روزنگاری کرونا ویروس در افغانستان (7)؛ از افزایش تحرکات حکومت تا امکان توقف جنگ شورشیان

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۱۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : فروردین ۱۶, ۱۳۹۹

 وزارت صحت عامه می‌گوید که 13 واقعه جدید و مثبت ویروس کرونا در ولایت‌های کابل، پکتیا، بغلان و قندهار ثبت شده است.

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه پنج‌شنبه شنبه (14حمل) گفته است، 9 مورد تازه ابتلا به ویروس کرونا در کابل، 2 مورد در پکتیا، 1 مورد در بغلان و 1 مورد دیگر در ولایت قندهار ثبت شده است.

همزمان با این وزارت صحت عامه کشور اعلام داشته که 15 واقعه جدید مثبت ویروس کرونا، در ولایت هرات ثبت شده است.

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه گفته است در لابراتوار تشخیص کویید 19 هرات، 15 واقعه مثبت تشخیص شده که 11 تن آنان مرد و ۴ تن آنان زن می باشند.

این در حالی است که در جریان روز گذشته وزارت صحت عامه همچنان از 6 واقعه جدید مثبت ویروس کرونا، در ولایت‌های کابل و دایکندی خبر داده بود.

۲۷۳ فرد مبتلا به کرونا

سخنگوی این وزارت همچنان گفته است که 5 واقعه جدید ویروس کرونا از کابل و یک واقعه جدید دیگر از دایکندی مثبت تشخیص شده است. به گفته او صرف یک مریض تاریخچه سفر به ایران را دارد.

قابل یادآوری است که با ثبت این مجموعه واقعات جدید و مثبت، شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان به ۲۷۳ تن می‌رسد.

این در حالی است که تا کنون ویروس کرونا در 18 ولایت کشور گسترش یافته است. پس از هرات، کابل با بیشترین آمار مبتلایان در صدر ولایات دیگر است.

اکنون مسئولان حکومت سعی دارند تا با تخصیص بودجه برای مبارزه با این ویروس، سطح گسترش آن را کاهش دهند. مسئولان در وزارت صحت عامه می گویند که تاکنون 236 میلیون افغانی به ولایت ها برای رفع نیازمندی های فوری و ابتدایی مبارزه با شیوع ویروس کرونا فرستاده شده است. به گفته این مسئولین، برای تهیه نیازمندی های بزرگ ولایت ها، وزارت صحت عامه یک بودجه ۸ میلیون دالری را هزینه کرده است.

28.8 میلیون افغانی بودجه ولایت هرات

با توجه به افزایش شمار واقعات مثبت ویروس کرونا، مجموعا مبلغ 28.8 میلیون افغانی به ولایت هرات تخصیص یافته است.

در همین حال حفیظ الله سعادت، رییس مالی و اداری وزارت صحت امروز پنج شنبه(14حمل) در یک نشست خبری مشترک با سخنگوی این وزارت گفت: “پیش از ثبت واقعات مثبت ویروس کرونا و همزمان با ثبت اولین واقعه مثبت کرونا در کشور، و با توجه به میزان واقعات مثبت این ویروس در ولایت ها، تا حال به گونه مجموعی مبلغ 236 میلیون افغانی به ولایت ها فرستاده شده است.”

در پی تلاش‌ها همچنان ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده که برای مبارزه با ویروس کرونا در ولایت‌های بلخ، سمنگان، جوزجان، سرپل و فاریاب 160 میلیون افغانی اختصاص یافته است.

در ادامه این اقدامات در خبرنامه وزارت داخله آمده است که براساس این دستور، پولیس کابل تمام منسوبین بخش آتش‌نشانی را با 20 واسطه نقلیه مجهز، به خاطر ضد عفونی کردن محلات در شهر کابل آماده کرده است.

و این تیم آتش‌نشانی پولیس کابل امروز با همکاری شهرداری عملا کار ضدعفونی کردن بخش‌های مختلف شهر را آغاز کرده است.

آتش بس طالبان برای کرونا

در عین حالی که روز چهارشنبه امارت متحده عرب نیز کمک‌های صحی خود را به افغانستان فرستاده بود. روز گذشته نخستین محموله کمک‌های صحی چین نیز به کابل رسیده است.

گسترش ویروس کرونا حتی طالبان را نیز واداشته تا برای جلوگیری از شیوع این ویروس در مناطق تحت کنترول خود آتش بس را اعلام کنند.

سخنگوی طالبان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که “اگر خدای نکرده شیوع این ویروس در مناطق تحت کنترول آنان گسترش یابد، از درگیری دست خواند کشید و امنیت کارکنان صحی و امدادی را برای سفر به این مناطق تضمین می‌کنند.”

با همه این‌ها اما در تازه‌ترین گزارش از اخبار کرونا مقام‌های محلی دایکندی تایید می‌کنند که یک خانم 65 ساله بر اثر ویروس کرونا در این ولایت جان باخته است. از ولایت هرات نیز خبر می رسد که یک پیرمرد بر اثر این بیماری از بین رفته است.

اکنون با مرگ این دو تن ، شمار قربانیان ویروس کرونا در کشور به ۶ نفر رسیده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *