محدودیت‌های گمرکی و تجاری؛ رانندگان افغانستانی دیگر برای سفر به پاکستان تمایل ندارند!

توسطزکریا نوری

فروردین ۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

داده های بانک مرکزی پاکستان نشان می دهد که تجارت این کشور با افغانستان در هفت ماه اول سال مالی 2019 هفت درصد کاهش یافته و به 720.4 میلیون دالر رسیده است، زیرا صادرات به کشور افغانستان روند نزولی را نشان می دهد.

آخرین داده های بانک دولتی پاکستان(SBP) نشان می دهد که صادرات به افغانستان در بین ماه های جولای 2019 – جنوری 2020 به 633.1 میلیون دالر کاهش یافته است، در مقایسه با 676.2 میلیون دالر در مدت مشابه سال قبل.

همچنین واردات این کشور در این مدت از 87.7 میلیون به 87.2 میلیون دالر کاهش یافته است.

در ماه جنوری 2020، صادرات به افغانستان به نسبت 89.9 میلیون دالر در مقایسه با 141.5 میلیون دالر در ماه مشابه سال قبل و 110.5 میلیون دالر در دسامبر سال گذشته به شدت کاهش یافته است. واردات ماهانه نیز در ماه جنوری 2020 به 9.5 میلیون دالر در ماه مشابه سال قبل که 16.4 میلیون دالر بود، کاهش یافت.

افغانستان در حال حاضر وابسته به ورود محصولات از پاکستان برای تأمین نیازهای مصرف کننده های خود است.  پاکستان همچنین به عنوان یک دهلیز ترانزیتی برای عرضه به کشور همسایه استفاده می شود.

با این حال، براساس گزارش ماه گذشته، توسط یک مقام توسعه اقتصادی تجارت پاکستان(Tdap)، تجارت مرزی اخیرا به دلیل نظارت دقیق و افزایش هزینه حمل و نقل و تجارت دو جانبه کند شده است.

در این گزارش آمده است که نگرانی اصلی برای ذی‌نفعان هزینه حمل و نقل به افغانستان است که نسبت به سایر کشورهای همسایه، هزینه آن به افغانستان بیشتر است. به طور مثال همسایه های دیگر همانند ایران، نرخ رقابتی، تسهیلات انتقال بهتر محموله و حمل و نقل مقرون به صرفه را در اختیار قرار می دهند.

در این گزارش نوشته شده است: “هزینه های بالای حمل و نقل و سپرده های سنگین توسط شرکت های حمل و نقل، واردکنندگان افغانستان را برای معامله کردن با پاکستان دلسرد می سازد.”

دولت پاکستان روز شنبه مرز خود را با افغانستان بازگشایی کرد تا به کامیون های حامل مواد غذایی و کالاهای اساسی افغانستان اجازه خروج دهد.

هر ماه حدود 10 هزار کانتینر حمل و نقل افغانستان به بندر پاکستان می‌رسد.  مرز چمن در تاریخ 3 مارچ بسته شد و 1600 وسیله نقلیه در طول مسیر  متوقف ماندند. مرز تورخم نیز در 16 مارچ بسته شد و 400 وسیله نقلیه دیگر نیز متوقف شدند.

شمس برنی، رئیس کلیه اتحادیه حمل و نقل گمرکی پاکستان گفت: “حدود 2100 کانتینر حمل و نقل افغانستان در میان مسیر بودند، در حالی که حدود 6000 کانتینر در بندر گیر کرده بودند. پس از آن که نخست وزیر پاکستان دستور داد تا مجددا مرزهای افغانستان باز شود، اجازه عبور وسیله ها از افغانستان داده شد”.

وی خاطرنشان کرد، گفته می شود رانندگانی که به داخل افغانستان می روند، به مدت 14 روز در بازگشت در قرنطینه نگه داشته می شوند تا از شیوع کروناویروس جلوگیری شود؛ “رانندگان اکنون خیلی مایل به ورود به کشور همسایه نیستند.”

 در حال حاضر ، 2100 وسیله نقلیه حامل مواد خوراکی و سایر کالاها در انتظار ترخیص هستند و تقریبا 6000 کانتینر در بنادر پاکستان گیر کرده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *