از قرنطینه تا گورهای دسته جمعی؛ شیوه خاتمه ۵ پاندمی بزرگ تاریخ!

توسط

اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۹ , ,

همزمان با شکوفایی تمدن بشری، بیماری‌ها نیز همواره رونق گرفته‌اند. روابط انسان‌ها و تجارت بین‌المللی یکی از مهم‌ترین عوامل گسترش بیماری‌ها به مناطق دور و نزدیک بوده‌است.

در این نوشتار با شیوه خاتمه یافتن ۵ مورد از بدترین پاندمی‌های تاریخ خواهیم پرداخت.

۱. طاعون ژوستینین

این همه‌گیری در سال ۵۴۱ میلادی از مرکز امپراتوری بیزانس، قسطنطنیه شروع شد. طاعون دیوانه‌وار تا اروپا، آسیا، آفریقای شمالی و عربستان گسترس یافت و مطابق با برآوردها ۳۰ تا ۵۰ میلیون نفر را به کام مرگ کشید. اما این پاندمی چطور پایان یافت؟ محتمل‌ترین حدس این است که افراد زنده مانده از پاندمی، نسبت به آن ایمنی داشتند.

۲. مرگ سیاه

طاعون ۸۰۰ سال بعد برگشت و با شوق بیشتری کشتار را ادامه داد. برخی ادعا می‌کنند که در این پاندمی تا ۲۰۰ میلیون تن جان باختند. در آن زمان مردم درک علمی نسبت به سرایت نداشتند فقط می‌دانستند ارتباطی با نزدیکی دارد. بنابراین مقامات آن بخش از راگوسا که تحت کنترول ونیزی‌ها بود تصمیم گرفتند ملوانانی را که تازه از راه می‌رسند، در قرنطینه نگه دارند تا سالم بودن‌شان ثابت شود. این ملوان‌ها ابتدا سی روز (trentino) جدا نگهداری می‌شدند و بعد این زمان به ۴۰ روز (quarantino)  افزایش پیدا کرد. شروع قرنطینه در تاریخ از همین‌جابود.

۳. طاعون بزرگ لندن

لندن سال‌ها درگیر طاعون بود اما بزرگ‌ترین حمله این بیماری در سال ۱۶۶۵ بود که جان ۱۰۰هزار نفر را گرفت. هرچند ظالمانه به نظر می‌رسد اما برای پایان این پاندمی افراد بیمار را در خانه‌های‌شان محبوس و مرده‌ها را به صورت دسته‌‌جمعی دفن کردند.

۴. آبله

آبله قرن‌ها در اروپا، آسیا و عربستان اپیدمی بود و جان عده زیادی را گرفت. با این وجود آبله اولین بیماری بود که با یک واکسین به پایان رسید. اواخر قرن هجدهم ادوارد جنر واکسینی برای آبله توسعه و جان عده زیادی را نجات داد.

۵. وبا

اوایل تا اواسط قرن ۱۹، وبا در انگلستان شایع شد و جان ده‌ها هزار تن را گرفت. داکتری به نام جان اسنو، کشف کرد که این بیماری از طریق آب آلوده لندن منتقل می‌شود. او با کشف این نکته یک شبه بیماری را از بین نبرد اما تلاش‌های او سبب شروع اقداماتی برای توسعه بهداشت و مراقبت از آب آشامیدنی شد.

جهت مطالعه مقاله ها و اخبار سبک زندگی اینجا را ببینید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *