روزنگاری کرونا ویروس در افغانستان(12)؛ نزدیک به 600 بیمار کووید-19 و نگرانی جامعه جهانی از آسیب پذیری افغانستان

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : فروردین ۲۴, ۱۳۹۹ ,

وزارت صحت عامه کشور اعلام کرده که در 24 ساعت گذشته 34 مورد مثبت ویروس کرونا در کشور به ثبت رسیده است.

وحیدالله مجروح، مشاور وزارت صحت عامه امروز(شنبه،۲۳حمل) در یک نشست خبری گفت، ۸ نفر در هرات، ۸ نفر در کابل، ۵ نفر در قندهار، ۴ نفر در بلخ، ۴ نفر در نیمروز، ۲ نفر در میدان‌وردک، ۱ نفر در غور، ۱ نفر در بادغیس، و ۱ نفر دیگر در بغلان به تازگی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

18 جان باخته کرونا در افغانستان

در عین حال قابل یادآوری است که با ثبت این ۳۴ واقعه مثبت و جدید، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به 555 نفر رسیده است. از این میان، 37 نفر بهبود یافته و 18 نفر دیگر جان داده‌اند.

سفارت افغانستان در پاکستان نیز شب گذشته(جمعه، 22حمل) با نشر یک خبرنامه گفته است که دو مهاجر افغانستانی در پشاور به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخته و 2 مهاجر دیگر به شفاخانه انتقال پیدا کرده است.

تا اکنون سه واقعه مثبت ویروس کرونا در بامیان ثبت شده و مسوولان محلی در این ولایت از وضع محدودیت‌های رفت‌وآمد و مسدود شدن اماکن غیرضروری خبر داده است.

در کنار این، والی کابل می گوید که 30 تیم سیار شامل رسانه ها، علما، جوانان، زنان، نهادهای دولتی و اصناف به منظور نظارت از قرنطین و آگاهی دهی در شهر کابل آغاز به فعالیت کرده است.

30 تیم سیار نظارت در کابل

محمدیعقوب حیدری امروز شنبه(23حمل) در یک نشست خبری گفت: “سر از امروز به بعد 30 تیم سیار نظارت و آگاهی دهی مشمول نماینده های رسانه ها، علما، جوانان، زنان، نهادهای دولتی و اصناف در شش زون پایتخت(14 ولسوالی و ۲۲ ناحیه) فعالیت خود را آغاز کرده است.”

با توجه به این که کابل پس از هرات بیشترین مبتلایان را دارد مسئولان صحی در تلاش اتخاذ تدابیر جدی در پایتخت است.

در همین حال وزارت صحت عامه اعلام کرده است که شفاخانه استقلال برای بیماران نسایی ولادی مبتلا به ویروس کرونا اختصاص داده شده است.

وزارت صحت عامه گفته است که فیروزالدین فیروز، وزیر این وزارت امروز شنبه(23حمل) از شفاخانه استقلال دیدن کرده و به مسوولان این شفاخانه هدایت داده تا بخش نسایی ولادی این شفاخانه را برای بیماران نسایی ولادی مبتلا به ویروس کرونا آماده کنند.

نگرانی جامعه جهانی از آسیپ‌پذیری افغانستان

با این حال رولاند کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان روز گذشته(جمعه، 22حمل) در توییتی برقراری آتش‌بس بشردوستانه در افغانستان را ضروری دانسته است.

او تاکید کرده: “تأخیر در سازمان‌دهی دفاع در برابر کووید-۱۹ افغان‌های بیشتری را خواهد کشت تا جنگ”.

کوبیا افزوده است، افغانستان ممکن به شدت آسیب ببیند، زیرا این وضعیت تازه آغاز شده و اکنون زمان آن است که تمامی افغان‌ها در برابر ویروس کرونا دفاع کنند.

پیش از این سازمان ملل و نهادهای بین المللی خواهان برقراری آتش بس برای مقابله با این ویروس در جهان و افغانستان شده بودند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *