جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

یوناما: زنان افغانستان از نگاه اجتماعی و سیاسی دست کم گرفته می‌شوند

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) می گوید که زنان افغانستان از نگاه اجتماعی و سیاسی دست کم گرفته می شوند و نسبت به مردان همتای شان، کمتر در آمد دارند، انتخابات کمتری دارند و با انواع و اقسام محرومیت روبرو اند.

یوناما امروز یک‌شنبه(18حوت) با نشر یک اعلامیه به مناسبت روز جهانی زن(8 مارچ) گفته است که سازمان ملل متحد در افغانستان از روز جهانی زن با شعار جهانی “من نسل برابری هستم: به رسمیت شناختن حقوق زنان” جهت منسجم ساختن تلاش‌های فردی و جمعی برای تبدیل تساوی جنسیت و حقوق زنان به یک واقعیت زندگی، تجلیل می کند.

در اعلامیه یوناما آمده است که زنان افغانستان دسترسی کمتری به مراجع حقوقی رسمی دارند و با انواع و اقسام محرومیت روبرو اند.

unama

یوناما تاکید کرده که مزیت های تساوی جنسیت تنها مختص زنان نیست، بلکه برای همه کسانی است که زندگی شان با دنیای عادلانه بهبود خواهد یافت.

تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد برای افغانستان گفت: “برای ایجاد یک جامعه صلح آمیز و همه شمول، ضروری است که زنان افغان به تعلیم و تربیه، خدمات صحی و کار مناسب دسترسی داشته باشند و در تمام عرصه های سیاسی تصمیم گیری، از پارلمان تا میز مذاکرات صلح، مشارکت کامل داشته باشند.”

یاماموتو افزوده، با وجودی که زنان افغانستان شاهد پیشرفت های قابل ملاحظه در بخش حقوق زنان به شمول قوانین رسمی و پلان های عمل ملی در افغانستان اند، اما هنوز هم شاهد عقب گردهای قدرتمند اجتماعی و سیاسی اند و باید وضعیت زنان تغییر کند.

یوناما خاطرنشان کرده که افزایش به رسمیت شناختن عضویت ساختن زنان در هر مذاکرات رسمی صلح، باعث مالکیت در سطح کشور و اجتماع، با مشارکت معنادارشان، همراه با دیگر اعضای جامعه در تصمیم گیری های سیاسی می شود.

الیتا میلر، رئیس دفتر ملل متحد برای زنان در افغانستان گفت: “به رسمیت شناختن حقوق زنان مستلزم تغییر روابط قدرت و نابرابری اساسی در فضاهای عمومی و خصوصی می باشد.”

میلر افزوده: “ما نیاز داریم تا شماری از همکاران مان را در تغییر استانداردها و انتظارات اجتماعی دخیل بسازیم. نه تنها مدافعین حقوق زنان، بلکه بخش خصوصی، رسانه‌ها، رهبران دینی و تمام جامعه.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان