جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

نگرانی های فزاینده از دایکندی؛ نبود مرکز تشخیص کرونا، بودجه ناچیز و بازگشت گسترده مهاجران

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

 مقام های محلی در ولایت دایکندی می گویند که سر از فردا(یک‌شنبه، 17 حمل) محدودیت روزگردی در شهر نیلی و ولسوالی‌های این ولایت عملی می‌شود.

دفتر والی دایکندی امروز شنبه(16حمل) با نشر یک خبرنامه گفته است که این مقررات بر اساس مصوبه جلسه  ۱۵ حمل کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این ولایت اجرا می شود.

دفتر والی دایکندی افزوده که براساس این مصوبه، از شهروندان دایکندی خواسته شده از گشت و گذارهای غیرضروری خودداری کنند.

این در حالی است که از روز گذشته تا کنون کاربران صفحات اجتماعی از وضعیت امکانات صحی ولایت دایکندی ابراز نگرانی کرده‌اند.

مرگ 1 زن

تاکنون سه نفر در ولایت دایکندی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. همچنان یک زن به دلیل ابتلا به این ویروس در این ولایت جان باخته و یک نفر دیگر بهبود یافته است.

این خانم که سابقه بیماری کلیوی و تنفسی داشته پس از بازگشت از ایران به این ویرس آلوده شده بود.

نتیجه آزمایش این زن سه روز قبل ساعت 3 و نیم بعد از ظهر به دایکندی رسیده اما او ساعت 7 شام جان باخته است.

پس از مرگ این بیمار 17 کارمند شفاخانه ای که او در آن جا بستری بود در قرنطین به سر می‌برند و بیماران نزدیک به او نیز قرنطین هستند.

همچنان در این ولایت 7 مورد مشکوک به کرونا تا کنون به ثبت شده که در کرونا سنتر این ولایت قرنطین هستند.

احتمال ایجاد 800 بستر در دایکندی

با توجه به سه شفاخانه در ولسوالی شهرستان، میرامور و نیلی؛ بیماران مشکوک کوید-19 در مراکز صحی آشیانه و دو شفاخانه دیگر مراجعه می‌کنند اما امکانات این شفاخانه‌ها کم بوده و برای این ویروس کافی نیست.

به گفته عده‌یی از شهروندان و تعدادی از اعضای شورای ولایتی دایکندی، تا کنون برای بیماران کرونا در دایکندی یک مرکز 10 بستر و برای افراد مشکوک به آلوده بودن به این ویروس 10 بستر دیگر وجود دارد. در عین حال قرار است یک شفاخانه پنجاه بستر نیز در این روزها فعال شود. همچنان کلینک 20 بستر معتادین نیز قرار است برای تداوی افراد مبتلا به کرونا اختصاص داده شود.

شیما رستمیان، رئیس شورای ولایتی دایکندی به خبرنامه گفت: “در این اواخر شنیده‌ام که یک مرکز صحی 50 بستر که حدود یک ساعت از مرکز ولایت دورتر است برای این بیماران آماده شده اما به دلیل خانه‌های مسکونی در این منطقه، مردم آن محل مخالف فعالیت این مرکز صحی است.”

ولی محمدعلی ارزگانی، معاون والی این ولایت می‌گوید آنان در حال تدارک 800 بستر برای بیماران احتمالی این ویروس در دایکندی هستند.

نبود مراکز تشخیص کرونا

اکنون به گفته تعدادی از اعضای شورای ولایتی این ولایت نمونه آزمایش افراد مشکوک توسط موترهای لینی به کابل فرستاده می‌شود و این زمان زیادی می‌برد تا نتیجه آن معلوم شود.

آقای ارزگانی با تاکید این گفته‌ها افزود: “ما مرکز تشخیص کرونا نداریم و مجبوریم نمونه مشکوک این ویروس را به دست موترهایی که به مرکز می‌روند بفرستیم و گاهی این روند زمان گیر است زیرا باید صبر کنیم تا یک موتر به کابل برود و این حدود 6 روز زمان می‌برد که همین باعث شد تا تشخیص کرونای آن خانم مجال تداوی او از ما گرفته شود.”

سرور سروش، یک خبرنگار محلی دایکندی به خبرنامه گفت: “مردم دایکندی نگرانی‌های زیادی دارند؛ نبود دستگاه تشخیص مبتلایان به کرونا، درآمد پایین مردم دایکندی برای مهیا کردن غذا و یا مواد بهداشتی، بازگشت بی‌سابقه مهاجرین از ایران، کمبود تجهیزات طبی، بودجه و مراکز صحی همه از تشویش‌هایی است که مردم دارند.”

این گفته‌ها در حالی است که اکنون نتیجه افراد مریض بیش از چهار روز زمان می‌برد تا مشخص شود. مردم در ولسوالی‌ها، فاصله زیادی با نیلی تنها مرکز تداوی کرونا را دارند. مردم نیز توانایی مالی بلندی ندارند تا در کنار موادغذایی، مواد بهداشتی برای خود مهیا نمایند.

بازگشت بی سابقه مهاجرین و بودجه کم

در کنار این موضوعات روزانه حدود 150 تا 200 نفر از باشندگان دایکندی از ایران وارد این ولایت می‌شوند که خود برای ساکنین این ولایت تهدید بزرگی برای به خطر افتادن سلامتی آنان است.

اما معاون ولایت دایکندی به خبرنامه گفت: “از مهاجرین تازه وارد تست ابتدایی ویروس کرونا گرفته می‌شود. این معاینات در 6 دروازه ولایت دایکندی انجام می‌شود و مشخصات آنان ثبت می‌شود تا وضعیت سلامتی آنان دوباره مورد پیگیری قرار بگیرد.”

برعلاوه نبود مرکز تشخیص چالش دیگر کمبود بودجه در این ولایت است. تاکنون 1 میلیون افغانی به دست مقامات محلی این ولایت رسیده است.

هرچند مسئولان این ولایت می‌گویند که از ارگان‌های محل به آنان هدایت داده که 20 میلیون افغانی و 500 تن مواد خوراکی یعنی گندم برای دایکندی در نظر گرفته شده ولی تا حال به دست آنان نرسیده است. با همه این ها مشکلات این ولایت همچنان پابرجا است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان