روزنگاری کرونا ویروس در افغانستان(20)؛ از ۱۱۰ کارمند صحی آلوده تا 1 هزار مورد ابتلا به کوید-۱۹

توسطفرشته فرهنگ

اردیبهشت ۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۲, ۱۳۹۹

 وزارت تحصیلات عالی می گوید به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رخصتی نهادهای تحصیلی و تعلیمی الی 20 ثور سال جاری تمدید شده است.

وزارت تحصیلات عالی امروز دوشنبه (1ثور) گفته است که قبلا بر اساس حکم ریاست جمهوری نهادهای تحصیلات عالی و تعلیمی دولتی و خصوصی الی آخیر ماه حمل  تعطیل شده بود.

بیش از 1 هزار فرد مبتلا به کرونا

رخصتی مکاتب و نهادهای تعلیمی در حالی تمدید می‌شود که مسوولان در وزارت صحت عامه می گویند، در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کشور ثبت شده است.

وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت امروز دوشنبه(۱ثور) در یک نشست خبری گفت، در ۲۴ ساعت گذشته 15 مورد جدید در کابل، 4 مورد در لغمان، 4 مورد در کنر، 6 مورد در هرات و یک مورد در ننگرهار به ثبت رسیده است.

مایار افزود، همچنان در ۲۴ ساعت گذشته چهار فرد مبتلا به ویرو کرونا بهبود یافته و سه تن نیز در ولایت‌های کابل، قندهار و بلخ جان باخته اند.

او اضافه کرد که با ثبت این ارقام جان باختگان و بهبود یافتگان، شمار جان باختگان ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان به ۳۶ تن و شمار بهبودیافتگان به ۱۳۵ تن رسیده است. شمار مبتلایان به این ویروس در افغانستان نیز به یک هزار و ۲۶ تن رسیده است.

این وزارت همچنان گفته است که در ادامه کمپاین جمع آوری معتادان بی سرپناه، ٣٠٠ معتاد مواد مخدر دیگر را در هم‌کاری با وزارت امور داخله از چند ناحیه شهر کابل جمع آوری کرده است.

مبتلایان تیم صحی کشور به کرونا

در این بین همچنان چهارمین داکتر در اثر ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان جان باخته است.

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت امروز دوشنبه(۱ثور) در یک نشست خبری گفت: “محمدداوود پویا، متخصص جراحی شفاخانه ولایتی جوزجان و رییس شفاخانه شینوزاده در شهر کابل، با وجودی که تست کرونای او منفی بود، اما اعراض و علایم مشابه ویروس کرونا داشت، شب گذشته جان باخته است.”

گفتنی است که از شروع واقعات مثبت ویروس کرونا در افغانستان تاکنون ۱۱۰ پرسونل صحی به ویروس کرونا مصاب شده اند که شامل ۹۰ مرد و ۲۰ زن اند که بیشترین آن در ولایت های هرات ۵۱ تن و قندهار، ۲۳ تن  بوده اند.

در تازه‌های از تاثیرات شیوع کرونا، امروز اتاق زراعت و مالداری و اتحادیه‌ مرغداران مرکز فروش محصولات مرغداری در کابل را ایجاد کرده است. این مرکز پس از آن ایجاد شده که پس از شیوع ویروس کرونا، علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه خوراکی در کابل، قیمت هر دانه تخم مرغ از ۶ افغانی به ۱۲ افغانی و هر کیلو گوشت مرغ به بیش از ۲۰۰ افغانی افزایش یافته است.

در پی این کار اداره عملیاتی حمایتی انکشاف ملی ریاست جمهوری می گوید، اولین محموله از کمک ۷۵ هزار تنی گندم اهدایی کشور هند، امروز دوشنبه(۱ ثور) به افغانستان رسیده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *