جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

انبوه بحران در افغانستان؛ آیا عبدالله به شورای مصالحه قناعت خواهد کرد؟

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

سلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح و یکی از نزدیکان رییس‌جمهور غنی، شب گذشته در یک گفتگوی ویژه با تلویزیون طلوع‌نیوز، در رابطه به بحران سیاسی فعلی و آغاز گفتگوهای صلح بین‌الافغانی گفت که؛ «شورای مصالحه به زودی ایجاد خواهد شد و قرار است داکتر عبدالله عبدالله مسوولیت آن را به عهده بگیرد و به کار خود شروع کند. این شورا پس از آن‌که داکتر عبدالله شامل پروسه شدو مسوولیت را به عهده گرفتند، نظر به مشوره‌های بعدی پیش می‌رود.» اما، فریدون خوزون، سخنگوی عبدالله عبدالله می‌گوید که؛ تا اکنون هیچ توافقی میان عبدالله و غنی صورت نگرفته ‌است.

آقای رحیمی در شرایطی از تشکیل شورای مصالحه به رهبری داکتر عبدالله سخن می‌گوید که نزدیک به یک ماه و 10 روز از مراسم سوگند هر دو رییس‌جمهور در کابل می‌گذرد، اما هنوز دو طرف بعداز مذاکرات متعدد و رد و بدل شدنِ طرح‌های مختلف، بر سر تقسیم قدرت به توافق سیاسی دست نیافته‌اند و طبق آخرین خبرها، هنوز نسخه نهایی طرح پیشنهادی تیم ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله که خودش را رییس‌جمهور همه‌شمول می‌داند، به رییس‌جمهور غنی پیشکش نشده ‌است.

انبوهِ بحران در افغانستان

بحران سیاسی در این مدت پیامدهای سنگنینِ بر زندگی مردم و روند حکومتداری در افغانستان گذاشته‌ است. طوری‌که کمک‌های آمریکایی‌ها به حکومت افغانستان کاهش یافته و این کشور حکومت افغانستان را تهدید به خروج کامل نیروهای نظامی‌شان نموده است که در آن‌صورت بحران امنیتی عمیق‌تر از اکنون خواهد شد. بر علاوه نمایندگان اتحادیه اروپا نیز از این وضعیتی که در کابل جریان دارد، ابراز ناامیدی نموده و در اعلامیه‌ی که به نشر رسیده، آمده است؛ «هر روز که بدون یک تیم دولتی یک‌پارچه می گذرد، مردم افغانستان را در معرض خطرات بیشتری قرار می دهد، اعتبار نهادهای دموکراتیک را تضعیف می کند و شرکای اروپایی را دلسرد می نماید.»

با همه‌ی این مشکلات و بحران سیاسی در کابل، اما وضعیت اضطراری صحی شیوع ویروس‌کرونا در ولایت‌های مختلف از جمله ولایت هرات و کابل جدی‌تر از موارد دیگر به نظر می‌رسد. چنانچه در کنار مرگ و ابتلای شهروندان به این ویروس، محدودیت‌های گشت و گذار و همچنان قرنطینه اعمال است؛ که این وضعیت نیز بیشتر از گذشته بر زندگی مردم عادی و فقیر که روال زندگی شان وابستگی به معاش و مزدِ روزانه است، فشار آورده و زمینه‌ی هرگونه کار،کسب و فعالیت‌های روزمره در باراز کار را مختل نموده است. با این‌حال، ناامنی و بحران سیاسی همچنان پا برجا است و دو طرف بحران همچنان بر خواسته‌های شخصی خود و تیم سیاسی شان تأکید دارند.

صدای اعتراض روسیه

چنانچه شهروندان افغانستان در داخل کشور از این وضعیت سیاسی پیش‌آمده، روند حکومتداری، و از همه‌ مهم‌تر نحوه برخورد حکومت با شیوع ویروس کرونا در کشور ناراضی هستند، عصر روز گذشته (29 حمل) وزارت خارجه روسیه نیز در یک توییتی پیرامون وضعیت سیاسی افغانستان نوشته است که؛ آمریکا تلاش دارد تا از اخلال در مذاکرات مستقیم بین‌لافغانی جلوگیری کند. با آن‌هم ایالات متحده با به رسمیت شناختن یکی از کاندیدان ریاست جمهوری به عنوان برنده، در تشدید وضعیت سیاسی فعلی در کابل نقش دارد.

وزارت خارجه روسیه در حالی این‌گونه در قبال بحران سیاسی پیش‌آمده در کابل موضع می‌گیرد که این کشور قدرتمند در منطقه تا اکنون هیچ یک از طرف‌های بحران سیاسی کنونی را به عنوان رییس‌جمهور به رسمیت نشناخته است. با این‌همه، وضعیت سیاسی فعلی با گذشت زمان پیچیده‌تر و بحرانی‌تر می‌شود. چنانجه روسیه تا هنوز در بسیاری از امور سیاسی افغانستان به ظاهر بی‌طرفی اختیار کرده و ابرازنظر نکرده، اما به نظر می‌رسد که دیگر صبر این دوست/دشمن قدیمی افغانستان نیز لبریز شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان