روزنگاری کرونا ویروس در افغانستان (26)؛ از تدارک دستگاه های تنفس مصنوعی تا مقصر دانستن زنان در شیوع کووید-۱۹

توسطفرشته فرهنگ

اردیبهشت ۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹

 ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده که پیشنهاد ۴۸ مورد تدارکاتی به شمول تدارک ۵۰۰ عدد دستگاه تنفس مصنوعی “وینتلاتور” و تخصیص ۳۱۳ میلیون افغانی برای ترمیم و اعمار مراکز صحی، منظور شده است.

بر اساس اعلامیه ارگ ریاست جمهوری، در جلسه کمیسیون تدارکات ملی که قبل از ظهر امروز (دوشنبه، ۸ثور) در ارگ برگزار شد، ۴۹ مورد تدارکاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت ۴۸ مورد آن به ارزش بیش از ۱۲.۵ میلیارد افغانی از سوی این کمیسیون منظور شد.

500 دستگاه تنفس مصنوعی

کمیسیون تدارکات ملی قرارداد پروژه تهیه و تدارک ۵۰۰ عدد وینتلاتور و درخواست منظوری مستقیم کیت‌های تشخیصی و مواد مصرفی COVID-19 را نیز از طریق وزارت صحت عامه بررسی و منظور کرده است.

این در حالی است که مسوولان در وزارت صحت عامه می‌گویند در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۲ مورد جدید ویروس کرونا در کشور ثبت شده است.

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت امروز دوشنبه (۸ثور) در یک نشست خبری گفت: “در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۲ مورد مثبت ویروس کرونا شامل ۳۴ تن در بلخ، ۳۳ تن در هرات، ۲۷ تن در کابل، ۲۱ تن در قندهار، ۸ تن در پکتیا، ۸ تن در بغلان، ۷ تن در قندوز، ۵ تن در سرپل و ۵ تن در غور، چهار تن در هر یک از ولایات  نیمروز، سه تن در هر یک از ولایات فاریاب، ننگرهار، لغمان و خوست، دو تن در هلمند، و یک تن در هر یک از ولایات پکتیکا و پنجشیر ثبت شده‌است”.

مقامات محلی ولایت فاریاب نیز از مبتلا شدن یک پرستار اتاق عاجل شفاخانه این ولایت و دو عضو خانواده‌اش به ویروس کرونا خبر داده است.

آزادی هزاران زندانی

در همین حال اداره تنظیم امور زندان‌ها نیز اعلام کرده که ۱۲هزار و ۳۹۹ زندانی، به مناسبت فرا رسیدن هشتم ثور، سالروز پیروزی مجاهدین و هم‌چنین جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، از زندان‌های کشور رها می‌شوند.

اما در بین خبرهای کرونا ویروس در جهان، مولانا طارق جمیل، روحانی برجسته پاکستانی نیز خبرساز شده است.

او گفته که ویروس کرونا به خاطر اعمال زشت زنان بر بشریت نازل شده است.

طبق گزارش رسانه‌ها، این مولوی در جریان برنامه جمع‌آوری صندوق احساس که با حضور نخست‌وزیر پاکستان، به صورت زنده از تلویزیون این کشور پخش می‌شد، این اظهارات را بیان کرده است.

با این حال با وجود یک هزار و 703 فرد مبتلا به کرونا ویروس در افغانستان، نورستان تنها ولایتی است که تاکنون شیوع ویروس کرونا در آن ثبت نشده‌است.

شمار بهبود یافتگان این ویروس در افغانستان ۱۳ درصد و و شمار جان باختگان آن ۳٫۳۴ درصد است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *