تازه‌های ویروس کرونا؛ افغانستان در کجا قرار دارد؟

توسطفرشته فرهنگ

اسفند ۲۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۲۵, ۱۳۹۸

وزارت صحت عامه اعلان کرده است که سه واقعه مثبت دیگر ویروس کرونا(کویدو19) در سه ولایت ثبت شده است.

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه امروز شنبه(24حوت) گفته است که سه واقعه مثبت ویروس کرونا در سه ولایت بلخ، کاپیسا و سمنگان ثبت شده است.

اکنون با ثبت این سه رویداد مثبت، شمار مجموعی رویدادهای مثبت ویروس کرونا در کشور به 11 مورد می‎رسد که شامل 6 واقعه مثبت در هرات، 3 واقعه در سمنگان، 1 واقعه در بلخ و 1 واقعه دیگر در کاپیسا است.

همچنان در پی ثبت موارد جدید ویروس کرونا در کشور مشاور محمد اشرف غنی در امور روابط عامه و استراتژیک می‌گوید، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مراسم جشن نوروز و تمام‌ مسابقات و برنامه های ورزشی در سراسر افغانستان لغو شده است.

11  واقعه مثبت کرونا در افغانستان

وحید عمر امروز شنبه(24حوت) در توییتر اش نگاشته است که مراسم تجلیل از نوروز در‌ مزارشریف(جهنده بالا) و همچنان در سایر نقاط کشور، به شمول کارته سخی کابل لغو شده است.

از این پس تماممسابقات و برنامه های ورزشی در کشور نیز برای مدت نامعلومی تعطیل شده است. و مردم توصیه شده تا از سفر و شرکت در گردهمایی‌ها جلوگیری کنند.

این اقدامات در حالی صورت گرفته است که تا اکنون نمونه‌های ۱۸۱ رویداد مشکوک در لابراتوارهای وزارت صحت عامه کشور تست شده که نتایج 11 نمونه مثبت و ۱۷۱ نمونه به شمول نمونه‌های ولایت‌های دایکندی، پروان و پکتیا منفی بوده است.

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه
وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه

سخنگوی وزارت صحت اضافه کرده که همچنان ۵۲ نمونه مشکوک دیگر زیر بررسی لابراتواری قرار دارد که نتایج آن به زودی با رسانه‌ها شریک ساخته خواهد شد.

این در حالی است که از روز گذشته تا کنون هند صدور ویزه به شهروندان افغان را متوقف کرده که با متوقف آن صدور ویزای هند به شهروندان کشور بهای تکت برگشت دهلی – کابل را بیش از 2 برابر از هزینه گذشته افزایش داده است.

وزارت ترانسپورت گفته است که هند به شرکت‌های هوانوردی خود دستور داده که مسافران خارجی به جز مقامات رسمی و دیپلومات‌ها را به هند انتقال ندهند.

این در حالی است که بیشتر شهروندان افغانستان به دلیل تداوی به هند سفر می‌کنند.

همچنان نریندرا مودی، نخستوزیر هند روز گذشته(جمعه، ۲۳حوت) در توییتر اش  پیشنهاد کرده است: “من می خواهم پیشنهاد کنم که رهبری کشورهای عضو سارک یک استراتژی قوی برای مقابله با ویروس کرونا را ترسیم کنند.”

مودی افزوده: “ما می توانیم از طریق کنفرانس ویدئویی، راه های سالم سازی شهروندان خود را مورد بحث قرار دهیم.”

پس از این پیام، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری در توییتی گفته است، حکومت افغانستان از پیشنهاد نخست‌وزیر هند و آمادگی سایر اعضای سارک، برای همکاری مشترک در تهیه یک استراتژی یک‌پارچه برای مبارزه با ویروس کرونا در منطقه استقبال می‌کند.

ارقام مبتلایان ویروس کرونا

با توجه به وضعیت انتشار ویروس کرونا در افغانستان و کشورهای منطقه اما این ویروس از زمان شروع آن در چین به صورت سریع در حال گسترش در دیگر نقاط جهان نیز می‌باشد و باعث شده همه امورات دولت‌ها از حالت نورمال خارج شده و با مشکل رو به رو شود.

تا کنون 141 هزار و 586 نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند که 5 هزار و 404 نفر آن جان خود را از دست داده و 71 هزار و 998 نفر بهبود یافته است.

با توجه به وضعیت انتشار ویروس کرونا در افغانستان و کشورهای منطقه اما این ویروس از زمان شروع آن در چین به صورت سریع در حال گسترش در دیگر نقاط جهان نیز می‌باشد و باعث شده همه امورات دولت‌ها از حالت نورمال خارج شده و با مشکل رو به رو شود
با توجه به وضعیت انتشار ویروس کرونا در افغانستان و کشورهای منطقه اما این ویروس از زمان شروع آن در چین به صورت سریع در حال گسترش در دیگر نقاط جهان نیز می‌باشد و باعث شده همه امورات دولت‌ها از حالت نورمال خارج شده و با مشکل رو به رو شود

اما اکنون این ویروس بیشترین گسترش را در کشورهایی چون ایتالیا، ایران، کرویای جنوبی و اسپانیا دارد به طوری که ایتالیا تمام نفوس خود را قرنطینه کرده و همه رفت و آمد‌ها را متوقف کرده است.

همچنان ایران نیز در شرایط بسیار دشوار به سر می‌برد. تا به حال بسیاری از مردم شهرهای ایران درگیر این ویروس هستند و مقامات این کشور نیز از آن مستثنا نیست.

به گزارش رسانههای ایران، سرتیپ ناصر شعبانی، معاون عملیات سابق قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران تهران در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است.

11 هزار و 365 نفر در ایران به این ویروس مبتلا شده‌اند که 514 نفر آن جان خود را از دست داده‌اند.

همچنان این امار در چین 80 هزار و 824 نفر مبتلا و 3 هزار و 189 نفر جان باخته را نشان می‌دهد. در ایتالیا نیز 17 هزار و 660 نفر مبتلا شده‌اند که از آن میان 1 هزار و 266 نفر جان خود را از دست داده اند. در کوریای جنوبی نیز 8 هزار و 86 نفر مبتلا شده و تنها 72 نفر جان داده‌اند. در اسپانیا اما 4 هزار و 231 نفر مبتلا به ویروس کرونا است که 120 نفر تلفات داشته است.

در پی این کشورها فرانسه، جرمنی، ایالات متحده آمریکا، سوئیس از جمله کشورهایی است که بیشتر از 1 هزار نفر در آن مبتلا به ویروس کرونا هستند.

تلاش جهانی برای مهار ویروس کرونا

اکنون جهان سعی دارد تا با قرنطین، آگاهی دهی مردم، توقف رفت و آمد‌ها جلو شیوع هر چه بیشتر این بیماری را بگیرند.

اما این بیماری بیشتر از گذشته  در حال گسترش است و بسیاری از دولت‌ها را نگران کرده است. بسیاری از پروازها لغو شده است. مرزهای کشورها مسدود شده است.

از یک سو نگرانی گسترش این ویروس به تمام جهان و از سوی دیگر تاثیر این بیماری روی اقتصاد جهانی باعث تشدید این نگرانی در بین مردم جهان شده است.

همچنان این نگرانی در مردم افغانستان نیز دیده می‌شود. با ثبت هر یک از موارد مثبت در سطح کشور، شهروندان سعی می‌کنند تا مواد خوراکی مورد نیاز خود را خریداری کنند تا در صورت وضعیت قرنطین به مشکل مواجه نشود.

این موضوع باعث شده تا کنون نرخ خرید مواد شوینده به خصوص مواد ضدعفونی افزایش پیدا کند و همچنان لیمو، ویتامین سی، زنجفیل و سیر نیز با نرخ و قیمت بلندتری به فروش می‌رسد.

با همه تلاش‌ها اکنون کوریای جنوبی موفق به مهار این ویروس شده است. کارشناسان راهکار برخورد کوریای جنوبی را الگویی برای سایر کشورها می‌دانند.

شیوه “درایو این”

کوریای جنوبی کشوری است که در مقابله با بیماری‌های ساری امکانات پزشکی و سرعت بالایی دارد و آن را در صدر کشورهای جهان قرار می‌دهد. تاکنون هیچ‌ کشور دیگری در جهان به انداز کوریای جنوبی در این امر موفق عمل نکرده است.

آمادگی کوریای جنوبی به مقابله با بیماری‌های ساری به برنامه این کشور در ارتباط با بیماری مرس (بیماری تنفسی خاورمیانه) بازمی‌گردد. کوریای جنوبی در سال ۲۰۱۲ برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری، بر آمادگی خود در برابر بیماری‌های ساری تمرکز بیشتری انجام داد.

و اکنون این تلاش‌ها توانسته به این کشور در امر مهار بیماری ویروس کرونا کمک نماید.

این کشور از شیوه “درایو این” استفاده می‌کند. در این شیوه که راهکار تست‌های خیابانی است در مسیر عبور و مرور مردم ایجاد شده است.

همچنان در شماری از پارکینگ‌های این کشور امکان تست “درایو این” وجود دارد که در این معاینه و تست، راننده با ورود به پارکنیگ توسط یک تیم صحی سه نفره مورد معاینه قرار می‌گیرد.

کوریای جنوبی کشوری است که در مقابله با بیماری‌های ساری امکانات پزشکی و سرعت بالایی دارد و آن را در صدر کشورهای جهان قرار می‌دهد. تاکنون هیچ‌ کشور دیگری در جهان به انداز کوریای جنوبی در این امر موفق عمل نکرده است
کوریای جنوبی کشوری است که در مقابله با بیماری‌های ساری امکانات پزشکی و سرعت بالایی دارد و آن را در صدر کشورهای جهان قرار می‌دهد. تاکنون هیچ‌ کشور دیگری در جهان به انداز کوریای جنوبی در این امر موفق عمل نکرده است

در این تست یک گروه سه نفره از پزشکان، پرستار اولی با ثبت تمام مشخصات راننده موتر، کار را به پرستار دومی می‌پسارد و او نیز پس از اندازه گیری میزان درجه تب فرد، پس از آن پزشک سومی دو نمونه از مخاط بینی و دهان آن فرد را می‌گیرد که تمام این معاینه 10 دقیقه زمان می‌برد.

این پزشکان با رعایت پوشش کامل ایمنی به این کار مشغول هستند. با این که این معاینه برای وزارت بهداشت کوریای جنوبی 48 یورو هزینه دارد اما برای مردم رایگان می‌باشد.

این مبلغ در دیگر کلینیک‌های این کشور معادل 121 یورو می‌باشد. اکنون در این کشور 50 مرکز آزمایشگاهی در پارکینگ ها ایجاد شده است.

اما افغانستان با پاندمی جهانی چه می‌کند؟

اکنون این ویروس که از سوی سازمان جهانی صحت اپیدمی و یا همه‌گیر جهانی اعلام شده است باعث شد تا این سازمان اروپا را کانون تازه اپیدمی ویروس کرونا اعلام کند، زندگی عادی را در بسیاری از کشورها مختل کرده است.

در کنار مسدود شدن خیلی از اماکن در سطح جهان، این ویروس سبب به تعویق افتادن انتخابات محلی انگلیستان نیز شد.

دولت بریتانیا برای جلوگیری از گسترش این ویروس انتخابات شوراها و شهرداری‌ را یک سال به تعویق انداخت.

با این که قرار بود این انتخابات کمتر از 2 ماه دیگر و در تاریخ 7 می برگزار شود اکنون به دلیل پیش گیری از شیوع هر چه بیشتر این بیماری به تعویق افتاد.

در حالی این اقدام از سوی دولت بریتانیا روی دست گرفته می‌شود که روز جمعه 208 نفر دیگر نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند. اکنون در این کشور 798 نفر مبتلا به ویروس کرونا هستند که 10 نفر آنان جان خود را از دست داده‌اند.

با توجه به شرایط دشوار در کشورهای منطقه و جهان که اکنون درگیر این ویروس شده‌اند. افغانستان بیش از همه نگران این مورد است.

کشورهای دیگر در سطح جهان به لحاظ امکانات در رتبه بالاتری قرار دارد اما با آن هم نمی‌توانند کاری از پیش ببرند اما افغانستان اگر به وقایع از شیوع این بیماری توجه نکند و مرزهایش را با کشورهایی که بیشترین آمار این ویروس را در خود جای داده مسدود نکند نمی‌تواند در برابر شیوع آن هیچ نتیجه مطلوبی داشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *