روزنگاری کرونا ویروس در افغانستان (4)؛ از آزادی زندانیان تا بسته شدن یگانه کلیسای مسیحیان

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۱۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : فروردین ۱۲, ۱۳۹۹ , ,

در تازه‌ترین آمار از مبتلایان ویروس کرونا 29 نفر دیگر نیز در سطح کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که 25 واقعه آن در هرات و 4 مورد مثبت دیگر در قندهار، نیمروز و دایکندی به ثبت رسیده است.

عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه هرات، امروز دوشنبه(۱۱حمل) گفته است که طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵ رویداد مثبت ویروس کرونا در این ولایت به ثبت رسیده است.

همچنان وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه گفت که از میان 60 مورد مشکوک در لابراتوارهای کابل چهار مورد آن مثبت بوده است.

افزایش محدودیت گشت و گذار در ولایات

در پی افزایش آمار مبتلایان ویروس کرونا در کشور، محدودیت‌های گذشت و گذار نیز در سطح کشور در حال گسترش است.

دفتر والی غزنی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بر اساس فیصله پنجمین جلسه کمیته ولایتى جلوگیرى اﺯ شیوع ویروس کرونا در غزنی، سر از امروز دوشنبه(۱۱حمل) به منظور جلوگیرى اﺯ شیوع ویروس کرونا، در این ولایت محدودیت وضع شده است.

این درحالی است که پیش از این در ولایاتی چون هرات، کابل نیز محدودیت روزگردی وضع شده بود.

با این حال جاوید عالمی، مشاور محمد سرور دانش، رئیس کمیته مبارزه با ویروس کرونا به خبرنامه گفت: “تا کنون در ولایات هرات و کابل که در هرات محدودیت گشت و گذار با شدت بیشتر و در کابل با یک سری سهولت‌ها اجرایی شده است. اما در ولایات دیگر این امر از سوی مردم و با درخواست آنان به مقامات محلی عملی شده که اقدام خوبی برای شهروندان ولایات است ولی مصوبه رسمی محدودیت گشت و گذار فقط در کابل و هرات تصویب شده است.”

آزادی 220 زندانی

در پی اقدامات جدید حکومت همچنان امروز دوشنبه (11 حمل) 220 زندانی از زندان‌های ولایات در کشور آزاد شده اند که از این مجموعه، 150 زندانی از زندان‌های بغلان و بلخ، 29 زندانی از زندان سمنگان، 41 زندانی از زندان فراه آزاد شده‌اند.

این در حالی است که محمد اشرف غنی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها، فرمان رهایی حدود 10 هزار زندانی را صادر کرده است و پیش از این نیز ده ها زندانی از زندان‌های هرات، فراه، پکتیا و برخی از ولایات دیگر نیز آزاد شده‌اند.

همچنان در کنار آزادی این زندانیان، زنان زندانی در هرات نیز روز گذشته دست به شورش و اعتراض زده بودند که در نتیجه آن 6 نفر از نگهبانان زندان زخمی شده‌اند. این زنان در حالی دست به اعتراض زده‌اند که قرار بوده 500 زندانی با حکم حبس کمتر از 5 سال، آزاد شوند.

ساخت شفاخانه‌های بیشتر

با همه این‌ها در کنار دیگر اقدامات وقایوی، قرار است هفت شفاخانه ویژه کرونا در هرات، نیمروز و کابل ساخته شود. اکنون کار ساخت شفاخانه ویژه کرونا در هرات رو به پایان است.

اداره عملیاتی و حمایوی انکشاف ملی ریاست جمهوری در اعلامیه امروز خود دوشنبه (11 حمل) نیز از ساخت 7 شفاخانه دیگر خبر داده است. این شفاخانه‌ها در هرات برای 100 بستر، نیمروز با 100 بستر، 5 شفاخانه نیز هر کدام دارای 50 بستر دیگر در چهار ولسوالی چهارآسیاب، موسهی، ده سبز، خاک جبار و ناحیه 12 شهر کابل ساخته خواهد شد.

پیش از این تصمیم، 4 مرکز تشخیص در کشور افتتاح شده بود. این شفاخانه‌ها در هرات، کابل، قندهار و ننگرهار فعالیت می‌کند.

اقدامات  دیگر

همچنان در ادامه این تلاش‌ها مقام‌های محلی بامیان تایید کرده‌اند که به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، نماز جمعه و جماعت در این ولایت تعطیل شده است.

در عین حال سفارت امریکا در کابل می گوید که این کشور حدود ۵ میلیون دالر کمک های صحی و بشردوستانه را به افغانستان ارائه می کند تا در تشخیص و معالجه ویروس کرونا  برای بیجاشدگان داخلی استفاده شود.

بر علاوه این‌ها خبرگزاری کاتولیک آلمان، از بسته شدن یگانه عبادتگاه کوچک مسیحیان کاتولیک در کابل به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داده و گفته است که مراسم مذهبی‌ آنان متوقف شده است. مطابق به گزارش‌ها گفته شده که 210 کاتولیک در کشور زندگی می‌کند.

قابل یادآوریست که با ثبت این 29 واقعه جدید مثبت، شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور به 170 تن به شمول چهار نظامی ناتو و دو دیپلمات خارجی می‌رسد که در 16 ولایت افراد مبتلا به این ویروس وجود دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *