گزارش تازه یوناما؛ کشته و زخمی شدن بیش از 10 هزار غیرنظامی در یک سال در افغانستان

توسطروایت زنده

اسفند ۳, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان “یوناما” با نشر یک گزارش تازه می گوید که بیش از 10 هزار غیرنظامی در جریان سال 2019 در این کشور کشته و زخمی شدند.

یوناما امروز شنبه(3حوت) با نشر این گزارش تازه گفته است که در درگیری میان طرف های درگیر در جنگ افغانستان در سال ۲۰۱۹، سه هزار و 403 غیرنظامی کشته و 6 هزار و 989 تن دیگر زخمی شده اند.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که بیشترین تلفات غیرنظامی در سال 2019 در افغانستان از سوی عناصر ضد حکومت صورت گرفته و این ششمین سال است که آمار تلفات غیرنظامیان از مرز ۱۰ هزار تن می گذرد.

civillian

این گزارش ضمن این که از افزایش تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۹ به گونه قابل توجه یاد کرده، تأکید نموده که بعد از بیش از یک دهه از مستندسازی سیستماتیک تاثیر جنگ بر غیرنظامیان، سازمان ملل متحد دریافته است که آمار تلفات غیرنظامیان تا پایان سال ۲۰۱۹، از ۱۰۰ هزار تن فراتر رفته است.

تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان در مورد این گزارش تازه گفته است: “تقریبا هیچ فرد غیرنظامی در افغانستان از تاثیر خشونت های جاری مصون نبوده است.”

یاماموتو تاکید کرده که پروسه صلح زمان گیر است و تلاش های صلح جریان دارد، اما باید از زندگی غیرنظامیان محافظت گردد و برای همه طرف های درگیر ضروری است تا از این فرصت برای توقف جنگ استفاده کنند.

در این گزارش یوناما تاکید شده که آمار تلفات غیرنظامیان در سال 2019 از سوی طالبان 21 درصد، و توسط نیروهای نظامی بین المللی 18 درصد افزایش یافته است که دلیل عمده آن حملات مواد انفجاری تعبیه شده و حملات هوایی است.

از سویی هم میشل بشلت، کمیشنر عالی ملل متحد برای حقوق بشر گفته است: “برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، همه طرف های درگیر در جنگ باید از اصول کلیدی تمایز، تناسب و احتیاط پیروی کنند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *