جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

۱۰ حقیقت خواندنی در مورد خواب و رویا

خواندن 5 دقیقه
1
(1)

 رویاها می‌توانند جالب، هیجان‌انگیز، ترسناک یا فقط عجیب باشند. در حالی که اتفاق نظری درمورد اینکه چرا خواب می‌بینیم وجود ندارد، محققان کمی در مورد آنچه هنگام خواب دیدن رخ می‌دهد، کشف کرده‌اند. در این نوشتار با ۱۰ حقیقت جالب در مورد خواب و رویا آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید!

۱. خواب‌های روزمره

بزرگسالان و نوزادان در طول شب تقریباً دو ساعت خواب می‌بینند – حتی کسانی که ادعا می‌کنند که کل شب را خواب ندیده‌اند. در حقیقت، پژوهش‌گران دریافته‌اند که آدم‌ها معمولاً هر شب رویاهای زیادی می‌بینند که هر یک بین پنج تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

* در طول زندگی، مردم به طور متوسط ​​شش سال خواب می‌بینند!

۲. شما بیشتر رویاهای‌تان را فراموش می‌کنید

اندکی بعد از بیدار شدن 95 درصد از همه‌ی رویاها به سرعت فراموش می‌شوند. مطابق با یک نظریه در مورد اینکه چرا در ذهن نگه داشتن خواب‌ها این‌قدر دشوار است، تغییرات مغز که در هنگام خواب اتفاق می‌افتند، از پردازش اطلاعات و ذخیره‌سازی مورد نیاز برای شکل‌گیری حافظه پشتیبانی نمی‌کنند.

* اسکن مغزی آدم‌ها در حالت خواب نشان داده‌است که لوب‌های قدامی، یعنی ناحیه‌ای که نقش مهمی در شکل‌گیری حافظه دارد – در زمان حرکت تند چشم در خواب (مرحله‌ای که در آن رویا رخ می‌دهد) غیرفعال هستند.

۳. همه رویاها رنگی نیستند

هرچند اکثر مردم می‌گویند که خواب‌شان رنگی بوده، اما درصد کمی از مردم ادعا می‌کنند که خواب سیاه و سفید دیده‌اند. در مطالعاتی که سوژه را بیدار کرده‌اند و از آنها خواسته‌اند که از روی یک نمودار رنگ‌هایی که در خواب‌شان دیده‌اند انتخاب کنند، غالبا رنگ‌های پاستلی ملایم انتخاب شده‌اند.

۴. زنان و مردان به گونه‌ای متفاوت خواب می‌بینند

پژوهش‌گران تفاوت‌هایی را در مورد محتوای خواب زنان و مردان پیدا کرده‌اند. در چندین مطالعه معلوم شد که مردان بیشتر از زنان رویای اسلحه می‌بینند، در حالی که زنان بیشتر از مردان در مورد لباس خواب می‌دیدند!

یک مطالعه دیگر نشان داد که رویاهای مردان معمولا محتوای تهاجمی و فعالیت بدنی دارد، در حالی که رویاهای زنان بیشتر در مورد طرد شدن و صحبت کردن است تا ورزش و فعالیت بدنی!

خواب زنان معمولا طولانی‌تر است و شخصیت‌های بیشتری در آن حضور دارند. وقتی صحبت از شخصیت‌هایی می‌شود که به طور معمول در رؤیاها ظاهر می‌شوند، مردان دو برابر بیشتر از زنان در مورد مردان دیگر خواب می‌بینند، در حالی که زنان معمولا به یک میزان مردان و زنان دیگر را در خواب می‌بینند!

۵. احتمالا حیوانات هم خواب می‌بینند

بسیاری بر این باورند که وقتی یک سگ در خواب دم خود را جمع می‌کند یا پاهای خود را حرکت می‌دهد، در حال خواب دیدن است. هرچند اظهار نظر در مورد این موضوع واقعا دشوار است، اما محققان معتقدند كه احتمالاً حیوانات در حقیقت خواب می‌بینند.

* حیوانات دقیقاً مانند انسان‌ها مراحل خواب را که شامل چرخه‌های خواب REM و غیر REM می‌شود، طی می‌کنند.

۶. این امکان وجود دارد که رویاهای‌تان را کنترل کنید

رویای شفاف، رویایی است که در آن می‌دانید که خواب می‌بینید اما همچنان خواب هستید. تصور می‌شود که رویای شفاف ترکیبی از هوشیاری و خواب REM است که طی آن می‌توانید محتوای خواب را کنترول کنید.

* تقریباً نیمی از آدم‌ها حداقل یک نمونه رویای شفاف را تجربه کرده‌اند، و برخی از آدم‌ها قادر هستند به طور مکرر رویاهای شفاف داشته باشند.

۷. احساسات منفی رایج‌تر است

دکتر کالوین اس هال طی یک دوره بیش از 40 ساله، بیش از 50000 رویا را مورد بررسی قرار داد. این گزارش‌ها در طول دهه 1990 توسط ویلیام دوماف، دانشجوی دانشگاه هال، در دسترس عموم قرار گرفت.

* رایج‌ترین احساسی که در خواب تجربه می‌شود اضطراب است، و احساسات منفی و به طور کلی، بسیار رایج‌تر از احساسات مثبت هستند.
* رایج‌ترین احساسی که در خواب تجربه می‌شود اضطراب است، و احساسات منفی و به طور کلی، بسیار رایج‌تر از احساسات مثبت هستند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که احساسات زیادی در طول رویاها تجربه می‌شوند.

* رایج‌ترین احساسی که در خواب تجربه می‌شود اضطراب است، و احساسات منفی و به طور کلی، بسیار رایج‌تر از احساسات مثبت هستند.

۸. آدم‌های نابینا ممکن است خواب بصری ببینند

محققان در یک مطالعه درباره افرادی که از بدو تولد نابینا بوده‌اند، دریافتند که به نظر می‌رسد آنها خواب تصویری می‌بینند، و همچنین دارای حرکات چشمی هستند که با یادآوری رویای بصری مرتبط است.

اگرچه حرکات چشم آنها در طی REM کمتر از افراد بینای حاضر در این مطالعه بود، اما افراد نابینا احساسات مشابهی را گزارش کردند، از جمله تجربه‌ی یک محتوای تصویری!

۹. شما در طول دیدن رویاها فلج می‌شوید

خواب آر‌ای‌ام (حرکات تند چشم در خواب) با فلج شدن عضلات مشخص می‌شود. این پدیده با نام آتونیا REM  شناخته می‌شود و اصولاً به دلیل اینکه نورون‌های حرکتی تحریک نمی‌شوند، بدن شما حرکت نمی‌کند.

* در بعضی موارد، این فلج حتی می‌تواند تا 10 دقیقه در حالت بیداری ادامه داشته باشد در حالی که ذهن‌تان بیدار است!

هرچند این تجربه می‌تواند ترسناک باشد، اما متخصصان توصیه می‌کنند که کاملاً طبیعی است و تنها چند دقیقه قبل از بازگشت کنترول طبیعی عضلات ادامه دارد.

۱۰. بسیاری از رویاها جهانی هستند

در حالی که رویاها غالباً تحت تأثیر تجربیات شخصی ما رخ می‌دهند، اما محققان دریافته‌اند که موضوعات خاصی از رویاها در فرهنگ‌های مختلف بسیار متداول هستند. به عنوان مثال مردم سراسر جهان  در مورد تحت تعقیب بودن یا افتادن خواب می‌بینند. احساس یخ زدن، عدم توانایی حرکت، دیر رسیدن، پرواز و برهنه بودن در ملاء عام برخی دیگر از خواب‌های جهانی هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان