6 مورد مهم؛ تدابیر و دیدگاه برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس در افغانستان

توسطفرشته فرهنگ

اسفند ۳, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۵, ۱۳۹۸ , ,

روز گذشته برای خرید ماسک به دواخانه رفته بودم. از فروشنده یک بسته ماسک خواستم وقتی آورد و 100 افغانی روی پیشخوان‌اش گذاشتم گفت که قیمت یک بسته ماسک به 400 افغانی رسیده است. خیلی تعجب کردم که خودش ادامه داد “به دلیل ویروس کرونا قیمت ماسک بالا رفته است.”

با این که هنوز ویروس کرونا به افغانستان نیامده اما تاثیرات آن را می‌توانیم در بازار و زندگی شهروندان افغان ببینیم.

ویروس کرونا در حال گسترش به کشورهای مختلف جهان است. در روزهای اخیر این ویروس جان 5 تن را در ایران گرفته است. آمار مبتلایان به این بیماری در ایران، برای 10 نفر قطعی شده است. همچنان گزارش‌ها از روز گذشته می‌رساند که 18 نفر مبتلا به کرونا است که موارد مشکوک ابتلا به آن از سوی سعید نمکی، وزیر صحت عامه این کشور 285 نفر عنوان شده است.

توقف فعالیت کنسولی افغانستان در تهران

شیوع ویروس کرونا در ایران سبب شده تا سفارت افغانستان در تهران اعلام کند که در شماری از ولایت های این کشور، فعالیت کنسولی این سفارت به جز موارد ضروری تا مدت نامعلومی متوقف شده است.

شیوع ویروس کرونا در ایران سبب شده تا سفارت افغانستان در تهران اعلام کند که در شماری از ولایت های این کشور، فعالیت کنسولی این سفارت به جز موارد ضروری تا مدت نامعلومی متوقف شده است.
شیوع ویروس کرونا در ایران سبب شده تا سفارت افغانستان در تهران اعلام کند که در شماری از ولایت های این کشور، فعالیت کنسولی این سفارت به جز موارد ضروری تا مدت نامعلومی متوقف شده است.

سفارت افغانستان بامداد امروز شنبه(۳حوت) با نشر یک اعلامیه گفته است که با توجه به مشاهده و میزان تشخیص ویروس کرونا در برخی از ولایت های ایران، با درنظرداشت ازدحام مراجعین در بخش کنسولی این نمایندگی، به منظور اتخاذ تصامیم و تدابیر لازم جهت وقایه و جلوگیری از انتشار‌ این بیماری،‌ از ارائه خدمات کنسولی معذور است.

پس از خبر شیوع این ویروس در ایران، وزارت صحت عامه افغانستان روز پنج شنبه هفته گذشته از اتخاذ تدابیر جدی در مرز های غربی کشور خبر داده بود.

کرونا در یک قدمی افغانستان

شیوع کرونا در ایران باعث شده تا مسئولان صحت عامه کشور در مورد ورود احتمالی آن به افغانستان ابراز نگرانی کنند.

به دلیل مسافرت‌های شهروندان به ایران و رفت و آمد آنان، این که کرونا در افغانستان نیز شیوع پیدا کند، وزارت صحت عامه کشور را واداشته تا در مرزها و بنادر کشور، به خصوص در ولایات فراه، نیمروز و هرات برنامه‌های عملی را برای معاینه و تشخیص افراد مشکوک بیمار روی دست گیرد.

اکنون تیم‌های صحی در مرزهای کشور جابه جا شده و مسافرینی که از ایران به کشور می‌آیند تحت معاینه صحی قرار می‌گیرند.

یک سخنگوی وزارت صحت عامه گفته که “مسوولان این وزارت در مرزها به کسانی ‌که وارد کشور می‌شوند، توصیه‌های لازم صحی را می‌دهند تا در صورت مشاهده علایم، به شفاخانه‌هایی که این وزارت برای ویروس کرونا اختصاص داده است،‌ مراجعه کنند.”

وزارت صحت عامه کشور در تمام ولایات بخشی از شفاخانه‌ها را برای وقایه ویروس کرونا اختصاص داده که اکنون نیز در حالت آماده باش قرار دارند.

من با شما دست نمی‌دهم چون شما را دوست دارم

موضوع داغ ویروس کرونا که پیش از این همیشه برای کاربران صفحات اجتماعی با شوخی و طنز همراه بود حالا تغییر کرده است. با توجه به شیوع این ویروس در  ایران شهروندان کشور نیز نگران شده اند.

شماری ازکاربران افغان فیسبوک با راه اندازی کمپین “پیشگیری از بیماری کرونا” در صفحات خود روش‌های جلوگیری از این بیماری را با جمله “من با شما دست نمی‌دهم چون شما را دوست دارم” نشر می‌کنند تا به این روش بتوانند به شهروندان در مورد این بیماری اطلاع بدهند.


ایران مسیری برای کرونا به افغانستان

تردد زیاد مردم از ایران به کشور سبب شده تا وزارت صحت عامه کشور اقدامات جدی‌تری را در راستای پیشگیری از ورود این ویروس به افغانستان روی دست گیرد.

پیش از این مسئولان صحت عامه کشور نگران انتقال دانشجویان افغان از شهر ووهان چین به کشور بودند. فیروزالدین فیروز (13 دلو) در یک نشست خبری در کابل گفته بود که هواپیما از سوی ریاست جمهوری و همچنان تیم صحی وزارت صحت آماده است تا به شهر ووهان رفته و دانشجویان افغان را به کشور منتقل کند.

روزانه بین 2 تا 4 هزار شهروند افغانستان از ایران رد مرز می‌شوند که سبب شده مسئولان صحت کشور نگران شیوع این بیماری در افغانستان باشند.
روزانه بین 2 تا 4 هزار شهروند افغانستان از ایران رد مرز می‌شوند که سبب شده مسئولان صحت کشور نگران شیوع این بیماری در افغانستان باشند.

اما اکنون این وزارت گفته است که انتقال دانشجویان از شهر ووهان چین تا زمان نامعلومی به تعویق افتاده است.

قبل از شیوع ویروس کرونا به ایران نگرانی شدیدی به این ویروس در افغانستان احساس نمی‌شد زیرا مسافران خیلی کمی به چین رفت و آمد داشتند اما اکنون روزانه سفارت ایران در کابل و کنسولگری آن در هرات 1000 ویزا برای شهروندان افغانستان صادر می‌کند.

همچنان روزانه بین 2 تا 4 هزار شهروند افغانستان از ایران رد مرز می‌شوند که سبب شده مسئولان صحت کشور نگران شیوع این بیماری در افغانستان باشند.

20 میلیون دالر بودجه برای کرونا

در حالی که نگرانی از احتمال شیوع ورود ویروس کرونا در افغانستان شدت یافته وزارت صحت عامه کشور گفته که برای مبارزه با این ویروس به 20 میلیون دالر بودجه نیاز دارد که تا کنون فقط 2 میلیون آن توسط حکومت افغانستان و 3 میلیون دیگر از سوی نهادهای بین‌المللی تامین شده است.

با این حال چندی قبل سفیر چین در کابل گفته بود که کشورش آماده است با افغانستان در صورت سرایت ویروس کرونا همکاری می‌کند.

ریاست اجرایی افغانستان به تاریخ (۱۳دلو) در یک خبرنامه گفته بود که وانگ یو، سفیر چین در کابل در دیدار با عبدالله عبدالله درباره‌ اقدامات کشورش برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا معلومات داده بود.

وانگ یو آن روز از عدم سرایت ویروس کرونا به افغانستان ابراز خوشبینی کرده بود و گفته بود که این کشور در این زمینه با وزارت صحت عامه افغانستان از نزدیک همکاری می‌کند.

فراگیری کرونا در جهان

به نظر می‌رسد با تمام تدابیر اتخاذشده، این ویروس کماکان در حال گسترش است و متعاقبا نگرانی‌های زیادی در دل مردم ایجاد کرده‌است. درحال حاضر بهترین روش مبارزه با این بیماری پیشگیری و رعایت بهداشت به دقیق‌ترین شکل ممکن است.

تا ۲۰ فبروری، چین ۲،۱۱۸ قربانی کرونا را ثبت کرده‌است.
تا ۲۰ فبروری، چین ۲،۱۱۸ قربانی کرونا را ثبت کرده‌است.

تا ۲۰ فبروری، چین ۲،۱۱۸ قربانی کرونا را ثبت کرده‌است. مقامات صحی در کل ۷۴٫۵۷۶ مورد ابتلا را در این کشور تأیید کرده‌اند. و نکته حائز اهمیت اینکه که بیش از ۱۲۰۰۰ نفر بهبود یافته‌اند.

ویروس کرونا دست کم به ۲۸ کشور دیگر گسترش یافته‌است. جاپان ۶۰۷ مورد ابتلا و 3 قربانی را ثبت کرده‌است. در هنگ‌کنگ، تایوان، فرانسه، ایران و فیلیپین نیز موارد مرگ ناشی از ویروس کرونا ثبت شده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *