تدابیر سخت‌گیرانه‌تر؛ 8 نکته از ششمین جلسه کمیته اضطرار جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در افغانستان

توسطالطاف حسین امیری

فروردین ۱۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : فروردین ۱۶, ۱۳۹۹

 ششمین جلسه کمیته جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، قبل از ظهر امروز پنج‌شنبه(14حمل) در حالی برگزار شد که تاکنون 245 تن به این ویروس مبتلا شده‌اند.

براساس گزارش دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست جمهوری و رییس کمیته اضطرار جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ در این جلسه، گزارش وضعیت عمومی ولایت ها در مورد شیوع ویروس کرونا، پیشنهادات گروه متخصصین، تطبیق محدودیت روزگردی در شهر کابل، مشکلات عبور و مرور موسسات صحی و چگونگی رسیدگی به وضعیت دانش‌جویان خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

تشدید محدودیت گردش

در حالی که کمیته اضطرار جلوگیری از شیوع ویروس کرونا چندی قبل در پی افزایش شمار مبتلایان ویروس کرونا در کشور، محدودیت گردش در هرات و کابل را اعلان کرد؛ اما با آن هم دیده می‌شود که افراد به گشت و گذار ادامه می‌دهند.

سرور دانش در جلسه امروز، مشخصا در رابطه به محدودیت گشت و گذار در شهر کابل گفته است که ادارات مسوول مکلف اند که تدابیر سخت‌گیرانه‌تری را اعمال کنند و در غیر آن، ممکن است که باشندگان شهر کابل با خطر جدی شیوع ویروس کرونا مواجه شوند.

او همچنان گفته که مقامات محلی در ولایات نیز مکلف اند نسبت به وضع محدودیت گشت و گذار، اقداماتی متناسب به شرایط و اوضاع را روی دست گیرند.

تخصیص وجوه مالی

به گفته سرور دانش، تاکنون از سوی حکومت مبلغ 400 میلیون افغانی برای ولایت هرات، 500 میلیون افغانی برای شهر کابل، 50 میلیون افغانی برای هر زون جغرافیایی و مبلغ 20 میلیون افغانی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تأمین نیازمندی‌های سایر ولایات اختصاص داده شده است.

40 هزار شغل

براساس گزارش دفتر مطبوعاتی معاون دوم رییس‌جمهور، دانش در این جلسه گفته: “برخی پروژه‌های عاجل برای اشتغال‌زایی در مرکز و برخی از ولایات نیز به زودی روی دست گرفته خواهد شد و قرار است برای 40 هزار نفر شغل ایجاد گردد.”

دانش در رابطه به توزیع کمک به خانواده ها گفته که به زودی 10 تن گندم برای شماری از خانواده‌های بی بضاعت در شهر کابل توزیع می گردد.

در همین حال به گفته او، تاکنون 15.5 میلیون دالر از طرف آمریکا، 100 میلیون دالر از سوی بانک جهانی، 40 میلیون دالر از طرف بانک توسعه آسیایی و همچنان کمک های غذایی و صحی توسط شماری از کشورهای همسایه به مردم افغانستان تعهد شده است.

قرنطین کامل هرات

در ادامه این نشست معین وزارت صحت پیشنهاد کرد که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، شهر هرات به صورت کامل قرنطین شده و روند توزیع کمک ها در هر ولایت به صورت خانه به خانه انجام شود.

این در حالی است که به گفته این وزارت، تاکنون 245 تن به این ویروس مبتلا شده، 10 تن بهبود یافته و 4 تن دیگر نیز جان باخته‌اند. بشترین آمار مبتلا به این ویروس را هرات دارد.

توقف پروازهای هرات

از آنجایی که هرات بیشترن آمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارد و همچنان با ایران هم‌مرز است؛ روز گذشته اداره هوانوردی ملکی اعلام کرد که پروازهای این ولایت متوقف می شود. رییس اداره هوانوردی ملکی امروز نیز در این جلسه گفته است که ممنوعیت پرواز از هرات به سایر ولایات سر از امروز عملی شده است.

او در رابطه به انتقال مسافرین گیرمانده در دهلی و دبی نیز گفته که پروازها برای انتقال آنها به داخل کشور آماده شده و انتظار می رود که وزارت صحت عامه در چک و بررسی صحی مسافران که وارد کشور می شوند، در فرودگاه ها همکاری جدی نماید.

چالش‌ها

در بخشی دیگر از جلسه این کمیته، “شورای طبی کابل” چالش ها و راه حل های مبارزه با شیوع ویروس کرونا را اعلام کرد. به گفته این شورا، عدم اطمینان از خدمات کافی صحی در شفاخانه ها، کمبود مواد مصرفی، عدم تنظیم سیستم شیفت برای کارکنار صحی، مشکلات ناشی از عدم وسایط ترانسپورتی، داخل نشدن سکتور خصوصی صحی در روند مبارزه با ویروس کرونا، قرنطین نشدن کامل شهر هرات، کمبود وسایل حفاظتی و کمبود عرضه خدمات در مراکز صحی، از جمله چالش‌ ها و راه حل ها است.

دانشجویان

این کمیته راجع به وضعیت دانشجویانی که در خارج از کشور به سر می برند، نیز فیصله نموده که از مجاری مختلف تلاش صورت گیرد تا از بازگشت دانشجویان به کشور جلوگیری شده و نیز میعاد زمانی بورسیه های تحصیلی که توسط کشورهای مختلف به دانشجویان افغانستانی اختصاص یافته است، تمدید گردد.

در عین حال وزارت تحصیلات پیشنهاد نمود که با توجه به شرایط اضطراری موجود، این اداره می تواند لیست فارغین رشته طب را در صورت نیاز به نیروی انسانی بیشتر، در اختیار وزارت صحت عامه قرار دهد که این پیشنهاد مورد تأیید و استقبال کمیته قرار گرفت.

کمک به وزارت صحت

بر اساس گزارش دفتر مطبوعاتی سرور دانش، در این جلسه “حبیب‌الله پیرزاده”، یکی از تاجران ملی کشور نیز حضور یافته و گفته که آماده است که دو شفاخانه خصوصی را با تمام امکانات و وسایل طبی موجود در آن و همچنان هوتل “ممتاز محل” واقع در جاده منتهی به فرودگاه کابل را که ظرفیت بستر شدن هزاران بیمار را دارد، و نیز ده جریب زمین را برای ارائه خدمات، تداوی و بستری نمودن بیماران احتمالی مصاب به ویروس کرونا در اختیار وزارت صحت عامه قرار دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *