نظرسنجی بحران ویروس کرونا در کابل؛ دیدگاه شهروندان در این دوران چیست؟

توسطعباس عارفی

اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹ ,
خبرنامه

53 درصد پاسخ‌دهندگان کار شان تعطیل شده است. 96 درصد شرکت‌کنندگان در جریان قرنطینه هیچ نوع کمکی دریافت نکرده‌اند.

پس از این‌که محدودیت‌های گشت و گذار در شهر کابل اعمال شد، ادارات دولتی و غیردولتی تعطیل شد و تعداد زیادی از شهروندان در خانه‌های شان ماندند و بیکار شدند. شیوع ویروس کرونا عملاً بحران اجتماعی و اقتصادی را به وجود آورد و سبب شد که تحولات زیادی در رفتار اجتماعی و مناسبات درون‌خانوادگی رخ دهد. بنابراین، رسانه دیجیتالی خبرنامه با راه‌اندازی نظرسنجی میدانی از طریق شبکه‌ اجتماعی فیسبوک، پیام‌رسان‌های آنلاین واتس‌اپ و تلگرام و همچنان تماس‌های تلفنی اقدام به جمع‌آوری معلومات در بخش‌های مختلف مرتبط با ویروس کرونا در شهر کابل نمود، که در این میان بیشتر از 200 نفر در این سروی اشتراک نمودند. بااین‌حال، برخی اشتراک‌کننده‌ها از ولایت‌های دیگر فورم سروی را خانه‌پری کرده بودند، برخی هم خارج از افغانستان بودند و در سروی ما سهم گرفته بودند. خبرنامه پس از توصیف و دسته‌بندی معلومات و داده‌ها، 200 فورم را شامل دسته‌بندی نهایی نموده و مورد تحلیل قرار داده است. بنابراین، در تحلیل پیش‌رو با استفاده از معلوماتِ 200 اشتراک‌کننده از نواحی مختلف شهر کابل، اقوام و اقشار مختلف جامعه شامل زنان و مردان به بررسی بخش‌های مختلف مرتبط با بحران شیوع ویروس کرونا در شهر کابل می‌پردازیم.

در نظرسنجی بحران ویروس کرونا در شهر کابل، معلومات 200 اشتراک‌کننده تحلیل و بررسی شده‌است. این اشتراک‌کنندگان به لحاظ قومی؛ 75 نفر هزاره، 61 نفر تاجیک، 35 نفر پشتون، 11 نفر اوزبیک، 7 نفر سادات، 5 نفر قزلباش، 2 نفر تاتار، 2 نفر نورستانی، 1 نفر بیات و 1 نفر بلوچ، و همین‌طور شامل 150 نفر مرد و 50 نفر زن می‌باشند.

ویروس کرونا بخش‌های زیادی از زندگی شهروندان کابل را تحت تأثیر قرار داده و در واقع با بحران مواجه ساخته است. بحران شیوع ویروس کرونا در همه‌ی بخش‌های زندگی شهروندان کابل اثر خودش را گذاشته است؛ به طور نمونه، از 200 مورد پاسخ‌دهنده این نظرسنجی، همه‌ی شان در مورد ویروس کرونا چیزی شنیده‌اند و از آن بی‌خبر نیستند؛ قریب به اکثریت پاسخ‌دهندگان در مورد علایم ویروس کرونا، راه‌های جلوگیری و مراقبت به‌خاطر مبتلا شدن به این ویروس آگاهی و معلومات دارند؛ طوری‌که 61 درصد پاسخ‌دهندگان (27 درصد خیلی زیاد و 34 درصد زیاد) نگران مبتلا شدن به این ویروس هستندو برای این‌که به کرونا مبتلا نشوند، 43 درصد پاسخ‌دهندگان گفته اند که قرنطینه را رعایت کرده و در خانه مانده‌اند؛ 54 درصد دیگر گفته‌اند که بیرون از خانه می‌روند، اما با شستن دست با صابون، استفاده از ماسک و دستکش در بیرون از خانه در مقابل ویروس کرونا از خود شان محافظت می‌کنند؛ و البته 3 درصد دیگر گفته‌اند که در مقابله با ویروس کرونا هیچ کاری نمی‌کنند.

بعداز شیوع ویروس کرونا در کابل، حکومت افغانستان کمیته‌ی اضطراری برای جلوگیری از شیوع کرونا را در ایجاد کرد که بنا به لزوم‌دید این کمیته، وضع محدودیت‌های گشت و گذار(قرنطینه) در شهر کابل اعمال شده که به دنبال آن ادارات دولتی و غیردولتی تعطیل شد و بخش زیادی از مردم عادی که زندگی شان وابسته به کار روزمزد یا کار در ادارات در بدل معاش است، از کار بیکار شده و در خانه‌های شان ماندند. چنانچه براساس این تحقیق، 53 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که کار شان تعطیل شده است. اما در همین‌حال، به طور نمونه 96 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در جریان قرنطینه هیچ نوع کمک دریافت نکرده‌اند. با این‌حال، بحران کرونا بر اقتصاد خانواده نیز آسیب رسانده و تأثیرات ناگواری بر جای گذاشته است.

کرونا تنها صحت و اقتصاد را تحت تأثیر قرار نداده، بلکه روابط اجتماعی و خانوادگی شهروندان کابل را نیز تغییر داده و متحول ساخته است. چنانچه 50 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که بعداز شروع بحران کرونا و وضع محدودیت‌های گشت و گذار رفتار شان در رابطه به روابط اجتماعی و درون خانوادگی تغییر کرده است؛ طوری‌که زود عصبانی می‌شوند، حساس شده‌اند، کم حوصله شده و زیاد می‌خوابند، والبته بعضی هم با اعضای خانواده مهربان و صمیمی‌تر شده‌اند.

نظرسنجی بحران ویروس کرونا «کابل»

برای دریافت نسخه پی دی اف این نظر سنجی اینجا کلیک کنید.

ویروس کرونا (COVID_19)

واژه کرونا “corona” از کلمه یونانی “κορώνη” به معنای تاج یا هاله گرفته شده‌است. این واژه به مشخصات ظاهری ویریون‌ها (شکل عفونی ویروس) که در زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می‌شود، اشاره دارد که حاشیه‌ای از سطح بزرگ و پیازدار داشته و یادآور تصویری از یک تاج سلطنتی یا تاج خورشیدی است. نسخه ویروسی شایع‌شده در چین نیز یکی از سویه‌های جدید کروناویروس‌هاست که با عنوان nCoV2019 نامگذاری شده‌است. ویروس کرونا در بدن انسان موجب بروز عفونت‌های تنفسی و بیماری‌هایی شبیه سرماخوردگی و در موارد حادتر ذات‌الریه می‌شود. کرونا مربوط به خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. کرونا ویروس‌ها در سال 1965م، کشف شدند و مطالعه روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه 1980م، ادامه داشت. اگرچه کرونا ویروس‌ها بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما پنج نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی  انسان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند. این ویروس در سال 2003م، باعث سیندروم حاد تنفسی (SARS) در کشورهای آسیایی گردید که حدود 8000 نفر آلوده شده و حدود 10 در صد آن ها وفات کردند. در سال 2012م، نوع دیگر این ویروس باعث به وجود آمدن سیندروم تنفسی خاورمیانه (MERS)  شد که 2494  نفر را مبتلا کرد و 780  نفر را تنها در عربستان سعودی به کام مرگ کشاند (در هر 100 نفر 37 نفر فوت کردند). بار آخر این ویروس با تغییر شکل در 31 دسمبر 2019 در شهر ووهان چین باعث شیوع مریضی شد که تا امروز به بیش از 186 کشور در تمام جهان گسترش یافته‌است.

شیوع ویروس کرونا

کرونا پس از شیوع در شهر ووهان، به دیگر شهرهای چین از جمله پکن گسترش پیدا کرد و دولت چین از شناسایی موارد ابتلا به این ویروس در هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان نیز خبر داد. بعداز مدتی این ویروس ناشناخته به سراسر جهان شیوع پیدا کرده، که از آن جمله شهر قم در ایران دومین مرکز شیوع ویروس کرونا در جهان شناخته شد. پس از آن کشورهای ایتالیا، اسپانیا و آمریکا از جمله کشورهایی بوده‌اند که بیشترین آسیب را از ویروس کرونا دیدند. چنانچه بر اساس آخرین آمار، تعداد مبتلایان در سطح جهان به ۴۳۴۲۵۶۵ رسیده‌است، و تعداد بهبودیافتگان ۱۵۴۶۸۱۱ و تعداد فوتی‌ها ۲۹۶۶۹۰ نفر است؛ که در این میان ایالات متحده آمریکا با ۱۴۲۱۰۶۱ مورد مبتلا، ۲۴۳۵۱۷ مورد بهبودیافته و ۸۴۷۶۳ مورد فوتی در رده اول کشورهای آسیب دیده از ویروس کرونا قرار دارد. پس از آن، ایتالیا با ۲۲۲۱۰۴ مورد مبتلا، ۱۱۲۵۴۱ مورد بهبودیافته و ۳۱۱۰۶ مورد فوتی در رده دوم جهان قرار دارد. اما برخلاف تصوّر همه، آمار مبتلایان در افغانستان با وجود ضعف امکانات صحی و نزدیکی به اولین و دومین مرکز شیوع کرونا، پایین بوده‌، چنانچه بر اساس آخرین آمارهای رسمی تاکنون تعداد مبتلایان به بیش از 5226 مورد، تعداد بهبودیافتگان به بیش از 648 مورد و تعداد فوت‌شدگان به بیش از 132 مورد رسیده است.

محدودیت‌های گشت و گذار در شهر کابل

پس از آنکه ویروس کرونا در افغانستان نیز شیوع پیدا کرد، حکومت افغانستان کمیته‌ اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را ایجاد کرد تا وضعیت بحرانی ناشی از آن را مدیریت کند. این کمیته در اولین اقدام خود، درخواست اعمال محدودیت گشت و گذار در شهر کابل را اعلام نمود. پس از آن کابینه‌ی افغانستان در یک نشستِ فوق‌العاده، «طرح وضع قیود و محدویت گردش در شهر کابل» را تصویب نمود که بر اساس آن، از روز 9 حمل 1399 تاکنون محدودیت گشت و گذار در شهر کابل اعمال شده‌است. چنانچه در این طرزالعمل از شهروندان شهر کابل خواسته شده تا در خانه بمانند و ویروس کرونا را جدی بگیرند. بنابراین، تمام فعالیت‌های جمعی و ادار‌ات دولتی در کابل، به استثنای وزارت صحت‌ عامه، نیروهای امنیتی و فعالیت مشروط رستورانت‌ها و سوپر مارکیت‌های مواد اولیه، تعطیل اعلام شده‌است. در همین‌حال، کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی نیز اعلام کرد که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، کارکنان ادارات خدمات ملکی در کابل برای مدت سه هفته به تعطیلات بروند، اما این سه هفته دوباره تمدید شد.

پس از این‌که محدودیت‌های گشت و گذار در شهر کابل اعمال شد، ادارات دولتی و غیردولتی تعطیل شدند و تعداد زیادی از شهروندان در خانه‌های‌شان ماندند و بیکار شدند. شیوع ویروس کرونا عملاً بحران اجتماعی و اقتصادی را به وجود آورد و سبب شد که تحولات زیادی در رفتار اجتماعی و مناسبات درون‌خانوادگی رخ دهد. بنابراین، رسانه دیجیتال خبرنامه با راه‌اندازی نظرسنجی میدانی از 9 تا ۱۶ ثور از طریق شبکه‌ اجتماعی فیسبوک، پیام‌رسان‌های آنلاین واتس‌اپ و تلگرام و همچنین تماس‌های تلفنی اقدام به جمع‌آوری معلومات در بخش‌های مختلف مرتبط با ویروس کرونا در شهر کابل نمود، که در این میان بیشتر از 200 نفر در این نظرسنجی شرکت نمودند. بااین‌حال، برخی شرکت‌کننده‌ّها از ولایت‌های دیگر فورم نظرسنجی را خانه‌پری کرده بودند، برخی هم خارج از افغانستان بودند و در سروی ما سهم گرفته بودند. خبرنامه پس از توصیف و دسته‌بندی معلومات و داده‌ها، 200 فورم را شامل دسته‌بندی نهایی نموده و مورد تحلیل قرار داده است. بنابراین، در تحلیل پیش‌رو با استفاده از معلوماتِ 200 اشتراک‌کننده از نواحی مختلف شهر کابل، اقوام و اقشار مختلف جامعه شامل زنان و مردان به بررسی بخش‌های مختلف مرتبط با بحران شیوع ویروس کرونا در شهر کابل می‌پردازیم.

روش تحقیق

معلوماتِ این تحقیق بر اساس یک نظرسنجی میدانی از طریق شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌های تلگرام و واتس‌اپ و تماس تلفنی جمع‌آوری شده و سپس مورد توصیف، دسته‌بندی و در نهایت تحلیل قرار گرفته‌است.

معلومات عمومی

در سروی بحران ویروس کرونا در شهر کابل، معلومات 200 اشتراک‌کننده تحلیل و بررسی شده‌است. این اشتراک‌کنندگان به لحاظ قومی، 75 نفر هزاره، 61 نفر تاجیک، 35 نفر پشتون، 11 نفر اوزبیک، 7 نفر سادات، 5 نفر قزلباش، 2 نفر تاتار، 2 نفر نورستانی، 1 نفر بیات و 1 نفر بلوچ، و همین‌طور شامل 150 مرد و 50 زن می‌باشند.

شاخص صحی

1- آیا تا کنون چیزی در مورد ویروس کرونا شنیده اید؟

ویروس کرونا اکنون تبدیل به یک اپیدمی جهانی شده است و تقریباً همه درباره این ویروس شنیده‌اند و در باره آن حرف می‌زنند، اما برخی همچنان باور دارند که کرونا نوعی توطئه است و شکل واقعی ندارد. با‌ این‌حال، در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال چیزی در مورد ویروس کرونا شنیده‌اید؟ از 200 نفر پاسخ‌دهنده همه پاسخ «بله» داده‌اند و پاسخ «نخیر» نداشته‌ایم.

2- علائم ویروس کرونا چیست؟

پس از این‌که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، یکی از مسایل مورد گفت و شنود همه، علائم ویروس کرونا بوده است. با آن‌که داکتران و پزشکان علائمی برای شناسایی فرد مبتلا به ویروس کرونا عنوان کرده‌اند، اما کسانی که تجربه‌ی مبتلا شدن به این ویروس را داشته‌اند، علائم مختلف را برشمرده‌اند. بااین‌همه، هدف از این پرسش، سنجش آگاهی شهروندان کابل نسبت به علائم ویروس کرونا بوده‌است. بنابراین، در نمودار 1، پاسخ اشتراک‌کنندگان به سوال علائم ویروس کرونا چیست؟ قید شده‌است.

خبرنامه

3- آیا تا کنون کسی از نزدیکان و آشنایان‌تان به کرونا مبتلا شده است؟

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان نسبت به کشورهای دیگر پایین بوده است. این امر باعث شده تا گفتگوهایی در این زمینه شکل بگیرد و پرسش‌هایی مطرح شود که چه عواملی باعث شده تا مردم افغانستان با همه‌ی کاستی‌های صحی و مشکلاتی که دارند، نسبت به دیگر مردم دنیا کمتر به این ویروس مبتلا شوند. بسیاری این مسئله را مطرح کرده‌اند که آمارهای رسمی بیانگر آمار واقعی نیست. بنابراین، با طرح این سوال که آیا تا کنون کسی از نزدیکان و آشنایان تان به کرونا مبتلا شده است؟ درصد نمونه مبتلایان به ویروس را از میان معلومات اشتراک‌کنندگان دریابیم. چنانچه بر اساس نمودار 2، کسانی که از نزدیکان و آشنایان‌شان مبتلا به ویروس کرونا شده، 8 درصد و افرادی که از نزدیکان و آشنایان‌شان کسی مبتلا نشده است، 92 درصد را تشکیل می‌دهند.

خبرنامه

3.1 -اگر بله؟

این 8 درصد کسانی که پاسخ بله داده‌اند، شامل 17 نفر می‌شود، که در پاسخ‌ به سوال گفته‌اند کسانی از نزدیکان و آشنایان‌شان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. چنانچه در نمودار 3 می‌بینید، بر اساس آنچه این 17 پاسخ‌دهنده آمار داده‌اند، تعداد مبتلایان 59 مورد، تعداد بهبودیافتگان 43 نفر و تعداد فوت‌شدگان 5 مورد می‌باشد.

خبرنامه

4- چقدر نگران مبتلا شدن به ویروس کرونا هستید؟

نگرانی و ترس از مبتلا شدن به ویروس کرونا به طور فزاینده‌ای در میان مردم وجود داشته‌است. در پاسخ به این سوال که چقدر نگران مبتلا شدن به ویروس کرونا هستید؟ براساس نمودار 4، پاسخ‌دهندگان در چهار گزینه میزان نگرانی‌شان را بیان نموده‌اند. طوری‌که 27 درصد گزینه‌ی خیلی زیاد نگران مبتلا شدن به ویروس کرونا را انتخاب کرده‌اند، 34 درصد گزینه زیاد، 27 درصد گزینه کم و 16 درصد هم که گزینه نگران نیستم را انتخاب نموده‌اند.

خبرنامه

5 – برای جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا چه کارهایی را تا کنون انجام داده‌اید؟

برای جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا راهکارهای متفاوتی درنظر گرفته شده و مورد تجربه قرار گرفته‌است، اما عام‌ترین راهکار در اکثر کشورهایی که تجربه شیوع وسیع ویروس کرونا را داشته‌اند، قرنطیه کامل (در خانه ماندن) بوده ‌است. بر اساس نمودار 5، پاسخ‌دهندگان در سه گزینه ذیل پاسخ داده‌اند.

خبرنامه

6- اگر علائم کرونا داشته باشید به شفاخانه‌ها مراجعه می‌کنید یا درمان خانگی را ترجیح می‌دهید؟

یکی از دغدغه‌های این‌روزها اعتماد و عدم اعتماد به نهادهای صحی و به‌خصوص شفاخانه‌های دولتی است. به دلیل مبتلا شدن نرس‌ها و داکتران به ویروس کرونا، و در عین حال شلوغ بودن شفاخانه‌ها و نبود امکانات و تجهیزات طبی کافی، این سوال را مطرح نمودیم تا ترجیحات اشتراک‌کنندگان در سروی را سنجش نماییم. چنانچه بر اساس نمودار 6، غالبِ پاسخ‌دهندگان، یعنی 68 درصد درمان خانگی را ترجیح می‌دهند، 25 درصد مراجعه به شفاخانه، 5 درصد نظر به شرایط تصمیم می‌گیرند و 2 درصد هم گزینه نمی‌دانم را انتخاب کرده‌اند.

خبرنامه

7- چند درصد به نهادهای صحی دولتی اعتماد دارید؟

اعتماد به نهادهای صحی دولتی در شرایط اضطراری همچون بحران کرونا از آنجایی با اهمیت است که گزینه‌ی زیادی برای انتخاب نیست. بحران ویروس کرونا ملی‌گرایی را شدت بخشید و مرزهای جهانی ‌بودن خدمات از جمله خدمات صحی را دوباره کمرنگ نمود. طوری‌که شعار «اول خودِ ما» بیش‌تر از هروقت دیگر شکل عملی به خود گرفت. بنابراین، ما از اشتراک‌کنندگان در این سروی پرسیدیم، در شرایطی که امکان مراجعه به نهادهای درمانی خارج از کشور وجود ندارد، چند درصد به نهادهای صحی دولتی اعتماد دارند؟ که میزان اعتماد به نهادهای صحی دولتی نزد پاسخ‌دهندگان بر اساس جدول 1، به طور میانگین، 36 درصد بوده‌است.

خبرنامه

شاخص اقتصادی

1- در وضعیت قرنطین به کار خود ادامه می‌دهید یا تعطیل هستید؟

بحران ویروس کرونا بخش‌های زیادی را تحت تأثیر مستقیم قرار داده‌است. یکی از بخش‌هایی که تا حدی زیادی متأثر از بحران کرونا شده، وضعیت کار بوده‌است. بنابراین، در این سروی از اشتراک‌کنندگان پرسیدیم که در وضعیت قرنطین به کار خود ادامه می‌دهید یا تعطیل هستید؟ که بر اساس نمودار 7، بیشتر پاسخ‌دهندگان، یعنی 53 درصد کارشان تعطیل شده، 37 درصد گفته‌اند‌ که به کار ادامه می‌دهند، 4 درصد هم که از قبل بیکار بوده‌اند و 6 درصد به این سوال پاسخ نداده‌اند.

خبرنامه

2- در جریان قرنطین کمک دریافت کرده‌اید؟

با شروع بحران کرونا و وضع قرنطین، در بسیاری از کشورهای جهان، دولت برای شهروندانی که در خانه مانده‌اند، کارشان تعطیل شده یا بیکار شده‌اند، کمک‌هایی ترتیب داده‌است. در افغانستان که درآمدها پایین است و میزان فقر هم بالاست، ضرورت کمک دولت، بیش‌تر از هر وقت دیگری حس می‌شود. بنابراین، از اشتراک‌کنندگان پرسیدیم که در جریان قرنطین کمکی دریافت کرده‌اند؟ چنانچه در نمودار 8 پیداست، تنها 2 درصد، یعنی 4 نفر گفته‌اند که کمک دریافت کرده‌اند، 96 درصد کمک دریافت نکرده و 2 درصد دیگر به این سوال پاسخ نداده‌اند.

خبرنامه

3- فعلاً در چه شرایطی اقتصادی قرار دارید؟

در شرایطی که نزدیک به اکثریت شهروندان کابل وضعیت اقتصادی‌شان وابسته به کار در بیرون از خانه است، بدون شک در خانه ماندن و همین‌طور عدم دریافت کمک از سوی دولت و سازمان‌های خیریه بین‌المللی، شرایط عادی اقتصادی را برهم خواهد زد. در نمودار 8، پاسخ اشتراک‌کنندگان را می‌بینید.

خبرنامه

شاخص اجتماعی

1- از وقتی که وضع محدودیت گشت و گذار در کابل اعلام شده، با دوستان یا دیگر گروه‌های اجتماعی دیدار و ملاقات داشتید؟

یکی از دغدغه‌های اکثر شهروندان کابل این‌روزها مسئله مراعات شرایط وضع محدودیت گشت و گذار (قرنطینه) در این شهر است، چرا که یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا، ارتباط و تماس با افراد مبتلا به این ویروس می‌باشد. بر اساس نمودار 10، بیشتر پاسخ‌دهندگان شرایط وضع محدودیت گشت و گذار را مراعات کرده و در جریان قرنطینه دیدار و ملاقات با دوستان و دیگر گروه‌های اجتماعی نداشته‌اند.

خبرنامه

2- راه جایگزین برای برقراری روابط اجتماعی‌تان چه بوده‌است؟

در خانه ماندن و قرنطین تنها راهکار مؤثر جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در اکثر کشورها تثبیت شده‌است. اما روابط اجتماعی نیز از جمله الزامات زندگی انسان‌ها است. بنابراین، از اشتراک‌کنندگان پرسیدیم که در صورت عدم ملاقات و دیدار با دوستان و سایر گروه‌های اجتماعی، راه جایگزین‌شان برای برقراری روابط اجتماعی چه بوده‌است؛ که در نمودار 11، راه جایگزین برقراری روابط اجتماعی آنها را می‌بینیم.

خبرنامه

3- از وقتی که قرنطینه وضع شده، رفتارتان در خانه نسبت به گذشته تغییر کرده‌است؟

کرونا تأثیرات زیادی بر زندگی اجتماعی و خانوادگی افراد در جوامع مختلف گذاشته‌است. بحران کرونا باعث شد تا محدودیت گشت و گذار در شهر کابل وضع شده و اکثر شهروندان در خانه‌های‌شان بمانند و در شرایط قرنطینه به سر ببرند. اما این در خانه ماندن در صورتی‌که درآمد اقتصادی، معاش و پس‌انداز نباشد، پیامدهای زیادی را به دنبال خواهد داشت. با این‌همه، تنها مسئله اقتصادی مطرح نبوده، بلکه تغییرات رفتاری نیز مهم است. چنانچه بر اساس نمودار 12، نیمی از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که رفتارشان در خانه نسبت به گذشته تغییر کرده‌است.

خبرنامه

4- اگر بله، چگونه تغییر کرده است؟

نیمی از پاسخ‌دهندگان در این سروی گفته‌اند که رفتارشان در خانه نسبت به گذشته تغییر کرده‌است. بنابراین، بر اساس نمودار 13، از پاسخ‌دهندگان پرسیدیم که چگونه تغییری در رفتارشان رخ داده، که البته پاسخ‌ها متنوع بوده و ما تلاش کردیم در قالب گزینه‌های ذیل دسته‌بندی نماییم.

خبرنامه

5- در خانه با چه کارهایی خودتان را سرگرم می‌کنید؟

قرنطین و تجربه‌ی در خانه ماندن برای یک مدت طولانی بدون کار و با وجود مشکلات زیاد اقتصادی، و همچنان نگرانی ناشی از بحران ویروس کرونا نیاز به سرگرمی دارد تا روز و ساعت‌ها بگذرد. چنانچه در نمودار 14 می‌بینید درصد زیادی از پاسخ‌دهندگان، یعنی 44 درصد گفته‌اند که با مطالعه خودشان را سرگرم می‌کنند.

خبرنامه

6- آیا در خانه کار می‌کنید؟

در نمودار قبلی دیدیم که درصد زیادی از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در جریان قرنطینه با مطالعه خودشان را سرگرم می‌کنند. این بار از آنها پرسیدیم که آیا در خانه کار می‌کنند و در امور منزل هم سهم می‌گیرند؟ که بر اساس نمودار 15، بیشتر پاسخ‌دهندگان، یعنی 59 درصد گفته‌اند که در خانه کار نمی‌کنند. اما 41 درصد گفته‌اند که در جریان قرنطینه در خانه کار می‌کنند.

خبرنامه

7- اگر بله، چه کارهایی در خانه انجام می‌دهید؟ 

در سوال قبلی 41 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که پس از شروع بحران ویروس کرونا و وضع محدودیت‌های گشت و گذار در شهر کابل، در خانه کار می‌کنند. بر اساس نمودار 16، کسانی که در خانه کار می‌کنند، کارهای ذیل را نام برده‌اند.

خبرنامه

نتیجه‌گیری

ویروس کرونا بخش‌های زیادی از زندگی شهروندان کابل را تحت تأثیر قرار داده و در واقع با بحران مواجه ساخته است. بحران شیوع کرونا در همه‌ی بخش‌های زندگی شهروندان کابل اثر خودش را گذاشته است؛ به طور نمونه، از 200 مورد پاسخ‌دهنده این سروی، همه‌ در مورد ویروس کرونا چیزی شنیده‌اند و از آن بی‌خبر نیستند؛ قریب به اکثریت پاسخ‌دهندگان در مورد علائم ویروس کرونا و راه‌های جلوگیری از ابتلا به این ویروس آگاهی و معلومات دارند، به طوری‌که 61 درصد پاسخ‌دهندگان (27 درصد خیلی زیاد و 34 درصد زیاد) نگران مبتلا شدن به این ویروس هستند و 43 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که برای جلوگیری از ابتلا، قرنطینه را رعایت کرده و در خانه مانده‌اند؛ 54 درصد دیگر گفته‌اند که بیرون از خانه می‌روند، اما با شستن دست با صابون، استفاده از ماسک و دستکش در مقابل ویروس کرونا از خودشان محافظت می‌کنند؛ و البته 3 درصد دیگر گفته‌اند که برای مقابله با ویروس کرونا هیچ کاری نمی‌کنند.

بعد از شیوع ویروس کرونا در کابل، حکومت افغانستان کمیته‌ی اضطراری جلوگیری از شیوع کرونا را ایجاد کرد که بنا به لزوم‌دید این کمیته، وضع محدودیت‌های گشت و گذار (قرنطینه) در شهر کابل اعمال شده و به دنبال آن ادارات دولتی و غیردولتی تعطیل شدند و بخش زیادی از مردم عادی که زندگی‌شان وابسته به کار روزمزد یا کار در ادارات در بدل معاش است، از کار بیکار شده و در خانه‌های‌شان ماندند. در واقع، بحران کرونا به اقتصاد خانواده آسیب رسانده و تأثیرات ناگواری بر جای گذاشته‌است. چنانچه براساس این تحقیق، 53 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که کارشان تعطیل شده‌است. به علاوه، 96 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در جریان قرنطینه هیچ نوع کمکی دریافت نکرده‌اند.

کرونا تنها صحت و اقتصاد را تحت تأثیر قرار نداده، بلکه روابط اجتماعی و خانوادگی شهروندان کابل را نیز تغییر داده و متحول ساخته است. چنانچه 50 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که بعداز شروع بحران کرونا و وضع محدودیت‌های گشت و گذار رفتارشان به لحاظ روابط اجتماعی و درون خانوادگی تغییر کرده است؛ طوری‌که زود عصبانی می‌شوند، حساس شده‌اند، کم حوصله شده و زیاد می‌خوابند، و البته بعضی هم با اعضای خانواده مهربان و صمیمی‌تر شده‌اند.

سارا فیضی و فضل الرحمن همکاران این گزارش بوده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *