از خروج نیروهای خارجی تا تعهدات حکومت افغانستان؛ بیانیه ی مشترک کابل با ناتو و آمریکا چه می گوید؟

توسطعباس عارفی

اسفند ۱۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , ,

در حالی که قرار است زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، با حضور مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و نمایندگان کشورهای مختلف، با طالبان، دقایق بعد در دوحه قظر توافقنامه صلح امضا می‌کنند، در کابل نیز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و مایک اسپر، وزیر دفاع آمریکا با سران حکومت وحدت ملی در ارگ ریاست جمهوری بیانیه‌ی مشترکی را در چهار بخش به نشر رسانیده اند.

این موارد شامل تضمین عدم استفاده از خاک افغانستان توسط افراد و گروه‌های تروریستی بین‌المللی علیه امنیت ایالات متحده امریکا و متحدین آن؛ جدول زمانی برای خروج تمام نیروهای امریکایی و ائتلاف بین‌المللی از افغانستان؛ توافق سیاسی که در نتیجه گفتگو و مذاکرات مستقیم میان هیئت مذاکره‌کننده همه‌شمول جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان به دست آید و آتش‌بس جامع و دایمی می شود.

در این بیانیه آمده است که، جمهوری اسلامی افغانستان از دوره کاهش خشونت استقبال نموده و از توافقنامه میان ایالات متحده و طالبان به عنوان یک گام مهم در راستای پایان جنگ آگاه است. توافقنامه میان ایالات متحده و طالبان راه را برای مذاکرات مستقیم میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بالای یک توافق سیاسی و آتش‌بس دائمی و جامع هموار می‌سازد. جمهوری اسلامی افغانستان یک بار دیگر آمادگی خویش را برای اشتراک در چنین مذاکرات و توافق روی آتش‌بس با طالبان اعلام می‌دارد.

در این بیانیه، جمهوری اسلامی افغانستان متعهد شده است که به عدم همکاری خود با گروه‌های تروریستی همچنان ادامه داده، از آنان میزبانی نکرده و به آنان اجازه نمی‌دهد تا در خاک افغانستان به جلب و جذب، آموزش، جمع‌آوری وجوه (به شمول جمع‌آوری پول از طریق تولید و قاچاق مواد مخدر)، عبور از افغانستان و سوءاستفاده از پاسپورت و اسناد مرتبط به سفر و سایر فعالیت‌های حمایوی، مبادرت ورزند.

در مقابل، ایالات متحده تعهد کرده که از  نیروهای امنیتی و دفاعی و نهادهای حکومتی افغانستان حمایت نماید. این حمایت‌ها شامل ارتقای توانایی و ظرفیت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای پیشگیری و دفع تهدیدات داخلی و بیرونی می‌شود.

در بخش این اعلامیه آمده است که؛ ایالات متحده امریکا بعد از اعلان این اعلامیۀ مشترک و توافق با طالبان در مدت (135) روز، شمار نیروهای نظامی‌اش را در افغانستان به (8600) تن تقلیل داده و دیگر تعهدات خویش را براساس توافقنامه میان امریکا و طالبان عملی خواهد نمود.

ایالات متحده، متحدینش و ائتلاف بین‌المللی بقیه نیروهای‌شان را در جریان (14) ماه بعد از اعلان این اعلامیه مشترک و توافقنامه امریکا و طالبان از افغانستان خارج نموده و تمام نیروهایش را از پایگاه‌های باقی مانده، مشروط به اجرای تعهدات طالبان در توافقنامه بین ایالات متحده و طالبان، از افغانستان خارج می‌کنند.

در این اعلامیه بر سر رهایی زندانیان طالبان تأکید شده و همچنان حکومت افغانستان تعهد نموده که با آغاز مذاکرات مستقیم بین جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان طی اقدامات دیپلماتیک با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، نام‌های رهبران طالبان را از لست تعزیرات آن سازمان بیرون نماید. این اقدام الی 29 ماه می سال 2020 م، که در هر صورت دیرتر از (30) روز بعد از نهایی‌سازی توافقنامه چارچوبی و آتش‌بس دائمی و جامع نباشد، صورت می‌گیرد.

در این اعلامیه به جای این‌که بر مسئله طالبان تأکید شود، به گروه دولت اسلامی_ داعش تأکید شده است، مسئله‌ی که در چنین شرایط حساس تاریخی، یک موضوع کاملاً حاشیه‌ای است. این اعلامیه چیزهای نو ندارد، اما یک مسئله را به خوبی بیان می‌کند؛ این‌که در چنین وضعیت حساس، در حالی که چند دقیقه قبل از صحبت های رییس‌جمهور غنی در ارگ ریاست جمهوری، عباس استانکزی در دوحه به رسانه‌ها گفت که دولت کابل را به رسمیت نمی‌شناسند و طرف اصلی مذاکره آن‌ها آمریکا است. طالبان با آمریکایی‌ها روی رهایی زندانیان شان مذاکره کرده اند و آمریکایی‌ها تعهد سپرده اند که زندانیان طالبان آزاد خواهد شد. با آن‌که رییس‌جمهور غنی بر مشروط بودن توافقنامه صلح آمریکا با طالبان تأکید کرد، اما طالبان از هیچ نوع شرط حرف نمی‌زنند.

این بیانیه‌ی مشترک جمهوری اسلامی افغانستان با ناتو و وزارت دفاع آمریکا زمانی به نشر می‌رسد که دقیقاً چند دقیقه بعداز آن قرار است مهم‌ترین رخدادِ تاریخ معاصر افغانستان و منطقه اتفاق بیفتد. امضای توافقنامه‌ی صلحی مرتبط به افغانستان، اما در عدمِ حضور نمایندگان حکومت افغانستان.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *