گزارش تازه سیگار: بیش از 5 هزار کشته، زخمی و ربوده شده؛ هزینه تلاش برای بازسازی افغانستان

توسطزکریا نوری

بهمن ۲۲, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ , ,

از زمان شروع تلاش‌ها برای بازسازی افغانستان به خصوص با هزینه چند میلیارد دالری امریکا در سال 2002، بیش از 5 هزار شهروند آمریکایی، افغانستانی و اعضای ائتلاف مبارزه علیه تروریزم در افغانستان کشته، زخمی و یا ربوده شده اند.

در اولین حسابدهی دولت امریکا از هزینه های انسانی برای بازسازی افغانستان، مقامات آمریکا تخمین زده اند که در طول 18 سال از آغاز بازسازی و مأموریت های تثبیت در افغانستان، 5 هزار و 135 تن کشته و یا زخمی شده اند.

این آمار در گزارشی از بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان یا SIGAR ثبت شده است.

بر اساس این گزارش، تعداد کل تلفات شامل 2214 کشته و 2921 زخمی است. همچنین در این گزارش  1182 فرد ربوده یا مفقود شده شناسایی شده اند.

این سازمان نظارتی یافته های خود را به عنوان “اولین حسابدهی رسمی توسط یک بازرس مستقل از هزینه های انسانی بازسازی در افغانستان” به نشر رسانده است.

در گزارش سیگار آمده است: “در تمام تلاش ها برای بازسازی افغانستان، 284 آمریکایی، از جمله 216 نظامی و 68 غیرنظامی که در این سال‌ها در پروژه های بازسازی شرکت داشته اند، کشته شدند.”

سیگار دریافته است: “245 نفر دیگر از اعضای سرویس ایالات متحده و 76 غیرنظامی ایالات متحده زخمی شدند. علاوه بر این، 124 تبعه خارجی کشته شدند؛ در حالی که 87 نفر زخمی و 59 ربوده شده توسط گروه های تروریستی تایید شده است.”

داده های سیگار نشان می دهد که بیشتر این تلفات “در اوج تلاش های بازسازی” رخ داده که از سال 2008 تا 2011 به وقوع پیوسته است.

جنرال جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا در این گزارش نوشته است: “تاکنون تلاش اندک برای پیگیری هزینه های انسانی – تعداد کشته ها، زخمی ها و آدم ربایی ها صورت گرفته است. این یافته ها سیاست مداران را با تصویری ناقص از هزینه واقعی تلاش های ما در افغانستان تنها گذاشته است.”

در عین حال، در عملیات بازسازی افغانستان؛ چندین هزار شهروند افغانستان نیز کشته شده اند؛ از جمله 1 هزار و 447 غیرنظامی. در کنار آن، 2 هزار و 800 نفر دیگر زخمی و 1 هزار و 3 نفر نیز ربوده شده اند.

این تلفات همچنین ناشی از عملیاتی بوده که برای تقویت امنیت افغانستان صورت گرفته است. در چنین عملیات، دست کم 346 نفر کشته و 472 زخمی شدند.

به گفته سیگار: “[امنیت] خطرناک ترین فعالیت برای آمریکایی ها بوده است. از 346 کشته شده، 195 نفر آمریکایی بودند (154 عضو خدمات آمریکایی و 41 غیرنظامی ایالات متحده).”

حدود 257 قربانی در حین ارائه خدمات بهداشتی ، آموزشی و غذایی به آوارگان افغانستان کشته یا زخمی شدند.

SIGAR اضافه کرده است: “یکی از اقدامات هزینه های پروژه های بازسازی و تثبیت ما در افغانستان، تعداد تلفات متحمل شده است. در حالی که تلاش زیادی برای ردیابی مبلغ مصرف شده صرف شده است، این بررسی نشان می دهد که ما هزینه انسانی را برای اجرای پروژه های بازسازی و تثبیت کافی نمی گیریم؛ در حالی که عملیات جنگی همچنان ادامه دارد، به خصوص اتباع کشورهای سوم و افغان ها.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *