جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

کشته شدن مسافران افغانستانی؛ کمیسیون حقوق بشر: هیات مشترک حقیقت‌یاب از سوی افغانستان و ایران تشکیل شود

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در پیوند به شکنجه و به آب انداخته شدن مسافران افغانستانی در مرز  ایران، از کمیشنری عالی حقوق بشر و کمیشنری عالی پناهندگان ملل متحد خواسته که یک هیأت حقیقت یاب مشترک از سوی دولت افغانستان، دولت ایران و نهادهای حقوق بشری مربوط به سازمان ملل تشکیل شود.

کمیسیون حقوق بشر، روز یک‌شنبه(۱۴ثور) در یک اعلامیه‌ مطبوعاتی گفته است: «”بر اساس گفتگو با مقام‌های محلی و نجات‌یافتگان، به تاریخ 12 ثور، نیروهای امنیتی ایران شماری از مهاجران افغان جویای کار را‌ که می‌خواسته‌اند وارد خاک ایران شوند، در منطقه کاریز الیاس ولسوالی گلران ولایت هرات(هم‌مرز با ایران)، دستگیر و پس از لت‌وکوب و شکنجه، وادار به عبور از رودخانه هریرود می‌کنند، که در نتیجه، شماری از آن‌ها غرق شده‌ و شماری دیگر خود را نجات داده‌اند”.

این کمیسیون حقوق بشری، “برخورد نیروهای ایرانی را نقض آشکار اصول و ارزش‌های حقوق بشری، حقوق مهاجران و ‌پناهندگان و تعهدات دولت‌ها به پیمان‌نامه‌های بین‌المللی می‌داند”.

خبرنامه
تشکیل هیات مشترک حقیقت یاب از سوی ایران و افغانستان

بنابراین کمیسیون حقوق بشر از دولت، به‌ویژه وزارت امور خارجه کشور و همچنین کمیشنری عالی حقوق بشر و کمیشنری عالی پناهندگان ملل متحد خواسته است که هیأتی مشترک از سوی دولت افغانستان، دولت ایران و نهادهای حقوق بشری مربوط به سازمان ملل متحد تشکیل شود تا با تحقیقی همه‌جانبه و دقیق درباره این قضیه، ضمن شناسایی عاملان، جبران خسارت و اجرای عدالت، از استمرار و تکرار چنین برخوردهای فاجعه‌بار و ناقض حقوق بشری جلوگیری شود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنان گفته است که برای تثبیت شمار دقیق غرق‌شدگان و نجات‌یافتگان، به بررسی و دادخواهی ادامه می‌دهد.

از سویی  وزارت خارجه ایران، شکنجه و به آب انداخته شدن شماری از مسافران افغانستان در مرز با آن کشور را رد کرده و گفته که این رویداد در خاک خود افغانستان رخ داده است.

گفتنی است که وزارت خارجه افغانستان نیز پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر شکنجه و به آب انداختن شماری از شهروندان کشور از سوی نیروهای مرزی ایران، یک هیئت حقیقت‌یاب را برای بررسی این موضوع توظیف کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان