جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

باز شدن شاهراه کابل – دایکندی؛ پس از برف کوچ ها وضعیت در این ولایت چگونه است؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

پس از 4 شبانه روز برف باری متواتر در ولایت دایکندی و 30 برف کوچ در این ولایت، اکنون 3 روز از توقف بارندگی‌ها می‌گذرد و وضعیت دایکندی از حالت اضطرار خارج شده است.

روز پنج‌شنبه (24 دلو) اسدالله سروری، رییس ریاست حوادث ولایت دایکندی به خبرنامه گفته بود که “از سه روز گذشته به این طرف، حدود ۳۰ برف کوج در ولایت دایکندی سرازیر شده که در نتیجه آن ۹ تن کشته، ۱۵ تن مفقود  و ۶ تن دیگر زخمی شده‌اند. همچنین برفکوچ ها بیش از ۲۰ خانه را تخریب کرده است”.

پیش از این نیز در اواسط ماه جدی، وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث اعلان کرده بود که راه‌های مواصلاتی ولایات مرکزی از جمله بامیان، دایکندی و غور با مرکز، به دلیل برفباری و طوفان مسدود شده است.

گشایش دوباره راه‌های مواصلاتی

اما سر از روز یک شنبه (27 دلو) مسئولین ولایت دایکندی از باز شدن راه‌های مواصلاتی سه ولسوالی شهرستان، میرامور، پاتو این ولایت و شاهراه کابل-دایکندی خبر دادند.

با این حال اما هادی رحیمی‌زاده، عضو شورای ولایتی این ولایت به خبرنامه گفت: “فعلا مسیر راه‌ها رضایت بخش نیست. مسیر ولسوالی اشترلی، سنگ تخت و بندر، کجران و کیتی به مرکز ولایت بسته است و منطقه شرق ولسوالی میرامور نیز راه‌‎اش به مرکز ولایت بسته است. طوری که دو کودک مریض از منطقه قلات از طریق راه هوایی به شفاخانه کابل انتقال داده شدند.”

 روز یک شنبه (27 دلو) مسئولین ولایت دایکندی از باز شدن راه‌های مواصلاتی سه ولسوالی شهرستان، میرامور، پاتو این ولایت و شاهراه کابل-دایکندی خبر دادند.
روز یک شنبه (27 دلو) مسئولین ولایت دایکندی از باز شدن راه‌های مواصلاتی سه ولسوالی شهرستان، میرامور، پاتو این ولایت و شاهراه کابل-دایکندی خبر دادند.

او افزود: “برف باری سنگین و شدت سردی هوا باعث مسدود شدن راه‌ها شده و تنها راه ولایت بامیان به مرکز ولایت دایکندی باز است و راه‌های مواصلاتی همه ولسوالی‌ها به نیلی مسدود است که در این قسمت متاسفانه تدابیری هم از سوی حکومت محلی روی دست گرفته نشد تا در این فصل سرما راه‌های عبور و مرور مردم تا مرکز ولسوالی‌ها باز باشد.”

ولی در این مورد سکینه احسانی، سخنگوی ولایت دایکندی روز گذشته، به خبرنامه گفت: “خوشبختانه سه روز می‌شود که هوا در ولایت دایکندی صاف است و راه های مواصلاتی تحت کار می‌باشد که توانستیم سه ولسوالی شهرستان، میرامور، پاتو و شاهراه کابل-دایکندی را باز کنیم و تا آخر امروز راه‌های مواصلاتی سه ولسوالی خدیر، کیتی، نوامیش و کجران نیز باز خواهد شد.”

جان باختن 11 عضو یک خانواده

همه این گفته‌ها در حالی است که هفته گذشته، برفکوچ و بارش برف و حجم زیاد آن باعث شد تا خسارات زیادی به خانواده‌ها وارد شود.

در اثر سرازیر شدن این برفکوچ ها در منطقه “حصار رباط” ولسوالی “میرامور” یک خانوده هفت نفری زیر برف شدند که از این خانواده فقط یک نفر نجات یافته و ۶ تن دیگر جان باختند. همچنین در منطقه “بوم شیر” این ولسوالی دو خانه زیر برفکوچ شد که تلفات جانی نداشت، اما شماری از مواشی زیر برف شدند.

در پی این برفکوچ‌ها یک خانواده 11 نفری جان خود را از دست دادند.

با این که مسئولین ولایت دایکندی از جان باختن 24 نفر به شمول 8 زن در ولسوالی میرامور، اشترلی، سنگ تخت و بندر خبر می‌دهد .
مسئولین ولایت دایکندی از جان باختن 24 نفر به شمول 8 زن در ولسوالی میرامور، اشترلی، سنگ تخت و بندر خبر می‌دهد .

با این که مسئولین ولایت دایکندی از جان باختن 24 نفر به شمول 8 زن در ولسوالی میرامور، اشترلی، سنگ تخت و بندر خبر می‌دهد که 20 نفر این جان باختگان از ولسوالی میرامور است اما گفته‌اند که هنوز از میزان خسارت وارد شده به خانواده‌ها اطلاعات دقیقی در دست ندارند.

سرازیر شدن این برف کوچ‌ها سبب شده تا مکاتبی که در مسیر آن قرار داشته به صورت قسمی و یا کامل تخریب شود.

دلیل این که حکومت محلی دایکندی نتوانسته آمار دقیق از خسارات و میزان تلفات خانواده داشته باشد، نبود دسترسی به مخابرات و مسدود بودن راه‌ها عنوان شده است.

پس از اعلام حالت اضطرار در این ولایت، کمیته حالت اضطرار این ولایت در جلسه‌یی فیصله کردند که هیئتی تحت ریاست رئیس مبارزه با حوادث طبیعی به ولسوالی میرامور سفر کنند و وضعیت باشندگان آن را بررسی نمایند.

خانواده‌های آسیب دیده

خانم احسانی در ادامه گفت: “این هیئت برای 5 روز آن جا خواهند بود که در این سفر مقداری مواد نیز برای خانواده‌ها فرستاده شده است. همچنان حدود 1 میلیون افغانی برای خانواده‌هایی که خساره دیده‌اند در نظر گرفته شده که به آنان توزیع خواهد شد.”

با این حال این تنها اخباری نیست که از ولایت دایکندی به گوش می‌رسد.

دو کودک مبتلا به اپندیکس نیز دو روز قبل از راه هوایی به کابل منتقل شد. عده‌یی از اعضای شورای ولایتی ولایت دایکندی از نبود امکانات کافی در کلینیک‌های صحی این ولایت شکایت دارند.

آقای رحیمی‌زاده گفت: “با این کلینیک در هر ولسوالی فعال است اما امکانات و تشکیلات آن کامل نیست. نبود نیروهای متخصص و کافی نبودن داروهایی که بتواند برای مریضان عاجل استفاده شود از مشکلاتی است که در بخش صحی دایکندی از آن رنج می‌برد. این دو کودک نیز به دلیل نبود امکانات، کوهستانی بودن مسیر و مسدود بودن راه‌ها به شفاخانه ولسوالی میرامور انتقال پیدا نکرد.”

سکینه احسانی، سخنگوی ولایت دایکندی: هیئتی تحت ریاست رئیس مبارزه با حوادث طبیعی به ولسوالی میرامور سفرکرده و برای 5 روز آن جا خواهند بود که در این سفر مقداری مواد نیز برای خانواده‌ها فرستاده شده است.
سکینه احسانی، سخنگوی ولایت دایکندی: هیئتی تحت ریاست رئیس مبارزه با حوادث طبیعی به ولسوالی میرامور سفرکرده و برای 5 روز آن جا خواهند بود که در این سفر مقداری مواد نیز برای خانواده‌ها فرستاده شده است.

اکنون امکان جراحی مریضان تنها در شفاخانه ولایتی، شفاخانه‌های ولسوالی و کلینیک‌های جامع این ولایت امکان پذیر می‌باشد.

مسدود بودن راه‌ها و نرخ مواد سوختی و غذایی

در کنار این چالش‌ها، مسدود بودن راه‌های مواصلاتی تاثیر زیادی روی نرخ مواد غذایی و سوختی در شهرها دارد که دایکندی نیز از آن مستثنا نیست.

هادی رحیمی زاده عضو شورای ولایتی دایکندی یادآور شد که بارش برف سنگین، بسته شدن راه‌ها و شاهراه‌ها در فصل سرما باعث شده تاثیر زیادی روی قیمت مواد در بازار رونما شود.

هادی رحیمی‌زاده گفت: “اکنون در ولایت دایکندی یک کیلو گاز به 100 افغانی به فروش می‌رسد.”

اما سخنگوی این ولایت این گفته ها را رد کرده گفت که :”با نظارتی که ما در بازار داریم در نیلی، مرکز ولایت فی کیلو گاز 75 تا 80 افغانی به فروش می‌رسد اما از خود ولسوالی‌ها اطلاعات زیادی در دست ما نیست. ما سعی می‌کنیم نرخ مواد غذایی و سوختی در فصل سرما تغییری نداشته باشد که موفق نیز بوده‌ایم و چندان تغییر در آن ایجاد نشده است.”

فصل زمستان هر سال برای شهروندان ولایت کوهستانی و سردسیر دایکندی با ریزش برفکوچ و قربانی‌های زیادی همراه بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان