اضطراب احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را بالا می برد

توسط

فروردین ۲۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۹ , , ,

نگران کووید-۱۹ هستید؟ در این صورت ممکن است خود را در معرض خطر بالاتر ابتلا قرار دهید، زیرا اضطراب مزمن سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده، خطر عفونت را افزایش می‌دهد.

تأثیر روانی بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ پریشانی باورنکردنی ایجاد کرده‌است. اگرچه آماده بودن در طول این همه‌گیری اهمیت زیادی دارد، اما نباید دچار ترس و وحشت شویم.

ترس از ناشناخته

اضطراب در مورد ناشناخته‌ها (مانند خطر کووید-۱۹) می‌تواند مرکز ترس را در مغز (آمیگدال) فعال کند. به لحاظ فرگشت (تکامل)، این بخش یکی از قدیمی‌ترین قسمت‌های مغز است و عملکرد آن کاملاً ابتدایی است. مرکز ترس مانند یک زنگ خطر است که با سیستم استرس تعامل دارد تا بدن و ذهن‌مان را تا زمانی که احساس اضطراب داریم، در حالت هوشیاری نگه دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که احساس خطرِ صرف، حتی اگر هرگز خطری رخ ندهد، برای تحریک آمیگدال و فعال کردن واکنش استرس کافی است. این همان چیزی است که سبب می‌شود خواب از چشم برخی برود و نگرانی ابتلا به کووید-۱۹ به دل‌شان بیفتد.

مشکل این است که فعالیتِ مزمن سیستم‌های استرس می‌تواند به سلول‌های ما آسیب برساند و بسیاری از عملکردهای بدن را مختل کند. سیستم ایمنی بدن ما در این میان بدترین آسیب را می‌بیند. اگرچه استرس به خودی خود بیماری‌زا نیست، اما صدمه‌ای که به سلول‌های بدن وارد می‌کند، سبب نوعی واکنش ایمنی می‌شود که ما را نسبت به یک عامل بیماری‌زا مستعدتر می‌کند.

اضطراب زیاد در مورد کووید-۱۹ می‌تواند نوعی واکنش ایمنی ایجاد می‌کند و نیروهای ویژه سیستم ایمنی را که به عنوان اینفلامازوم شناخته می‌شوند، در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد. اگر کرونا مانند سایر ویروس‌ها عمل کند، در پیِ عفونت، اینفلازوم‌ها وارد عمل می‌شوند تا التهاب را بیشتر کنند. اما التهاب بیش از حد عملکرد سیستم ایمنی را نامنظم می‌کند و خطر ابتلا به ویروس را افزایش می‌دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *