نی: هفته‌ جاری، خشونت‌بارترین هفته‌ برای آزادی بیان در کشور بود

توسطروایت زنده

اسفند ۱۵, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان(نی) می‌گوید که هفته‌ جاری بدترین هفته برای آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات در افغانستان بود. به گفته این نهاد، حدود 10 شکایت در دیدبان رسانه‌های نی به ثبت رسیده که عمده ترین آن‌ها چالش‌های خبرنگاران در زمینه‌ دست‌رسی به اطلاعات است.

نی؛ حمایت‌کننده رسانه های آزاد افغانستان، امروز پنج‌شنبه(15حوت) با بیان این خبر افزوده است که در ولایت پروان خبرنگاران توسط “شاه ولی شاهد”، معاون والی این ولایت از دفتر کارش برون رانده شده و با این عمل‌کرد، اجازه‌ اشتراک در نشستی که روی چگونگی مالکیت زمین های مقابل دانشگاه پروان و جوار جاده‌ عمومی پروان – کابل راه‌اندازی شده بود، داده نشده است.

nai

بر اساس اعلامیه نی، در تازه ترین مورد شایق قاسمی، خبرنگار آزاد در ولایت پروان پس از مطالبه‌ اطلاعات از شخص والی، توسط این مقام، مورد توهین قرار گرفته است. در دو مورد دیگر؛ بانو اصیله احمدزی و رحیمه یزدانی، خبرنگاران، از سوی محمد حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی 209 شاهین مورد تهدید و توهین قرار گرفتند.

نی همچنان افزوده است که در رویداد دیگر، بانو رویا احدی از عدم دریافت اطلاعات از وزارت شهدا و معلولین شکایت نمود. با این حال خبرنگاران ولایت غور نیز با درج شکایت از ریاست صحت تیم ولایت، مدعی شده اند که پس از نشر گزارشی در مورد فرار شخصی که مشکوک به بیماری “کرونا” بود، مورد توهین و تهدید قرار گرفته اند.

نی؛ از حکومت خواسته است تا این موضوعات را به صورت جدی پیگیری نموده و جامعه‌ی روزنامه‌نگاری کشور را از برآیند اقدام خویش، آگاه سازد.

نی‌، هم‌چنان با ابراز نگرانی از برایند گفت‌وگوهای صلح، از گروه‌های مذاکره کننده خواسته که در فرآیند گفت‌گوها، آزادی بیان و ارزش های حقوق بشری را در نظر گرفته و به مردم افغانستان اطمینان دهند که این موارد و دست آوردهای مردم خدشه دار نشده و صدمه نخواهد دید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *