عفو بین‌الملل: هیچ کس نباید به خاطر استفاده صلح‌آمیز از حق آزادی بیان، با انتقام جویی مواجه شود

توسطروایت زنده

اسفند ۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

پس از آن که نزدیک به 40 تن به اتهام پست های انتقادی علیه امرالله صالح، معاون اول محمد اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری در فیس بوک، به دادستانی معرفی شدند، بخش آسیایی عفو بین الملل می گوید، هیچ کس نباید به خاطر استفاده صلح آمیز از حق آزادی بیان، با انتقام جویی مواجه شود.

سازمان عفو بین الملل امروز چهارشنبه(7حوت) از معرفی 40 تن به دادستانی کل به اتهام پست های انتقادی علیه امرالله صالح ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان تاکید کرده؛ “هیچ کس نباید به خاطر استفاده صلح آمیز از حق آزادی بیان با انتقام جویی روبرو شود.”

این در حالی است که روز گذشته سخنگوی دادستانی کل به رسانه ها گفته بود که 39 تن از سوی روند سبز به ریاست امرالله صالح به دلیل انتقادهای تند از آقای صالح به دادستانی کل معرفی شدند.

amrullah saleh

این کار با واکنش شماری از سیاسیون و شهروندان نیز همراه شده است.

رحمت الله نبیل، کاندید انتخابات ریاست جمهوری گفته است: “مسیر چهل‌سالهه تاریخ ما آموختنی‌های بسیار دارد. در این مسیر من نمی‌گویم که کى حق بود و کى ناحق؟ فقط می‌خواهم بهانه‌هاى کشتن و بستن‌ هم‌دیگر مان‌را بگویم. از چهل سال بدینسو ما به‌ جرم داشتن ریش و یا هم به جرم تراشیدن ریش همدیگر را بستیم یا کشتیم، روزی هم بینى کوتاه (پچق) و بینى بلند را ننگ تاریخ دانستیم، بازهم بستیم یا کشتیم. آمدیم‌ به‌نام مجاهد سر به کف و مجاهد نستوه صف مان‌را جدا ساختیم، زدیم، بستیم و کشتیم. بعدش به‌نام مزدوران بیگانه هم‌دیگر را روی‌ ماین شاندیم و کشتیم”.

از سویی هم بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی جزب جنبش در واکنش به این اقدام امرالله صالح گفته است: “آزادی بیان ‌و جامعه متنوع سیاسی مال پدر آقای صالح نیست. مبارزه واقعی سینه فراخ می‌خواهد.”

او افزوده است: “گاه گاه به این چنین حماقت ها باید خندید.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *