تعیین هیأت ارگ ریاست جمهوری برای بررسی کشته شدن شهروندان افغانستان در مرز با ایران

توسطروایت زنده

اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲ , ,

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده است که رییس جمهور غنی هیأتی 10 نفری را برای بررسی چگونگی کشته شدن شهروندان افغانستانی از سوی نیروهای مرزی ایران تعیین کرده است.

ارگ ریاست جمهوری شب گذشته (جمعه، 19ثور) در یک خبرنامه گفته است که محمد اشرف غنی در حکمی یک هیأت با صلاحیت ده نفری را به ریاست محمد حمید طهماسی، “سربازرس نظامی سرفرماندهی اعلی قوای مسلح” توظیف کرد تا موضوع جان ‌باختن شماری از شهروندان افغانستان را در سرحد با ایران به صورت همه‌جانبه بررسی کند.

ارگ افزوده این هیأت متشکل از نمایندگان شورای ملی، وزرات های امور داخله، دفاع ملی، امور خارجه، امور مهاجرین و عودت کنندگان، ریاست عمومی امنیت ملی، مقام ولایت هرات، شورای ولایتی هرات و لوای پنجم سرحدی قول اردوی 207 ظفر است.

خبرنامه
تعیین هیات ارگ برای بررسی کشته شدن افغان ها

به گفته ارگ، طبق این حکم، رئیس جمهور به این هیأت وظیفه داده تا در همکاری با مقام ولایت هرات، موضوع را بررسی و یافته های خود را از طریق دفتر شورای امنیت ملی به ریاست جمهور ارائه کنند.

این در حالی است که اوایل هفته گذشته گزارش‌هایی نشر شد که بر اساس آن، مرزبانان ایران شماری از مهاجران افغانستانی را که می خواستند به صورت قاچاقی به ایران بروند، شکنجه کرده و سپس آن‌ها را به دریا انداخته‌اند.

حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه که دو روز پیش در پیوند به این موضع به کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نمایند‌گان فراخوانده شده بود، گفته است که تاکنون 16 تن از این افراد نجات یافته‌، حدود 20 تن ناپدید شده و 16 جسد نیز پیدا شده ‌است.

وزارت امور خارجه ایران دست داشتن نیروهای مرزی‌اش را در این رویداد رد کرده، اما اعلام کرده بود که برای تحقیقات در این زمینه با افغانستان همکاری می کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *