محققان پیوندی را میان ویتامین دی و کرونا ویروس یافتند

توسط

اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۹ , , ,

تحقیقات جدید پیوندی را میان ویتامین دی و کرونا ویروس پیدا کرده‌اند. دو مطالعه جدید، کمبود ویتامین دی را با بالا رفتن ریسک کرونا ویروس ارتباط داده‌اند، به این ترتیب که کمبود این ماده‌ی مغذی سبب می‌شود که افراد مبتلا به کووید-۱۹ عوارض بیشتری را تجربه کنند.

در یک نسخه از مطالعه منتشرشده در تاریخ 30 اپریل، که تحت داوری همتا قرار نگرفته‌است، تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه نورث‌وسترن در 10 کشور از جمله چین، ایران، آلمان، ایتالیا و ایالات متحده داده‌های مربوط به موارد کرونا ویروس را مورد بررسی قرار دادند. آنها این داده‌ها را با داده‌های مربوط به سطح ویتامین D در جمعیت آن کشورها قبل از همه‌گیری مقایسه کردند.

این محققان بین کمبود ویتامین D و عارضه معروف به توفان سیتوکین، رابطه جدی و همین‌طور بین کمبود ویتامین D و میزان مرگ و میر پیوندی پیدا کردند.

علی دانش‌خواه، یکی از محققان دوره پس از دکتری در نورث‌وسترن و نویسنده اصلی این مطالعه، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: “طوفان سیتوکین می‌تواند به شدت به ریه‌ها آسیب برساند و منجر به سندرم حاد تنفسی و مرگ شود. این همان چیزی است که ظاهرا اکثر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را می‌کشد، نه تخریب ریه‌ها توسط خود ویروس. این اتفاق ناشی از رفتار اشتباه سیستم ایمنی بدن است.”

کشورهایی که در آنها مردم میزان کافی از ویتامین D را دریافت می‌کنند، می‌توانند در برابر ویروس بهتر عمل کنند

یک مطالعه دیگر نیز ارتباطی را بین سطوح بالاتر ویتامین D و موارد ابتلا و مرگ و میر پایین‌ترِ کووید-۱۹ پیدا کرد.

در این مطالعه که روز چهارشنبه در ژورنال Aging Clinical and Experimental Research منتشر شد، محققان انگلستان دریافتند که از میان 20 کشور اروپایی، نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا در آنهایی که سطح ویتامین D بالاتری دارند، پایین‌تر است.

به عنوان مثال، ایتالیا و اسپانیا نسبت به سایر کشورها میزان مرگ و میر بالاتر و میانگین ویتامین دی پایین‌تری داشتند. کشورهای اروپای شمالی مانند فنلاند، نروژ، دانمارک و سوئد دارای سطح ویتامین D بالاتر و نرخ ابتلا و مرگ و میر پایین‌تر بودند.

البته این مطالعات برخی مداخلات دیگر را در این کشورها در نظر نگر‌فته‌اند. به علاوه، باید بدانیم که هیچ ویتامینی درمان نیست. اگر در حال حاضر ویتامین دی کافی از منابع حاوی این ویتامین دریافت می‌کنید، افزایش مقدار مصرف کمکی نخواهد کرد.

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سبک زندگی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *