گردهمایی های بزرگ شهروندان کابلی؛ چرا تا کنون مقررات منع رفت و آمد در پایتخت اجرا نمی گردد؟

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۱۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ , ,

روز گذشته 13 نوروز شهروندان غرب و شرق کابل برای تفریح به تپه‌های شهرک امیدسبز رفته‌اند، جایی که پیش از این تفریحگاه مردم بوده و در روزهای جمعه و مناسبات عید مملو از ساکنین کابل است. اما با توجه به وضعیت بحرانی کنونی و قیودات گشت و گذار که انتظار می‌رود مردم در خانه‌های خود بمانند، باز هم این منطقه و برخی مناطق دیگر پایتخت شاهد گشت و گذار مردم بود.

هرچند پولیس برای جلوگیری از این گشت و گذارها در سطح شهر تلاش می‌کند، ولی تا کنون نتیجه مطلوبی به بار نیامده‌است.

با این حال سخنگوی وزارت داخله گفت: “پولیس اقدامات خود را برای جلوگیری از تجمعات در هر نقطه‌یی از شهر روی دست دارد.”

نهال شانی در تپه‌های شهرک حاجی نبی

در کنار این محمد ذکریا رجبی، یکی از ساکنین ناحیه ۱۳ به خبرنامه گفت: “با این که ساکنین این ناحیه، محدودیت‌ها را رعایت می‌کنند ولی مردم از دیگر نقاط کابل هنوز هم به تپه‌های این منطقه رفت و آمد دارند و هیچ توجهی به این قضیه ندارند.”

او همچنان با اشاره به نهال شانی امروز پنجشنبه (14 حمل) می‌گوید: “امروز ما شاهد بودیم که 200 تا 250 نفر به دلیل نهال شانی در تپه‌های اطراف گردهم جمع شده بودند در حالی که باید تمام جوانب صحی و احتیاطی را مدنظر بگیریم.”

این در حالی است که همه شهروندان باید از تجمعات بزرگ پرهیز کرده و در آن شرکت نکنند.

همچنین طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله کشور گفت: “محدودیت رفت و آمد هنوز وجود دارد و اگر مردم از آن سرپیچی کنند پولیس با آنان برخورد جدی خواهد کرد.”

پس از گفته‌های سخنگوی وزارت داخله، کمیته‌ی جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نیز در ششمین جلسه امروز خود محدودیت گشت و گذار در کابل را تشدید کرده است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله کشور گفت: "محدودیت رفت و آمد هنوز وجود دارد و اگر مردم از آن سرپیچی کنند پولیس با آنان برخورد جدی خواهد کرد."
طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله کشور گفت: “محدودیت رفت و آمد هنوز وجود دارد و اگر مردم از آن سرپیچی کنند پولیس با آنان برخورد جدی خواهد کرد.”

در اعلامیه این کمیته آمده‌است که محمد سرور دانش از تمام ادارات مسئول خواسته تا تدابیر سختگیرانه‌تری اعمال کنند، در غیر این صورت باشندگان کابل با خطر جدی شیوع ویروس کرونا مواجه خواهند شد.

شکایت روزمزدان در کابل

در کنار چالش‌های موجود و در پی شکایت افراد روزمزد و کسبه‌کاران کابل، شام روز (سه‌شنبه، ۱۲حمل) جلسه‌ای به ریاست محمد اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد و در آن  موضوع رسیدگی به فقرا، افراد بی‌بضاعت، بی‌جاشدگان داخلی و افراد روزمزد در ایام قرنطین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در پایان این جلسه به اداره انکشاف ملی دستور ایجاد شغل برای 40 هزار نفر در جریان یک ماه داده شد.

محمد سرور دانش معاون رییس جمهور در رابطه به توزیع کمک به خانواده‌های بی بضاعت و افراد مستحق نیز گفته‌است که برنامه‌هایی در این زمینه روی دست گرفته شده و قرار است به زودی 10 هزار تن گندم برای شماری از خانواده‌های بی‌بضاعت در شهر کابل توزیع گردد.

به گزارش این کمیته تا کنون 15 و نیم میلیون دالر از جانب دولت آمریکا، 100 میلیون دالر از سوی بانک جهانی، 40 میلیون دالر از طرف بانک انکشاف آسیایی، به علاوه‌ی کمک‌های غذایی و صحی توسط شماری از کشورهای همسایه به مردم افغانستان تعهد شده‌است.

و اما شکایت از بی‌توجهی تیم صحی

هر چند پیش از این قرار بود 4 مرکز درمانی و تشخیص کرونا در یک ناحیه و 4 ولسوالی شهر کابل ایجاد شود اما اکنون تنها مرکز درمانی ویروس کرونا، شفاخانه افغان-جاپان است که نزدیک به 200 بستر دارد.

با این که توحید شکوهمند، یکی از سخنگویان وزارت صحت می‌گوید این شفاخانه به اندازه کافی تجهیزات و کارمندان صحی دارد ولی عده‌ای از مراجعین این شفاخانه از کم‌کاری و عدم توجه مسئولین شکایت دارند.

اما سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید: “مردم ما در شرایط جنگ زندگی کرده‌اند و از لحاظ روحی وضعیت مناسبی ندارند. آنان باید با کمی حوصله و مدارا با کارمندان صحی همکاری کنند زیرا ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا ارائه‌ی خدمات صحی به بهترین وجه آن انجام شود.”

این گفته‎‌ها در حالی بیان می‌شود که در چند روز اخیر کمک‌هایی از امارت متحده عربی به افغانستان رسیده و اولین محموله کمک بهداشتی کشور چین نیز امروز پنج‌شنبه به کشور رسیده‌است.

با این حال اکنون کابل با 16 واقعه مثبت به شمول 4 نیروی ناتو، پس از هرات بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *