کرونا ویروس در ذرات آلاینده هوا شناسایی شد

توسط

اردیبهشت ۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۹ ,

کرونا ویروس در ذرات آلاینده هوا پیدا شده‌است و دانشمندان در حال تحقیق هستند که آیا این موضوع سبب می‌شود که ویروس مسافت بیشتری را طی کرده، افراد بیشتری را آلوده کند؟

این تحقیق مقدماتی است و هنوز مشخص نیست که ویروس در ذرات آلاینده چقدر زنده می‌مانند و برای بیمار کردن انسان کافی‌ست یا خیر.

دانشمندان ایتالیایی برای جمع‌آوری نمونه‌های آلاینده هوا در یک مکان شهری و یک منطقه صنعتی در استان برگامو از تکنیک‌های استاندارد استفاده کرده و ژنی را که به شدت خاصِ کووید-۱۹ است در چندین نمونه شناسایی کردند. این آزمایش با آزمایش کور در یک آزمایشگاه مستقل تأیید شد.

لئوناردو ستی در دانشگاه بولونیا در ایتالیا، که رهبری این کار را بر عهده داشت می‌گوید: موضوع مهم این بود که بدانیم آیا ویروس همراه آلودگی هوا مسافت بیشتری را طی می‌کند؟

دو گروه تحیقاتی دیگر بر این باور بوده‌اند که ذرات آلاینده هوا می‌توانند به انتقال ویروس کرونا در مسافت بیشتر کمک کنند.

یک تحلیل آماری توسط تیم ستی نشان می‌دهد که سطوح بالاتر آلاینده‌ها می‌تواند با نرخ بالاتر عفونت در شمال ایتالیا مرتبط باشد، ایده‌ای که توسط مطالعه‌ دیگری نیز تایید شده‌است.

هیچکدام از مطالعات تیم ستی مورد داوری همتا قرار نگرفته‌اند و بنابراین توسط دانشمندان مستقل تأیید نشده‌اند. اما کارشناسان قبول دارند که ایده آنها قابل قبول است و نیاز به تحقیق دارد.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که ذرات آلاینده هوا میکروب‌ها را پناه می‌دهند و احتمالاً آلودگی ویروس‌های عاملِ آنفولانزای مرغی، سرخک و تب برفکی را به مسافت‌های قابل‌توجهی رسانده‌است.

نقش احتمالی ذرات آلاینده هوا در گسترش کرونا، با مساله‌ گسترده‌تری در مورد انتقال این ویروس مرتبط است. قطرات بزرگ حاوی ویروس از سرفه و عطسه افراد آلوده در فاصله یک یا دو متری روی زمین می‌افتند. اما قطرات بسیار کوچک‌تر (کمتر از 5 میکرون) می‌توانند چند دقیقه تا چند ساعت در هوا بمانند و مسافت بیشتری را طی کنند.

کارشناسان مطمئن نیستند که آیا قطرات ریز موجود در هوا می‌توانند باعث عفونت شوند یا نه. هرچند آنها می‌دانند که کرونا ویروسِ سارس در سال ۲۰۰۳ در هوا گسترش می‌یافت و ویروس جدید می‌تواند ساعت‌ها در قطرات ریز باقی بماند.

در نهایت محققان می‌گویند اهمیت انتقال بالقوه از طریق هوا و نقش تقویت‌کننده ذرات آلاینده نباید بدون مدرک رد شود.

اخبار و سبک زندگی را در اینجا مطالغه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *