قربانی دیگر آغاز دوباره خشونت ها در افغانستان؛ چگونه اسدالله سروری در مسیر جلریز تیرباران شد؟

توسطفرشته فرهنگ

اسفند ۱۵, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

شش روز از پایان کاهش خشونت‌ها می‌گذرد و توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا روز شنبه به امضا رسید.

درست 2 روز پس از امضای توافقنامه صلح، سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد که اکنون دوره کاهش خشونت‌ها پایان یافته و عملیات نظامی آن‌ها علیه نیروهای افغان از سر گرفته شده است.

در سه روز اخیر در حملات طالبان باز هم نظامیان و غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌اند.

در پی آن اما این گروه 2 روز قبل اسدالله سروری، بریدملی را که در بدخشان، در قول اردوی 207 پامیر، کندک 2 لوای 2 خدمت می‌کرد، تیرباران کرده‌اند.

در سه روز اخیر در حملات طالبان باز هم نظامیان و غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌اند
در سه روز اخیر در حملات طالبان باز هم نظامیان و غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌اند

هفته کاهش خشونت

یک هفته کاهش خشونت امیدهای زیادی را زنده کرده بود و تصورات بسیاری‌ها از یک زندگی صلح آمیز به واقعیت بدل می شد. می‌توانستی لبخندی که پس از هر بار نام صلح روی لب‌ها نقش می‌بست را باور کنی و قبول کنی که با یک هفته کاهش خشونت، آمدن صلح امکان پذیر است.

با این که در دوره کاهش خشونت ها 56 غیرنظامی و 45 نفر از نیروهای نظامی کشته و زخمی شده بودند اما این برای خیلی از شهروندان افغانستان خبر خوبی بود. به ویژه در مقایسه با وقتی که هر روز 100ها نفر در کشور نظامی و غیر نظامی یا زخمی می‌شدند و یا هم جان خود را از دست می‌دانند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر روز شنبه(۹حوت) در یک خبرنامه گفته بود که بعد از اعلام پذیرش هفت روز کاهش خشونت از (۳ تا ۹ ماه حوت) گروه طالبان در ۱۶ ولایت ‌بلخ، فاریاب، سمنگان، بغلان، غور، ارزگان، فراه، زابل، قندهار، هلمند، پکتیا، میدان‌وردک، ننگرهار، لغمان، بادغیس و کاپیسا،‌ به حملات مختلف مانند درگیری‌های مسلحانه، انفجار ماین، شلیک راکت، ترور، تیرباران و اسیرگرفتن، اقدام کردند.

در جریان هفته کاهش خشونت، ‌۱۴ غیرنظامی کشته و ‌۴۲ غیرنظامی دیگر زخمی و همچنان ۲۲ نیروی امنیتی‌ کشته و ‌۲۳‌ نیروی امنیتی دیگر زخمی شدند.

اما حالا شروع دوباره حملات بر نظامیان افغان، شرط تبادل زندانیان گروه طالبان و نیروهای افغان، نادیده گرفتن حکومت افغانستان در این توافق نامه همه باعث شده شک ها و تردیدهای زیادی در بین مردم ایجاد شود.

باز هم بسیاری از شهروندان با ترس و هراس بیشتری به ادامه گفتگوهای صلح نگاه می کنند و به شرایط مذاکرات بین الافغانی صلح بین طالبان و حکومت افغانستان ناامید می باشند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر روز شنبه(۹حوت) در یک خبرنامه گفته بود که بعد از اعلام پذیرش هفت روز کاهش خشونت از (۳ تا ۹ ماه حوت) گروه طالبان در ۱۶ ولایت ‌بلخ، فاریاب، سمنگان، بغلان، غور، ارزگان، فراه، زابل، قندهار، هلمند، پکتیا، میدان‌وردک، ننگرهار، لغمان، بادغیس و کاپیسا،‌ به حملات مختلف مانند درگیری‌های مسلحانه، انفجار ماین، شلیک راکت، ترور، تیرباران و اسیرگرفتن، اقدام کردند
کمیسیون مستقل حقوق بشر روز شنبه(۹حوت) در یک خبرنامه گفته بود که بعد از اعلام پذیرش هفت روز کاهش خشونت از (۳ تا ۹ ماه حوت) گروه طالبان در ۱۶ ولایت ‌بلخ، فاریاب، سمنگان، بغلان، غور، ارزگان، فراه، زابل، قندهار، هلمند، پکتیا، میدان‌وردک، ننگرهار، لغمان، بادغیس و کاپیسا،‌ به حملات مختلف مانند درگیری‌های مسلحانه، انفجار ماین، شلیک راکت، ترور، تیرباران و اسیرگرفتن، اقدام کردند

قربانی‌های بعدی، اسدالله سروری

اکنون اما قربانی دیگری که این جنگ برای افغان‌ها و به خصوص یک خانواده برجای گذاشته است، اسدالله سروری است.

از روز گذشته به این سو عکس پسر جوانی در صفحات فسبوک و توییتر دست به دست می‌شود و روی هر پست فقط یک جمله را می‌خوانی: “اسدالله سروری امروز توسط طالبان سر بریده شده است.”

اسدالله سروری 25 ساله پس از سه سال از ازدواج‌اش حالا یک دختر سه ماهه دارد. او که در بدخشان مشغول خدمت بود، برای رخصتی به دایکندی رفته تا دختر تازه متولد شده‌اش را ببیند، غافل از این که این آخرین باری است که خانواده و مهدیه دختر کوچک اش را می‌بیند و طالبان این شانس را از دخترش می‌گیرد تا در زندگی با پدرش بزرگ شود.

با این که در صفحات اجتماعی گفته شده که او سر بریده شده است اما نسیم سروری، برادر کوچک اسدالله به خبرنامه گفت او توسط گروه طالبان تیرباران شده است.

اسدالله 2 روز قبل در مسیر ولسوالی جلریز با سه همکار دیگرش در ایست بازرسی طالبان دستگیر می‌شود و پس از دیدن عکس‌هایش، این گروه شناسایی می‌کنند که او از سربازان اردو ملی است. این در حالی است که یاسین اکبری یکی از دوستان این سرباز به خبرنامه گفت که “از قبل به طالبان در مورد او گزارش داده شده است.”

طالبان از اسدالله می‌خواهد تا دیگر همکارانش را نیز معرفی کند ولی او قبول نمی‌کند و فردای روز دستگیری‌اش پس از اذان صبح کشته می‌شود.

یاسین اکبری در ادامه گفت: “زمانی که به ما خبر دادند که او را گرفته‌اند بزرگان ولسوالی پیش طالبان رفته بودند و آن‌ها نیز اطمینان داده بودند که کاری به اسدالله و دیگران ندارند زیرا از بالا به آن‌ها امر شده کسی را نکشند و این گروه قصد دارد آن‌ها را در زمان تبادله زندانیان آزاد کند ولی به وعده خود وفا نکرده و او را کشته‌اند و جسدش را در کنار جاده انداخته بودند.”

دو برادر قربانی جنگ

طالبان اسدالله را تیرباران می‌کنند اما همسنگرانش آزاد می‌شوند.

اسدالله سروری 7 سال در اردو خدمت کرده و پیش از این نیز در بغلان ایفای وظیفه کرده است. اکنون خانواده او 2 پسرش را در اردوی افغانستان و یکی را در اثر بیماری از دست داده است.

محمد امین برادر بزرگتر او که در سن 19 سالگی و در سال 87 بر اثر انفجار یک ماین جان خود را از دست داده نیز یکی از اعضای این خانواده است که 4 عضو آن در بخش های نظامی خدمت کرده اند.

نسیم سروری و یکی از برادران دیگر او نیز از سربازان ارتش افغانستان اند. در حالی که آنان دو برادر بزرگتر از خود را در همین راه از دست داده‌اند اما نمی‌خواهند که پا پس بکشند و هنوز هم می‌خواهند در نیروهای امنیتی کشور خدمت کنند.

با این حال، اما بسیاری ها امیدوارند تا روند صلح فعلی همانند یک هفته کاهش خشونت ها زمینه ساز پایان جنگ در افغانستان باشد؛ امری که از قربانی ده ها اسدالله سروری دیگر در نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان جلوگیری کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *