روزنگاری کرونا ویروس در افغانستان (35)؛ از بی اعتنایی به قرنطنین تا فراهم سازی تجهیزات آزمایشگاهی

توسطفرشته فرهنگ

اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹ , ,

 مسوولان در وزارت صحت می‌گویند، این روزها تردد مردم در بازارها بیشتر شده و مردم در مورد شیوع ویروس کرونا بی اعتنانی ‌می‌کنند.

 وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت امروز یک شنبه (21ثور) در یک نشست خبری با ابراز نگرانی از عدم رعایت اصول قرنطین از سوی مردم، هشدار داد که اگر مردم به دستورات وزارت صحت عامه توجه نکنند، سرعت شیوع ویروس کرونا در جامعه افزایش می‌یابد.

نقش مردم در گسترش کرونا

مجروح نقش مردم در امر جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا را مهم خوانده، بار دیگر از مردم خواست با وزارت صحت عامه همکار باشند و رهنمودهای صحی را جدی رعایت کنند.

معین عرضه خدمات صحی تاکید کرد که ممکن است تجهیزات لابراتواری در لابراتوارهای کشور در روزهای آینده تمام شود.

او خاطرنشان کرد که سازمان جهانی بهداشت در راستای تامین تجهیزات لابراتواری نقش مهمی دارد و برای فراهم‌سازی این تجهیزات وعده همکاری داده بود، اما تا کنون این اتفاق رخ نداده‌است.

این اظهارات معین وزارت صحت در حالی مطرح می‌شود که در چند روز اخیر تجمعات مردمی در شهرها به خصوص در کابل افزایش یافته است. تاکنون شمار مبتلایان ویروس کرونا در کشور به چهار هزار و 402 تن رسیده است.

ولایت کابل با یک هزار و 96 مبتلا ، در صدر تمام ولایت ها قرار دارد.

روزنگاری کرونا ویروس، ۳۶۱ واقعه جدید

وزارت صحت عامه کشور اعلام کرده که در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۶۱ واقعه جدید و مثبت ابتلا به ویروس کرونا در سراسر افغانستان ثبت شده است.

در ۲۴ ساعت گذشته همچنین 5 مبتلا به کرونا در کشور جان باخته و ۶۵ تن دیگر بهبود یافته اند. به این ترتیب، شمار جان باختگان ناشی از کرونا به ۱۲۰ تن و بهبود یافتگان به ۵۵۸ تن رسیده‌است.

در ولایت هرات نیز مسوولان صحی می‌گویند که در ۲۴ ساعت گذشته، ۵۹ واقعه جدید و مثبت ابتلا به ویروس کرونا به ثبت رسیده‌است.

محمدرفیق شیرزی، سخنگوی ریاست صحت عامه ولایت هرات امروز(یک‌شنبه، ۲۱ثور) گفته است که در یک شبانه روز گذشته ۱۴۲ نمونه در لابراتوار این ولایت آزمایش شده که ۵۲ نمونه آن مثبت تشخیص شده است.

به گفته او این رقم شامل ۴۴ مرد و ۱۵ زن می‌شود.

ولایات ننگرهار و بلخ

در ولایت ننگرهار نیز مقامات محلی تایید کرده‌اند که 6 تن از زندانیان در زندان مرکزی این ولایت به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار امروز یک شنبه (21ثور) به نقل از شاه‌محمود میاخیل، والی این ولایت گفته است که از میان 7 نمونه مشکوک به کرونا در زندان این ولایت، نتیجه 6 تن مثبت گزارش شده‌است.

12 زندانی دیگر نیز مشکوک به ویروس کرونا هستند که در یک مکان جداگانه تحت مراقبت قرار دارند.

این در حالی است که در 24 ساعت گذشته 8 مورد تازه ویروس کرونا در ننگرهار ثبت شده و شمار مبتلایان در این ولایت به 162 تن رسیده‌است.

در ولایت بلخ نیز کمیسیون مبارزه با شیوع ویروس کرونای این ولایت اعلام کرده‌است که بخشی از وضع محدودیت در این ولایت به مدت ده روز برداشته شده‌است.

دفتر والی بلخ شب گذشته (شنبه، 20ثور) با نشر یک اعلامیه گفته است که به دلیل افزایش مشکلات مردم در جریان چهل روز قرنطین و کافی نبودن کمک های دولت به مستمندان، وضع محدودیت در مواردی به مدت ده روز در این ولایت برداشته شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *