مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا چقدر است؟

توسط

فروردین ۲۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹
Featured Video Play Icon

چنان‌چه احتمالا می‌دانید، شما می‌توانید با لمس سطوح آلوده، به کووید-۱۹ مبتلا شوید. اما سوال این‌جاست که مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح چقدر است؟

طول عمر ویروس روی سطح به عوامل بسیاری از جمله دمای محیط، رطوبت و نوع سطح بستگی دارد.

مطالعه‌ای که در تاریخ 2 اپریل در مجله لنست منتشر شد، نشان داد که ویروس روی ماسک، استیل و پلاستیک تا هفت روز ماندگار است.

محققان این مطالعه جدید طول عمر ویروس را در دمای ۲۱ درجه و رطوبت 65٪ آزمایش کردند. بعد از سه ساعت، ویروس از کاغذ و دستمال کاغذی ناپدید شد. دو روز طول کشید تا چوب و پارچه پارچه را ترک کند. بعد از گذشت چهار روز، دیگر روی شیشه یا پول کاغذی قابل تشخیص نبود. اما طولانی‌ترین عمر ویروس (هفت روز) روی فولاد ضدزنگ و پلاستیک بود.

بنا به گفته‌ی نویسندگان این مطالعه، کرونا ویروس روی لایه بیرونی یک ماسک جراحی بیش از تمام سطوحی که آزمایش کردند، دوام آورد. در روز هفتم تحقیقات، ویروس هنوز در قسمت بیرونی ماسک وجود داشت.

مطابق با مطالعه‌ی دیگری که قبل از این مطالعه، طول عمر کرونا را روی سطوح خانگی آزمایش کرده بود و در تاریخ 17 مارچ در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، این ویروس می‌تواند تا 4 ساعت روی مس، تا یک روز روی مقوا و تا سه روز روی پلاستیک و فولاد ضدزنگ زندگی کند. این مطالعه در فضایی با دمای ۲۰ درجه و رطوبت 40٪ انجام شد.

این محققان مدت زمان ماندگاری کرونا ویروس جدید را با کرونای عامل سارس روی سطوح مقایسه کردند. آنها دریافتند که هر دو نوع ویروس‌ها بیشترین ماندگاری را روی فولاد ضدزنگ و پلی‌پروپیلن (نوعی پلاستیک است که در همه چیز از اسباب‌بازی گرفته تا قطعات خودرو استفاده می‌شود) دارد. هر دو ویروس تا سه روز روی پلاستیک ماندگار بودند. اما روی مقوا، کرونای جدید ۲۴ ساعت یعنی سه برابر کرونای عامل سارس مانده بود.

سطوح صاف برای کرونا ویروس بهتر هستند

به گفته‌ی راشل گراهام، اپیدمیولوژیست در دانشگاه کارولینای شمالی، سطوح صاف و بدون منفذ مانند دستگیره در و میزها به طور کلی در انتقال ویروس‌ها بهتر هستند. سطوح دارای منفذ (مانند پول، مو و پارچه لباس) اجازه نمی‌دهند ویروس دوام بیاورد زیرا فضاهای کوچک موجود در آنها می‌توانند ویروس را به دام بیندازند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *