فصل جنگ طالبان؛ صلح با ادامه‌ی این وضعیت ممکن است؟

توسطعباس عارفی

اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ , , ,

 امروز چهارشنبه (10 ثور) شهروندان کابل صبح شان را با دو انفجار آغاز کردند. انفجار اول حوالی ساعت ۸ صبح  در ساحه ریشخور مربوط به ولسوالی چهار آسیاب، توسط یک فرد انتحاری انجام شد که مواد انفجاری همراه‌ خود را در بین افراد ملکی منفجر کرد، که در نتیجه‌ی این انفجار، ۳  غیرنظامی کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

انفجار دوم حوالی ساعت ۱۱:۱۰ دقیقه قبل از ظهر امروز، به واسطه ماین مقناطیسی که در آن یک موتر نوع فرونر در مربوطات حوزه شانزدهم، ساحه مکروریان اول هدف قرار گرفته بود، انجام شد. به نقل از فردوس فرامرز، سخنگوی پولیس کابل، در نتیجه‌ی انفجار دوم، 3 تن زخمی شده‌اند

شدت حملات طالبان در روزهای اخیر

در روزهای اخیر طالبان حملات نظامی شان بالای نیروهای امنیتی افغانستان در نقاط مختلف افغانستان شدت بخشیده است؛ چنانچه در آخرین موارد مقامات حکومت محلی در ولایت دایکندی، در خبرنامه‌ی که امروز صبح (10 ثور) نشر کرده، گفته‌اند که حوالی ساعث 2 شب، در اثر درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی در ولسوالی کجران این ولایت، به خاطر مقاومت نیروهای امنیتی و حمایت نیروی هوایی، ۱۲ طالب کشته و ۶ تن دیگر آنان زخمی شدند. همچنان، در این درگیری یک پولیس محلی نیز کشته و یک تن دیگر زخمی شده است.

این در حالی است که روز گذشته (0 ثور) نیز طالبان در ولایت جوزجان بالای نیروهای امنیتی کشور حمله کرده بودند. چنانچه قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال کشور، روز سه شنبه (۹ ثور) با نشر یک خبرنامه گفته بود که؛ حمله‌ی که طالبان بر موقعیت نیروهای دفاعی و امنیتی در ولسوالی منگجیک ولایت جوزجان داشتند، با کشته شدن ۶  طالب و زخمی شدن ۴ تن دیگر دفع شده، که در آن درگیری دو نیروی امنیتی نیز کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند. در همین حال، مقامات حکومت محلی در ولایت هرات گفتند که روز گذشته (9 ثور) نیروهای امنیت ملی از انفجار یک موتر بمب در این ولایت جلوگیری کرده‌اند.

فصل جنگ طالبان

همه‌ساله با آمدن فصل بهار و گرم شدن هوا، طالبان نیز حملات نظامی شان بالای نیروهای امنیتی افغانستان و همچنان مردم عادی افزایش می‌دهند. چنانچه در سال‌های گذشته طالبان عملیات‌های را با عنوان‌های مشخص در ولایت‌های مختلف کشور راه‌اندازی می‌کردند، اما امسال هنوز عملیات نظامی را تحت عنوان مشخص راه‌اندازی نکرده، با آن‌هم حملات این گروه در نقاط مختلف کشور شدت گرفته و همه روزه در ولایت‌های مختلف با نیروهای امنیتی درگیر می‌شوند.

این‌همه در حالی است که گفتگوهای صلح بین‌الافغانی همچنان در سایه‌ی ابهام قرار دارد و تحت تأثیر بحران‌ همچون شیوع ویروس کرونا و بحران سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری در کابل قرار گرفته است. باآن‌که رییس‌جمهور غنی یک هفته قبل به مناسبت شروع ماه رمضان، اعلام آتش‌بس کرد و از طالبان خواست که به مناسبت ماه رمضان دست از جنگ بردارند و آتش‌بس را بپذیرند، اما سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در صفحه‌ی توییتر خود نوشت که؛ «با وجود درخطر انداختن هزاران زندانی از اثرکرونا، جلوگیری از پروسه صلح و از تطبیق کامل توافقنامه، طلب آتش بس معقول نیست

با این‌حساب، به نظر می‌رسد که پروسه‌ی صلح بین‌الافغانی به بن‌بست رسیده است و روند آزادی زندانیان طالبان که به فرمان رییس‌جمهور غنی صورت می‌گیرد، نیز بر سرنوشت پروسه صلح تأثیری نخواهد داشت؛ چرا که طالبان انگیزه‌ی برای صلح با حکومت افغانستان ندارند. در این‌صورت، آزادی زندانیان طالبان نه تنها کمکی به پروسه صلح نمی‌کند، بلکه برعکس جبهه‌ی جنگ طالبان را در برابر نیروهای امنیتی افغانستان تقویت نموده و به دشمن جانِ دوباره می‌بخشد. با ادامه‌ی این وضعیت جنگی که آتش‌بس برای طالبان معقول نیست، آیا صلح ممکن است؟

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *