غول صنعت داروی جهان، آزمایشات انسانی واکسین کرونا را آغاز کرد

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۹

 فایزر و شرکت داروسازی آلمانی بیون‌تک اعلام کردند که آزمایشات انسانی روی واکسین بالقوه کرونا از روز دوشنبه در ایالات متحده آغاز شد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایشات، واکسین می‌تواند برای استفاده اورژانسی در اوایل ماه سپتمبر ارائه شود.

این دو شرکت مشترکا در حال توسعه واکسینی هستند بر اساس ماده ژنتیکی موسوم به آران‌ای پیام‌رسان، که دستورالعمل‌هایی را برای ساخت پروتئین در سلول‌ها حمل می‌کند. این واکسین با یک آران‌اِی پیام‌رسان که به طور خاصی طراحی‌شده، به طور بالقوه می‌تواند به سلول‌ها بگوید که چگونه پروتئین اسپایک کرونا ویروس را درست کنند، بدون اینکه فرد بیمار شود.

از آن‌جایی که ویروس از این پروتئین به عنوان کلیدی برای بازکردن و کنترل سلول‌های ریه استفاده می‌کند، این واکسین می‌تواند یک سیستم ایمنی سالم را برای تولید آنتی‌بادی آموزش دهد. مزیت دیگر این فناوری تولید سریع‌تر واکسین‌ها است. به علاوه، این نوع واکسین در مقایسه با واکسین‌های قدیمی که از گونه‌های ضعیف ویروس استفاده می‌کرد، پایدارتر است.

فایزر که در نیویورک مستقر است و بیوان‌تک ماه گذشته، واکسین خود را به نام  BNT162را به اولین داوطلبان انسانی در آلمان تزریق کردند. نمونه به 12 بزرگسال سالم تزریق شد، اگرچه این آزمایش در نهایت به 200 شرکت‌کننده می‌رسد.

حال قرار است در فاز اول این مطالعه ۳۶۰ نفر در آمریکا واکسین را دریافت کنند، و در فاز دوم این رقم به ۸هزار تن افزایش می‌یابد.

شرکت‌کنندگان برای مقایسه چهار نوع واکسن، به چند گروه تقسیم می‌شوند. هر کدام از واکسین‌ها یک فرمت از آران‌ای پیام‌رسان را ارائه می‌دهند. پزشکان سطح آنتی‌بادی شرکت‌کنندگان، آنزیم‌های کبدی و سایر شاخص‌های عوارض جانبی احتمالی شرکت‌کنندگان را به دقت بررسی می‌کنند.

آزمایش چندین داوطلب به طور موازی به این دلیل است که بتوان در زمان کوتاهی شواهد کافی برای تأیید مصارف اضطراری واکسین توسط سازمان غذا و دارو به دست‌ آورد. پس از دریافت این تاییدیه، فایزر و بیوان‌تک می‌توانند چند میلیون دوز اول را توزیع کنند.

فایزر و بیو‌ان‌تک می‌گویند اگر همه چیز در مورد این آزمایشات انسانی درست پیش برود، امیدوارند تا سپتمبر چندین میلیون دوز ارائه بدهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *