نگرانی های فزاینده؛ چرا باید همه چیز را در باره کرونا ویروس بدانیم؟

توسطتحریریه خبرنامه

اسفند ۳, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۳, ۱۳۹۸ , , ,

کرونا ویروس‌ها خانواده‌ وسیعی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مختلفی از سرماخوردگی ساده تا بیماری‌های شدیدتر مثل سارس را که چند سال پیش شیوع یافته‌بود، ایجاد می‌کنند. اما بیماری که اخیرا از چین شروع شده و به سایر کشورهای جهان گسترش یافته، کووید-۱۹ نام دارد و توسط ویروس جدیدی از خانواده کرونا ویروس‌ها ایجاد می‌شود. این نوع ویروس کرونا (Corona) هم مانند سایر انواع آن از حیوانات منتقل شده‌است.

به نظر می‌رسد با تمام تدابیر اتخاذشده، این ویروس کماکان در حال گسترش است و متعاقبا نگرانی‌های زیادی در دل مردم ایجاد کرده‌است. درحال حاضر بهترین روش مبارزه با این بیماری پیشگیری و رعایت بهداشت به دقیق‌ترین شکل ممکن است.

در این نوشتار با علائم و نشانه‌های ایجادشده توسط ویروس کرونا (Corona)، راه‌های پیشگیری از ابتلا و برخی دیگر از اطلاعات کمک‌کننده آشنا خواهیدشد.

کرونا ویروس چه علائمی ایجاد می‌کند؟

این ویروس می تواند باعث پنومونی یا سینه بغل شود. مطابق با گزارش‌ها، افرادی که بیمار شده‌اند دچار سرفه، تب و مشکلات تنفسی می‌شوند. در موارد شدیدتر، فرد بیمار ممکن است نارسایی ارگان را تجربه کند. از آنجایی که این سینه بغل ویروسی است، آنتی‌بیوتیک‌ها فایده‌ای ندارند. داروهای ضدویروس که برای درمان آنفولانزا داریم نیز مؤثر نیستند. در واقع بهبودی از این بیماری، به قدرت سیستم ایمنی بدن بستگی دارد. بسیاری از کسانی که جان خود را در اثر کرونا از دست داده‌اند، از سلامت جسمانی مناسبی برخوردار نبوده‌اند.

آیا اگر سرفه می‌کنم باید به پزشک مراجعه کنم؟

مقامات ارشد پزشکی بریتانیا به کسانی که طی 14 روز گذشته از برخی کشورهای خاص به انگلیس سفر کرده‌اند و کسانی که دچار سرفه، تب یا تنگی نفس هستند، توصیه می‌کنند که در خانه بمانند و با پزشک‌شان تماس بگیرند، حتی اگر علائم خفیف باشد.

اگر با کسی که اخیرا سفری داشته در تماس بودید یا در صورتی که چنین علائمی را تجربه کردید، با پزشک تماس بگیرید و در مورد علائم‌تان با او صحبت کنید.

آیا ویروس از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود؟

کمیسیون بهداشت ملی چین انتقال انسان به انسان را تأیید کرده‌است.

چند نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند؟

تا 20 فبروری، چین 2،118 کشته را ثبت کرده‌است. مقامات بهداشتی در کل 74.576 مورد ابتلا را را در این کشور تأیید کرده‌اند. و نکته حائز اهمیت اینکه، بیش از 12000 نفر بهبود یافته‌اند.

تا 20 فبروری، چین 2،118 کشته را ثبت کرده‌است. مقامات بهداشتی در کل 74.576 مورد ابتلا را را در این کشور تأیید کرده‌اند.
تا 20 فبروری، چین 2،118 کشته را ثبت کرده‌است. مقامات بهداشتی در کل 74.576 مورد ابتلا را را در این کشور تأیید کرده‌اند.

کرونا ویروس (Corona) دست کم به 28 کشور دیگر گسترش یافته‌است. ژاپن 607 مورد ابتلا و سه کشته را ثبت کرده‌است. در هنگ‌کنگ، تایوان، فرانسه، ایران و فیلیپین نیز موارد مرگ ناشی از ویروس کرونا ثبت شده‌اند.

چرا این بیماری بدتر از آنفولانزا است و متخصصان چقدر نگران هستند؟

ما هنوز نمی‌دانیم که این کرونا ویروس جدید چقدر مهلک است. نرخ مرگ و میر ناشی از این ویروس (Corona) در مرکز شیوع آن، حدود ۲٪ و در جاهای دیگر کمتر است. باید بدانیم که نرخ مرگ و میر ناشی از آنفولانزای فصلی زیر ۱٪ است و سالانه سبب مرگ ۴۰۰ هزار نفر در سراسر جهان می‌شود. حتی بیماری سارس که سالها پیش شیوع یافت، بالای ۱۰٪ نرخ مرگ و میر داشت.

نکته مهم دیگر این است که میزان مسری بودن این بیماری هنوز مشخص نیست. یک تفاوت اساسی این است که کرونا ویروس (Corona) برخلاف آنفولانزا واکسین ندارد. بنابراین جمعیت دچار بیماری‌های زمینه‌ای و افراد مسن به شدت مستعد ابتلا هستند و باید بیش از بقیه نکات ایمنی را رعایت کنند.

آیا کرونا جهانگیر شده‌است؟

گسترش این ویروس در خارج از چین تایید شده‌است اما نه در همه ۱۹۵ کشور در فهرست سازمان بهداشت جهانی (WHO)، و بسیاری از کشورها هیچ مورد ابتلایی را گزارش نداده‌اند.

آیا هراس و وحشت در این شرایط منطقی است؟

خیر. گسترش این ویروس در خارج از کشور نگران‌کننده است اما غیرمنتظره نیست. WHO اعلام کرده‌است که شیوع کرونا ویروس یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در سطح بین‌المللی است. مهم این است که بدانیم این ویروس جدید تا چه حد قابل سرایت است و چه نسبتی از مبتلایان به شدت بیمار می‌شوند و کارشان به بیمارستان می‌کشد. در غالب مواقع ویروس‌هایی که به راحتی منتقل می‌شوند، تأثیر خفیفی دارند. به طور کلی، به نظر می‌رسد این ویروس افراد مسن را شدیدتر مبتلا می‌کند، و موارد کمی در کودکان مشاهده شده‌است.

روش‌های پیشگیری

اقدامات ابتدایی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا (Coronavirus):

– دست‌ها را به طور مرتب بشویید و هر جا آب در اختیار نداشتید از مایع ضدعفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنید. به این ترتیب در صورت مواجهه با ویروس احتمال ابتلا کاهش می‌یابد.

– زمانی که سرفه می‌کنید، جلوی دهان‌ و بینی‌تان را با دستمال بگیرید، بلافاصله آن دستمال را دور بیندازید و بعد دست‌ها را بشویید یا مایع ضدعفونی‌کننده بزنید.

– فاصله‌تان را با آدم‌ها به میزان دست کم یک متر حفظ کنید. به خصوص با کسانی که سرفه و عطسه می‌کنند.

زمانی که سرفه می‌کنید، جلوی دهان‌ و بینی‌تان را با دستمال بگیرید، بلافاصله آن دستمال را دور بیندازید و بعد دست‌ها را بشویید یا مایع ضدعفونی‌کننده بزنید.
زمانی که سرفه می‌کنید، جلوی دهان‌ و بینی‌تان را با دستمال بگیرید، بلافاصله آن دستمال را دور بیندازید و بعد دست‌ها را بشویید یا مایع ضدعفونی‌کننده بزنید.

– از لمس کردن چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید. شما در طول روز سطوح مختلفی را لمس می‌کنید که ممکن است آلوده به ویروس باشند. در این صورت اگر چشم، بینی یا دهان‌تان را با دست‌های آلوده لمس کنید، ممکن است به این بیماری منتقل شوید.

– در صورتی که به چین سفر کرده‌اید یا با کسی که به این کشور سفر کرده تماس داشته‌اید و سرفه می‌کنید، تب دارید یا دچار مشکلات تنفسی هستید، حتما با پزشک‌تان صحبت کنید.

– در صورتی که به چین سفر نکرده‌اید اما مشکلات خفیف تنفسی دارید، به دقت اصول بهداشتی را رعایت کنید و اگر برای‌تان مقدور است، تا زمان بهبودی در خانه بمانید.

– محصولات حیوانی خام یا نیمه پخته مصرف نکنید.

– سطوحی را که دائم لمس می‌کنید، مرتبا نظافت کنید.

– ماسک بزنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *