را بروید

بعضی روزها از مسیر متفاوتی پیاده‌روی یا رانندگی کنید. کمی تغییر در برنامه همیشگی روزانه به مغز کمک می‌کند که حافظه مکانی و جهت‌ها را تمرین کند.

۵. تقویت مغز؛ فهرست آماده کنید

آماده کردن فهرست به ما کمک می‌کند که آیتم‌ها را به هم ارتباط بدهیم. مثلا می‌توانید فهرستی از جاهایی که سفر کرده‌اید، آماده کنید. یا فهرستی از پروژه‌هایی که تا کنون ارائه داده‌اید بسازید.

۶. کتاب بخوانید

یک کتاب با موضوع کاملا جدید انتخاب کنید. مثلا موضوعاتی مثل اقتصاد یا هر موضوع دیگری که رویش شناختی ندارید. به این ترتیب هم چیزی یاد می‌گیرید و هم مغزتان را تمرین می‌دهید.

۷. یک زبان جدید یاد بگیرید

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ ثابت کرد که یادگیری زبان جدید به بهبود حافظه و توانمند شدن مغز کمک می‌کند.

۸. خودتان را با پازل سرگرم کنید

پازل جیگسا یا جورچین راه فوق‌العاده‌ای برای تقویت مغز است. یک تحقیق نشان می‌دهد که پازل می‌تواند چندین توانایی شناختی را در مغز تقویت کند.

۹. ذهنی محاسبه کنید

محسابات را ذهنی انجام بدهید و حتی برای دشوارتر کردن کارتان می‌توانید همزمان راه هم بروید!

۱۰. تقویت مغز؛ کلمات را در ذهن‌تان تصور کنید

خیلی ساده حروف یک کلمه را در ذهن‌تان تجسم کنید، بعد بکوشید کلمات دیگری را که با دو حرف ابتداییِ کلمه اول شروع یا تمام می‌شوند، پیدا کنید.

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سبک زندگی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *