جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

کنوانسیون ترانزیت بین المللی؛ آغاز تجارت ترکیبی بین هند، ایران و افغانستان از طریق چابهار

خواندن 3 دقیقه
4
(1)

 اولین حمل و نقل محموله کالا با استفاده از سیستم تی ای ار TIR از طریق بند چابهار از هند به ایران هفته گذشته انجام شد.

كنوانسيون T.I.R كه به تير ۱۹۷۵ معروف است، سیستم بین المللی سازمان ملل در ارتباط با تسریع حمل و نقل بين ‌المللي كالاهای تحت پوشش است که از جمله مهمترين و جامع ‌ترين مقررات گمركی در سيستم ترانزيتي جاده‌اي مي‌باشد. این سیستم ناظر بر روابط بين حمل كننده، گمرك و موسسه ضامن است.

اولین محموله

با توجه به اهمیت این سیستم برای اولین بار حمل و نقل محموله اول در طول هفت روز طول توانست به مقصد برسد. این زمانبندی شامل پنج مسیر دریایی و دو مسیر جاده ای از طریق بند چابهار در ایران و مقصد نهایی آن به افغانستان بود.

مسیر سنتی بندر عباس در مقایسه با این مسیر سه یا چهار روز بیشتر را در بر می‌گیرد.

کاهش زمانی

باربری کشورهای منطقه بعد از این می تواند از زمان کاهش بار حمل و نقل دریایی و زمینی بهره مند شود، زیرا کالاهای افغانستان قرار است تا 20٪ سریعتر با اطمینان و ایمن به مقصد خود برسند.

امبرتو دی پیرتو، دبیرکل سازمان حمل و نقل جهانی گفته است که: “نخستین حمل و نقل بین المللی توسط سیستم TIR  یک پیشرفت جالب در منطقه است و می تواند پتانسیل وسیع تر TIR  را برای حمل و نقل  در سراسر جهان نشان دهد. “

اهمیت چابهار

چابهار علاوه بر پیوند ایران با افغانستان، آسیای میانه، روسیه و سرانجام اروپا، تنها بندر ایرانی با دسترسی مستقیم به اقیانوس هند است.

این نخستین محموله حمل و نقل TIR براساس توافق نامه ترانزیت چابهار است که بین هند و ایران به امضا رسیده و نشانگر گام اولیه در جهت فعال سازی کامل مسیر هند – ایران-افغانستان است.

آقای دیپرتو در این زمینه افزوده: “افتتاح دهلیز جدید با توجه به شرایط فعلی ناشی از ویروس کرونا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تسهیل مسیرهای جدید، سریعتر و ایمن تر باعث می شود دسترسی به کالاها به افرادی که به آنها نیاز دارند ادامه یابد.”

سیستم تی آی آر

سیستم حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای (TIR) تنها سیستم جهانی ترانزیت است که زمینه را برای  رانندگان وسایط باربری جهت انتقال کالاهای‌شان به ورای مرزها با کمترین تاخیر زمانی مساعد می‌سازد و از طرف دیگر وقت و هزینه را برای مسوولین گمرکات نیز کم ‌می‌کند.

افغانستان در سال 1975 عضویت کنوانسیون حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای (TIR) را کسب نمود اما بعد از به خاطر چندین دهه جنگ، نتوانست تا سال 2013 عضویت خود را فعال نماید و اکنون تطبیق طرزالعمل‌های آن را آغاز کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان