جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

روزنگاری کرونا ویروس در افغانستان(11)؛ از کمبود تجهیزات در مراکز صحی تا ایجاد مراکز نمونه گیری در کابل

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مسوولان در وزارت صحت عامه می‌گویند که با ثبت 40 واقعه مثبت و جدید، آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به 484 مورد رسیده است.

فیروزالدین فیروز، وزیر وزارت صحت عامه امروز (پنج‌شنبه، 21 حمل) در یک نشست خبری گفت، ۴۰ رویداد تازه به ‌شمول ۹ رویداد در ولایت قندهار در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شده ‌است.

او افزود که با ثبت این ۴۰ واقعه مثبت و جدید، اکنون شمار افراد مبتلا به بیماری کرونا در کشور به 484 تن رسیده است.

ویروس کرونا در ولایات

مقام های محلی در ولایت پکتیا می گویند که چهار عضو خانواده یک فرد مبتلا به ویروس کرونا نیز به این ویروس مبتلا شده اند.

دفتر والی پکتیا امروز پنج شنبه(21حمل) گفته است که چهار مورد ابتلا تازه به ویروس کرونا در این ولایت ثبت شده و شمار مبتلایان به این ویروس در پکتیا به 9 تن رسیده است.

از سوی هم دفتر والی غزنی امروز گفته است که يک واقعه مثبت ديگر کرونا در این ولایت ثبت شده و شمار مبتلایان به ویروس کرونا در غزنی به 6 تن رسیده است.

در عین حال دفتر والی غزنی امروز پنجشنبه (21حمل) با نشر خبرنامه گفته است که يکتن اﺯ افراد مصاب به ويروس کرونا در ولايت غزنى امروﺯ در شفاخانه 20 بستر کويد 19 اين ولايت جان داده است.

مسوولان صحی در ولایت دایکندی نیز از مبتلا شدن یک تن از پرسونل‌های صحی حمایتی دایکندی به این ویروس خبر داده است.

اسحاق علی درمان رییس صحت عامه ولایت دایکندی امروز پنجشنبه (21حمل) به خبرنامه گفت” یک تن از پرسونل صحی حمایتی ما مثبت ثبت شده و فضل خدا خودش هیچ گونه علایم ندارد و ما او را تجرید و فامیل اش را قرنطینه کرده ایم.”

با جان باختن فرد مبتلا به ویروس کرونا آمار جان باختگان به 16 نفر و تعداد بهبود یافتگان در کشور به 32 تن رسیده است.

اقدامات حکومت برای مبارزه با کرونا

در پی افزایش روز افزودن این ویروس در سراسر کشور وزارت داخله کشور با نشر یک خبرنامه گفته است، به دلیل این‌که بحران ويروس كرونا در حال گسترش مي‌باشد، پوليس به هدف تأمین سلامتي جان شهروندان، مكلف است طرزالعمل محدوديت ها را به گونه جدي تطبيق نمايد.

وزارت داخله افزوده که محدودیت گشت و گذار در کابل جدی‌تر از قبل اجرائی می‌شود.

در این حال همچنان دفتر مطبوعاتی ریاست زندان مرکزی پل‌چرخی در یک خبرنامه گفته است که ۱۵۰ زندانی به‌تأسی از فرمان ریاست جمهوری به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، امروز(پنج‌شنبه،۲۱حمل) از زندان مرکزی پل‌چرخی رها شدند.

دفتر مطبوعاتی ریاست زندان مرکزی پل‌چرخی در یک خبرنامه گفته است که ۱۵۰ زندانی به‌تأسی از فرمان ریاست جمهوری به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، امروز(پنج‌شنبه،۲۱حمل) از زندان مرکزی پل‌چرخی رها شدند.
دفتر مطبوعاتی ریاست زندان مرکزی پل‌چرخی در یک خبرنامه گفته است که ۱۵۰ زندانی به‌تأسی از فرمان ریاست جمهوری به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، امروز(پنج‌شنبه،۲۱حمل) از زندان مرکزی پل‌چرخی رها شدند.

با توجه به این اقدامات، در پی تلاش برای کنترول شیوع این ویروس در هرات، مرکز مدیریت مبارزه با ویروس کرونا در این ولایت آغاز به کار کرده است.

دفتر والی هرات در یک خبرنامه گفته است که این مرکز امروز پنج شنبه(21حمل) گشایش یافته و در آن نمایندگان ادارات مسوول و اعضای باصلاحیت ادارات عضو کمیته مبارزه با ویروس کرونا توظیف شده اند تا به صورت 24 ساعته، بر علاوه رهبری مدیریت مبارزه با ویروس کرونا، به خاطر رفع مشکلات شهروندان و خانواده ها گرفته تا تدارک امکانات تداوی و پیش‌گیری اقدام کنند.

کنترول ویروس کرونا

در همین حال در کنار تحولات دیگر براساس خبرنامه وزارت صحت، اپلیکیشن معلوماتی ویروس کرونا آغاز به فعالیت کرده است. این اپلیکیشن که امروز(پنج‌شنبه،۲۱حمل) فعال شده است، در هم‌کاری با وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ایجاد شده است.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور در رونمایی این “اپ” گفته: “این اپلیکیشن ما را در راستای جمع آوری و ارایه ارقام واقعات ویروس کرونا، ارایه رهنمودهای صحی و وقایوی، آزمایش خودی در پیوند به ویروس کرونا و شناسایی ساحاتی که گردش این ویروس در آن بیشتر است، کمک می‌کند.”

وزیر صحت همچنان گفته است که برای پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا و شناسایی افراد مبتلا در کابل، این وزارت 22 مرکز نمونه‌گیری را برای شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا در نقاط کلیدی شهر کابل ایجاد نموده و نیز برای تجرید بیماران مبتلا به ویروس کرونا، قصر دارالامان را به ظرفیت 300 بستر و همچنین خوابگاه های دانشگاه های پلی تخنیک و کابل را آماده کرده است.

بیش از ۵۴ میلیون لیتر مایع ضدعفونی مورد نیاز

وزارت صحت عامه می‌گوید که برای مبارزه با ویروس کرونا، به ‌بیش از ۵۴ میلیون لیتر ایتانول(مایع ضدعفونی) و بیش از یک میلیون کیت محافظتی نیاز دارد که تهیه آن از خارج کشور ناممکن است.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه امروز(پنج‌شنبه،۲۱حمل) در یک نشست خبری در کابل گفت، این وزارت تلاش می‌کند تا این وسایل را به کمک تولیدکنند‌گان داخلی تهیه و یک کارخانه تولیدی را مطابق با معیارهای منطقه‌ای در داخل کشور ایجاد کند.

او افزود که هرچند این وزارت بیش از ۱۰۰ هزار جوره کیت محافظتی وارد کرده‌، اما این وسایل کافی نیست.

به گفته آقای فیروز، این کارخانه تا سه روز دیگر کارش را آغاز خواهد کرد و ظرفیت تولید ۱۰ هزار جوره چپن و ماسک در روز را خواهد داشت. این وسایل در اختیار داکتران و افرادی قرار می‌گیرد که با بیماران در تماس‌اند.

او همچنان گفته که کار تولید مایع ایتانول نیز به زودی آغاز می‌شود.

با همه تلاش‌ها برای جلوگیری از شیوع این ویروس و کمبود تجهیزات در مراکز صحی کشور، پاکستان نیز تصمیم گرفته از دهم ماه اپریل(22 حمل) سه بار در هفته و در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه، گذرگاه های مرزی تورخم و چمن را به روی افغانستان باز کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان