جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

تازه های کرونا ویروس؛ افغانستان با این اپیدمی جهانی چگونه مبارزه می کند؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

رییس جمهور غنی می گوید که به خاطر ایجاد ثبات در بازار، هدایت داده تا 24 هزار تن گندم از ذخایر استراتژیک دولتی برای اقشار آسیب‌پذیر توزیع گردد.

محمد اشرف غنی امروز سه‌شنبه(27حوت) پس از افزایش بهای مواد خوراکی در بازارها، در یک پیام ویدیویی گفت: “کشور ما دچار کمبود مواد اولیه نیست، به شایعات باور نکنید، این شایعات به خاطر منفعت‌جویی غیرمشروع از سوی محتکاران پخش می شود.”

24 هزار تن گندم از ذخایر استراتژیک

او افزود: “به خاطر ایجاد ثبات در مارکیت، من امر توزیع 24 هزار تن گندم را از ذخایر استراتژیک دولتی به قشر آسیب پذیر صادر کردم”.

غنی اضافه کرد که دولت افغانستان تصمیم گرفته در حدود یک هزار واگن روغن که بنابر مشکلات قانونی در بنادر شمالی موجود بوده، به زودترین فرصت و بدون اجرای جریمه، طی مراحل شده و وارد بازارها شود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد که برای سهولت ترانزیت نیز هدایت داده شده تا گمرک های عمده سرحدی به گونه 24 ساعته باز باشد.

این دستورات در حالی اجرائی می‌شود که در پی گسترش ویروس کرونا بسیاری از کشورها مرزهای خود را بسته است.

کشورهای منطقه افغانستان نیز  اقدام به مسدود کردن مرزها نموده اند.

گذرگاه مرزی تورخم در ولایت ننگرهار میان افغانستان و پاکستان، ناوقت شب یک شنبه (25 حوت) از سوی نظامیان ارتش پاکستان به دلیل آنچه که جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور عنوان شده، به مدت ده روز مسدود شد.

قبل از آن نیز گذرگاه مرزی سپین بولدک در ولایت قندهار نیز به همین دلیل مسدود شده بود.

رییس جمهور غنی می گوید که به خاطر ایجاد ثبات در بازار، هدایت داده تا 24 هزار تن گندم از ذخایر استراتژیک دولتی برای اقشار آسیب‌پذیر توزیع گردد
رییس جمهور غنی می گوید که به خاطر ایجاد ثبات در بازار، هدایت داده تا 24 هزار تن گندم از ذخایر استراتژیک دولتی برای اقشار آسیب‌پذیر توزیع گردد

افزایش بهای مواد غذایی

با مسدود شدن مرز پاکستان و افزایش واقعات مثبت ویروس کرونا، قیمت مواد خوراکی در افغانستان نیز افزایش یافته و وزارت داخله به پولیس هدایت داده که با احتکار کنندگان مواد ارتزاقی برخورد جدی کند.

وزارت داخله روز دوشنبه(۲۶حوت) با نشر یک اعلامیه گفته بود: “پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، شماری از تاجران مواد ارتزاقی، مواد اولیه و مصرفی را در بازارهای کشور احتکار نموده و قصد دارند این مواد را به بهای بلند در بازار به فروش برسانند، این عملکرد خلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی بوده و در کود جزا نیز این عمل جرم پنداشته شده است.”

با این که مردم با افزایش موارد مثبت کرونا و مسدود شدن مرزها نگران کمبود مواد غذایی در داخل کشور شده‌اند و بیشتر نیاز خود خرید کرده اند اما اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می گوید که واردات از بنادر شمال و غرب کشور به شکل عادی ادامه دارد و از این لحاظ، با کمبود مواد اولیه در کشور مواجه نخواهیم بود.

پس از شیوع ویروس کرونا و افزایش بهای مواد اولیه، اتاق تجارت و سرمایه گذاری امروز دوشنبه(۲۶حوت) با نشر یک اعلامیه گفته است که در قسمت تأمین نیازمندی مردم به مواد خوراکی اولیه به خصوص آرد، برنج، روغن و غیره، این اتاق از تاجران واردکننده مواد خوراکی خواسته است تا با وارد کردن بیشتر این مواد، از افزایش قیمت ها جلوگیری کنند.

افزایش واقعات مبتلایان به ویروس کرونا

این نگرانی‌ها در حالی شدت یافته است که ریاست صحت عامه ولایت هرات اعلان کرده که یک واقعه جدید مثبت ویروس کرونا در این ولایت ثبت شده که با ثبت این واقعه، شمار واقعات مثبت این ویروس در هرات به ۱۳ مورد رسیده است.

ریاست صحت عامه هرات امروز سه‌شنبه(۲۷ حوت) گفته است که ۸ فرد مشکوک به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در این ولایت بستری شده و مجموع واقعات مشکوک تا حال به ۱۶۴ مورد رسیده است.

تا کنون ۱۴۴ مورد واقعات مشکوک تست شده که از این میان، به شمول یک واقعه تازه، ۱۳ واقعه آن مثبت، ۱۳۱ واقعه دیگر منفی و ۲۰ واقعه نیز تحت پروسس قرار دارد.

ریاست صحت عامه هرات امروز سه‌شنبه(۲۷ حوت) گفته است که ۸ فرد مشکوک به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در این ولایت بستری شده و مجموع واقعات مشکوک تا حال به ۱۶۴ مورد رسیده است
ریاست صحت عامه هرات امروز سه‌شنبه(۲۷ حوت) گفته است که ۸ فرد مشکوک به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در این ولایت بستری شده و مجموع واقعات مشکوک تا حال به ۱۶۴ مورد رسیده است

به گفته ریاست صحت عامه هرات، از این میان، ۳۳ واقعه بستری و ۵ فرد مشکوک دیگر در خانه های شان تحت مراقبت قرار دارند.

این در حالی است که شام روز گذشته ۳۷ فرد مشکوک و یک بیمار مثبت مبتلا به ویروس کرونا از مرکز تجرید شفاخانه شیدایی  هرات فرار کردند.

نبود امکانات در شفاخانه‌ها

با این وجود ویدیوی در صفحات اجتماعی دست به دست می‌شود که خانم مبتلا به ویروس کرونا از نبود امکانات در شفاخانه در هرات شکایت دارد.

او در این ویدیو می‌گوید: “در شفاخانه امکانات نیست، رئیس مرکز به آن‌ها گفته در به روی شما باز است، آمدین خوش آمدین، اگر هم می‌روید دلتان…”

https://twitter.com/Marufataiye/status/1239742111920119809?s=20

به باور عده‌یی از شهروندان نبود امکانات در شفاخانه‌های کشور، بی توجهی به بیماران باعث شده تا آن‌ها از شیوع ویروس کرونا نگران باشند.

آن‌ها معتقد اند اگر ویروس کرونا مهار نشود و به صورت روزانه مبتلایان آن افزایش یابد مهار آن غیر ممکن می‌باشد.

با این حال اما وزارت صحت عامه و دیگر نهادهای حکومتی کشور سعی دارد تا با برنامه‌های پیش گیرانه از گسترش آن جلوگیری نماید.

در پی روزهای گذشته تمام مکاتب تا 30 حمل رخصت شده است و این وزارت سعی می‌کند تا با آگاهی دهی موارد بهداشتی به شهروندان کمک کند تا جلو گسترش ویروس کرونا را بگیرد. اتاق‌های تجارت سعی دارد بهای مواد خوراکه را پایین نگهدارد.

در همین حال روز گذشته مراسم جشن فراغت 1 هزار افسر و سرباز در وزارت دفاع برگذار شده است.

این وزارت همچنان گفته است که برای پیش گیری از شیوع ویروس کرونا میان نیروهای ارتش آمادگی هایی را روی دست گرفته است

فرمانده آموزش و پرورش و داکتران این وزارت در این مراسم با نگرانی از شیوع ویروس کرونا در کشور گفته که  برنامه‌های پیشگیرانه و قرنطین برای سربازانی که احتمالا به این ویروس مبتلا خواهند شد روی دست گرفته شده است.

این نیروها شامل 755 سرباز،  122 افسر در بخش رجال برجسته، 16 افسر جم نظام جدید التقرر، 25 افسر در بخش آموزش کمپیوتر و 14 بریدمل است.

با این که تمام کشور سعی در کنترول این ویروس دارند اما تا کنون 22 واقعه مثبت در کشور به ثبت رسیده است.

این آمار در سراسر جهان به 183 هزار و 34 نفر مبتلا به این ویروس را نشان می‌دهد که 7 هزار و 414 نفر جان خود را از دست داده و 79 هزار و 638 نفر نیز بهبود پیدا کرده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان