تقویت سیستم ایمنی بدن: چه خوراکی ها را باید خورد؟

توسط

اسفند ۱۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۹

یکی از بهترین راه‌‌های حفظ سلامتی بدن، انتخاب مواد غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی است. خوردن مواد غذایی سالم، غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان مثل میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی، ‌بخش مهمی از حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن است.

هرچند هیچ ماده خوراکی، سلاحی قطعی برای عملکرد بهینه‌ سیستم ایمنی نیست، اما مطالعات نشان می‌دهند که با مصرف برخی خوراکی‌ها می‌توانید به تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان کمک کنید.

۱. سیر

بیشتر مطالعات بالینی که روی خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی سیر انجام شده‌اند، از عصاره بسیار غلیظ استفاده می‌کنند. با این حال، سیر از قدیم‌الایام به دلیل تاثیر مثبتی که روی سلامتی دارد، به انواع غذا اضافه ‌شده‌است. مطابق با نتایج یک مطالعه مکمل سیر احتمال سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

۲. سمارق

سمارق می‌تواند یک سلاح مقوی برای مبارزه با سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر عفونت‌ها باشد. بسیاری از مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهند که انواع مختلفی از سمارق دارای خواص ضدباکتری و ضد ویروس هستند. در واقع این ماده‌ خوراکی حاوی ترکیبات تقویت‌کننده سیستم ایمنی و همین‌طور ویتامین D گیاهی است که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.

۳. سبزیجات رنگارنگ
کاروتینوئیدها مثل بتاکاروتن تاثیر بسیار مثبتی روی عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند. این ترکیب در سبزیجاتی که به رنگ زرد، نارنجی و سرخ (قرمز) هستند به وفور یافت می‌شوند. بسیار مهم است که سبزیجات مختلف را به رنگ‌های متفاوت در برنامه غذایی‌تان بگنجانید زیرا اعتقاد بر این است که انواع متفاوت کاروتینوئید، با هم برای تقویت سیستم ایمنی بدن کار می‌کنند.

۴. مغزیات

این مواد خوراکیِ سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌های مانند ویتامین E، اسیدهای چرب امگا۳ و روی دارند. مطالعات زیادی، ارتباط مستقیمی را بین مصرف مغزیات و کاهش ریسک بیماری‌های مزمن پیدا کرده‌اند.

۵. ماهی

اسیدهای چرب امگا۳ و دیگر چربی‌های مفید می‌توانند فعالیت گلبول‌های سفید را افزایش بدهند. بهترین راه دریافت اسیدهای چرب امگا۳ خوردن ماهی‌های چرب است.

۶. شکلات

خب، این هم یک خبر خوبی برای کسانی که عاشق شکلات هستند! برخی مطالعات نشان می‌دهند که کاکائو می‌تواند تاثیر مثبتی روی عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشد. البته به شرطی که شکلات تلخ یا حاوی قند بسیار پایین را مصرف کنید.

۷. ماست

شاید ماست معروف‌ترین منبع پروبیوتیک‌ها باشد که می‌توانند سیستم ایمنی را به خوبی تقویت کنند، هرچند این ماده‌ خوراکی پروتئین، ویتامین A و روی هم دارد که هر کدام به نوعی تاثیر مثبت روی سیستم ایمنی بدن دارند. به علاوه، باکتری‌های مفید موجود در ماست مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس می‌تواند از سرماخودگی و دیگر عفونت‌ها پیشگیری کند یا در درصوت ابتلا می‌تواند دوره بیماری را کوتاه کند.

۹. مرغ و گوشت بدون چربی

مواد غذایی که پروتئین زیادی دارند مانند گوشت بدون چربی و مرغ، سرشار از روی هم هستند: ماده‌ای معدنی که تولید گلبول‌های سفید و سلول‌های تی را افزایش می‌دهد. باید اشاره کنیم که هر دوی این سلول‌ها با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند.

۱۰. بادام

بادام از جمله مغزیاتی است که ویتامین E فراوانی دارد که در بدن به عنوان نوعی آنتی‌اکسیدان عمل و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. این ماده‌ خوراکی مغذی را می‌توانید به ماست یا سالاد اضافه کنید.

۱۱. چای سبز

چای سبز کمی کافئین دارد بنابراین می‌توانید آن را به جای چای سیاه یا قهوه مصرف کنید. این چای حاوی فلانوئید است، ترکیبی که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

۱۲. پالک

پالک از جمله سبزیجاتی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند به این دلیل که مواد مغذی ضروری و آنتی‌اکسیدان‌ دارد، از جمله:

– فلاونوئیدها

– کاروتینوئیدها

– ویتامین C

– ویتامین E

ویتامین C و E می‌توانند از سیستم ایمنی بدن حمایت کنند. یک پژوهش نشان می‌دهد که فلاونوئید می‌تواند از بروز سرماخوردگی معمولی پیشگیری کند.

۱۳. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که به وفور در پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده‌ قدرتمند در برخی داروها نیز وجود دارد. مصرف زردچوبه می‌تواند واکنش سیستم ایمنی بدن را بهبود دهد. این تاثیر زردچوبه به دلیل وجود کورکومین در آن است. مطابق با یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، کورکومین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *